McLaren 600LT Spider

Met de 600LT Spider geeft McLaren iedereen een lesje in hoe je een roadster maakt. En specifiek in hoe die zo stijf en stevig kan zijn als een coupé

McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider wielen
McLaren 600LT Spider detail dak
McLaren 600LT Spider interieur dashboard
McLaren 600LT Spider interieur scherm
McLaren 600LT Spider interieur stoelen
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider wielen
McLaren 600LT Spider detail dak
McLaren 600LT Spider interieur dashboard
McLaren 600LT Spider interieur scherm
McLaren 600LT Spider interieur stoelen

Deze roadster heeft zo veel zin in het circuit dat je het moet beleven om het te kunnen geloven. En zelfs dan geloof je het nog amper. De wijze waarop de McLaren 600LT Spider naar de apex duikt, de energie die hij in de bocht weet vast te houden – we kunnen ons geen andere roadster heugen die zich zo gefocust en zo agressief gedraagt. Sowieso niet veel andere auto’s, eigenlijk.

Het verschil met de coupé en de McLaren 600LT Spider

Wat is er gebeurd met het idee dat roadsters de zachtere, dikkere versies zouden zijn van hun coupébroeders? Nou: koolstofvezel, dát is wat er is gebeurd. Iedere McLaren wordt gebouwd rondom een koolstofvezel kuip. De roadster en de coupé zijn zodoende ontwikkeld rondom dezelfde basis, waardoor de structuur van beide auto’s even stijf is.

De enige toename in gewicht ten opzichte van de 600LT Coupé – een luttele 48 kilo – komt van het dakmechanisme. Dat werkt elektrisch in plaats van hydraulisch, zodat het geluid wordt geminimaliseerd en de snelheid hoger ligt. Dat heeft effect gesorteerd: het werkt tot 40 km/u en opent en sluit in 15 seconden.

Meer snelheid voor de McLaren 600LT Spider

Al met al is deze hardere en snellere versie van de 570S Spider meer dan 100 kilo lichter. Er is forse winst behaald (de uitlaten wegen 12,6 kilo minder, de nieuwe wielen 17 kilo minder, de koolstofvezel stoelen – uit één stuk – zijn 21 kilo lichter), maar ook kleinere winst (de dunnere voorruit weegt 3,5 kilo minder en een ontbrekend handschoenenkastje levert 1 kilo gewichtsverlies op). Vanbinnen is ie sowieso vrij kaal – hij heeft zelfs geen vloerbedekking.

Toen hij eenmaal op dieet was geweest, kon er snelheid worden toegevoegd. Niet zozeer van de 3,8-liter twin-­turbo V8 – met 30 pk meer: die heeft nu 600 pk – maar door een aantal zaken toe te voegen die komen van het hoger gepositioneerde McLaren Super Series-gamma. Remklauwen en -schijven, voor en achter dubbele wishbones van ­aluminium, stijvere, dikkere stabilisatorstangen en een efficiëntere waterpomp: ze komen allemaal van de 720S.

De wegligging van de McLaren 600LT Spider

De McLaren 600LT Spider ligt 8 millimeter lager op de weg. De zeventraps transmissie met dubbele koppeling schakelt sneller dankzij het Inertia Push-systeem, dat meteen een dot koppel levert als de volgende versnelling wordt ingeschakeld. De 570S Spider is al sportief genoeg voor de meeste mensen, maar deze McLaren 600LT Spider is wat minder mensvriendelijk.

Uiteraard zijn er meer vibraties en resonanties, het onderstel geeft oneffen­heden in de weg vrij direct door aan je ruggenwervel. De remmen bijten net niet hard genoeg door en hij rijdt met een ijzerenheinigheid die duidelijk laat blijken dat hij niet is bedoeld om kruipend door een winkelstraat of over een boulevard te gaan. Hij wil gewoon het circuit op.

Hou de sportstand maar aan

En daar presteert hij naar behoren. Meteen valt op dat je kunt vertrouwen op de besturing en het onderstel: hij communiceert uiterst helder. Hij heeft niet de typische cabriorillingen op de kerbs: met z’n torsiestijfheid zit het wel snor. De McLaren 600LT Spider is strak en solide. Er zijn verschillende rij-modi, maar tenzij het asfalt echt prachtig effen is, ben je het best af met de ophanging in de Sport-stand.

De Track-modus is fors harder en zorgt ervoor dat de auto bijna hyperactief aanvoelt. In Sport trek je strakkere lijnen. Maar welke stand je ook gebruikt: de McLaren 600LT Spider is haast absurd wendbaar, heeft verbluffend veel remvermogen dankzij de standaard koolstof-keramische schijven en ongelooflijk veel grip door toedoen van de Pirelli Trofeo R-banden.

Maar het zijn de overgangen die het ’m echt doen. Van de rem af de bocht in, vanuit de bocht accelereren: dat zijn de meest indrukwekkende eigenschappen van deze auto. Zelfs in de extreemste omstandigheden behoudt hij z’n balans. Dit is echt een vervaarlijk wapen. We bevelen aan om ’m te rijden met het dak omhoog en de achterruit naar beneden. Dan hoor je ongefilterd het gehuil en geblaf van de V8, in een schitterende harmonie met z’n wegligging.

18
20
Specificaties

Specificaties McLaren 600LT Spider (2019)

Motor
3.799 cc
V8 biturbo
600 pk @ 7.500 tpm
620 Nm @ 5.500 tpm

Aandrijving
achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 2,9 s
top 324 km/u

Verbruik (gem.)
11,7 l/100 km
276 g/km CO2 G label

Afmetingen
4.604 x 1.908 x 1.191 mm
(l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.297 kg
72 l (benzine)
150 l (bagage)

Prijzen
€ 307.000 (NL)
€ 255.000 (B)

Het vonnis

Ken je de 675LT nog? McLaren wel. Deze 600LT Spider pakt de goede eigenschappen van die auto en past ze toe op de Sports Series. Alle kritiek dat roadsters niet voor echte liefhebbers zouden zijn, kan overboord

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws