Mercedes houdt niet van half werk. Als ze dus een tweedeurs versie van hun supersedan maken, gebeurt dat niet op de bonnefooi, maar door de halve auto opnieuw te ontwikkelen – tot er iets betoverends uit komt. Rij met ons mee in de Mercedes-AMG C 63 S Coupé.

Wat. Een. Monster!

We hebben het niet zo op het woord ‘held’. Tenzij je praat over iemand die een kind uit een brandend huis heeft gered. Het is eigenlijk een misplaatste term die de laatste tijd te pas en te onpas wordt gebruikt voor knulligheden. Je bent geen held omdat je Bohemian Rhapsody woord voor woord kunt meezingen. Ook niet omdat je toevallig nog steeds met een T-shirt van Bart Simpson rondloopt. Een voetballer die scoort is geen held, hij doet gewoon z’n werk.

Ondanks onze aversie tegen het overmatige gebruik van het woord hoefden we over niet lang te twijfelen over hoe we de Mercedes-AMG C 63 S Coupé voortaan zouden noemen. Hij vertegenwoordigt namelijk een tegenbeweging. Een sterke, vol steroïden gepompte arm tegen zaken die onze meest geliefde soort auto’s – doorsnee modellen met superkrachten – negatief beïnvloeden. Hij maakt zich hard voor een nobel doel. Houdt weerbarstig stand waar anderen buigen. Hij is absoluut een held.

Wat veranderde ten opzichte van de standaard C?

Toegegeven, het is een beetje vroeg in het verhaal om deze conclusie te trekken. Laten we daarom beginnen bij onze eerste kennismaking met de C 63 S Coupé, in de pitstraat van het Ascari-circuit in Zuid-Spanje. Het moet wel een afzichtelijk gedrocht betreffen, wil je een auto in deze setting niet mooi vinden, maar op de een of andere manier is deze AMG hier bijzonder op z’n plaats. Hij schittert in de warme lucht terwijl de zon weerkaatst op z’n welvingen. Het hete asfalt glimt om ‘m heen en lijkt ‘m uit te lichten, als een disco-dansvloer bij een pop-icoon. (Nog zo’n stukgeslagen woord trouwens, ‘icoon’. Nee, zo ver gaan we niet.)

Alleen het dak, de deuren en de kofferklep zijn gelijk aan die van de normale C Coupé. De rest van de carrosserie werd speciaal voor de AMG vormgegeven. Niet eens per se om ‘m een heter uiterlijk te bezorgen; de techniek paste simpelweg niet in de standaard auto. De spoorbreedtes voor en achter werden elk met ruim zes centimeter vergroot en natuurlijk groeiden de velgen en banden, waardoor de wielkasten niet anders konden dan uitdijen.

De standaard AMG onderdelen zitten erop

Talloze aerodynamische aanpassingen rondom de auto, waaronder een functionele diffuser, helpen hem op snelheid z’n vege lijf te redden. Om de enorme 4,0-liter biturbo V8 en al zijn broodnodige koelmachinerie kwijt te kunnen, moest de neus worden uitgeklopt en opgerekt. Het resultaat is een auto die uit zijn voegen lijkt te barsten als een hotdog-eetkampioen uit z’n hemd van vorig jaar. Met het verschil dat de Mercedes-AMG C 63 S Coupé er juist verdraaid goed uitziet.

‘Je staatperplex van het reactievermogen
van de turbo-V8 en je houdt je uit
volle macht vast aan het stuur’

Hetzelfde thema wordt voortgezet in het interieur, waar een dik AMG-stuur en een stel heftig ogende sportkuipjes nog maar eens aangeven wat voor soort ritje dit gaat worden. Vanuit een fabuleuze zitpositie zie je op het head-up display een grote toerenteller; het navigatiescherm en de boordcomputer staan in een speciale AMG-stand met verschillende nuttige metertjes voor turbodruk en temperaturen. De geselecteerde rij-modus: Race.

We stappen bij Schneider in

In het kielzog van een AMG GT met DTM-kampioen Bernd Schneider aan het stuur verkennen we Ascari. Heel af en toe mogen we hier een auto grondig testen. Elke keer weer zijn we eerst een tijdlang ademloos onder de indruk van de waanzinnige lay-out van de baan. Wendingen gemodelleerd naar de beroemdste bochten van vermaarde circuits volgen elkaar volstrekt natuurlijk op. Traag, snel, lang, kort, verkant, alles zit erbij. De combinaties vormen een achtbaanrit waarbij je aandacht geen moment mag verslappen.

Niet dat dat nu überhaupt een optie is. In de C 63 S ondervind je krachten die je je ogen vanzelf wijd open laten sperren. Naarmate het tempo omhoog gaat, raken we er steeds meer van overtuigd dat de functie van deze auto niet zozeer is om heel hard en met veel plezier van A naar B te geraken, maar dat ie vooral bedoeld is om ruggengraten te kraken en organen te comprimeren. Het zou ons niet verbazen als we na afloop van deze sessie een drie maten kleinere broek aan blijken te kunnen. En in onze maag nog maar net twee mandarijntjes passen.

Hij blijft je verbazen

Steeds als je denkt dat de Mercedes-AMG C 63 S Coupé toch wel érg hard van z’n plek gaat, merk je op dat je het gaspedaal nog maar voor de helft hebt ingedrukt. Doe je hier iets aan, dan sta je onmiddellijk perplex van het reactievermogen van de turbo-V8. Uit volle macht houd je je vast aan het stuur, verbijsterd door het voortdurende geweld. Tot de volgende bocht opdoemt. De enorme koolstof-keramische remmen (een optie) tergen de Michelin Pilot Super Sports en de gordel masseert je longen, waarop je instuurt en de onwaarschijnlijke laterale grip je reduceert tot een mislukte vleespudding-kopie van jezelf.

Meer nog dan de sedan is de AMG C Coupé gebouwd voor bochten. Hij kreeg een geheel nieuw ontworpen, meer rigide achteras met twaalf draaipunten om de beweging van de wielen optimaal te controleren. Delen van de stuurinrichting werden herzien en in z’n voorwielophanging werd meer aluminium verwerkt. In de Race-stand verstenen de actieve motorsteunen waardoor de V8 in feite meehelpt om de voortrein van zijdelingse stijfheid te voorzien in plaats van als een lompe brok metaal rechtdoor te duwen. Je voelt dit in je handen en billen: de hele auto siddert en geeft een bok als je schakelt.

Alle opties om je te vermaken

De aangescherpte stabiliteitscontrole en het elektronisch bediende, mechanische differentieel (exclusief voor de sterkere S) bemerken en bestrijden enig gripverlies vóór het optreedt. Met het esp in standje Sport Handling staat de C 63 een aardige drift toe, om ‘m vervolgens vrij hardhandig af te kappen als het te gek dreigt te worden. Helemaal uit kan het systeem ook, maar weet dat je dan al na ongeveer drie minuten van rookgordijnen kuchend toe zult zijn aan nieuw rubber.

‘De C 63 werkt met je samen om de
grootst mogelijke bak snelheid teweeg te
brengen die jullie combinatie in zich heeft’

Hoe leuk dat laatste ook is, op dit moment zijn we vooral druk doende om Schneider bij te houden. We proberen bij een aantal lastige bochten verschillende tactieken toe te passen. Verpruts je de boel en kom je onderstuur tegen? Dan kun je afhankelijk van de situatie kiezen. Lichtjes het gas liften om de neus terug te krijgen, of juist flink gas bijgeven om de achterwielen te overdonderen, de kont om te gooien en zo alsnog de goede kant op te gaan.

Hoe gedraagt hij zich op de weg?

Dat laatste is een regelrecht eitje door het immense en alom aanwezige koppel van de V8 en door de hoegenaamd fantastische balans in het lijf van de Mercedes-AMG C 63 S Coupé. Hij pakt elke stuurbeweging hongerig op en voelt uitgekiend aan tot in z’n wielmoeren. Het esp is prettig als vangnet, maar eigenlijk voel je problemen in deze auto van mijlenver aankomen en biedt ie je altijd de kans om adequaat te handelen. Geen moment heb je het idee dat hij een loopje met je wil nemen.

Op de openbare weg is dit een fijne eigenschap voor een machine met 510 pk. Hij had venijnig en moordlustig kunnen zijn. Toch deelt de C 63 je doel en werkt met je samen om de grootst mogelijke bak snelheid teweeg te brengen. Dit betekent dat hij aan je vingers hangt en gewillig kwispelt naar je voet. Z’n zeventraps automaat is alweer verbeterd; God weet waarom, hij was al briljant. Hij schakelt naar keuze boterzacht of knetterhard en reageert haast onmiddellijk op de flippers.

Conclusie?

Eén ding hebben we tot dusver onvermeld gelaten. Terwijl het de grootste attractie van elke AMG is. We kunnen het nog het best vergelijken met het effect dat je krijgt wanneer Thor, de dondergod, er op het meest ongelukkige moment achter komt dat hij vergeten is om nieuw wc-papier te kopen. De hemel is te klein voor de kwade klappen die de vier uitlaatpijpen van de C 63 aan de atmosfeer uitdelen. Rauw gekletter, metalig gebulder, hardvochtige mokerslagen vliegen je om de oren. Zelfs als je het alleen al waagt om aan het gaspedaal te denken. Als je er geen zin in hebt, valt het geluid met klepjes af te regelen. Toch moeten we zeggen: dat hebben we niet geprobeerd. We hebben een AMG graag luidruchtig, de demping van zijn turbo’s overmeesterend alsof ze er niet zijn.

Dit is tekenend voor wat de Mercedes-AMG C 63 S Coupé zo fantastisch maakt. Andere fabrikanten zijn voor hun middenklasse-monsters teruggevallen op turbo-zescilinders, in hun zang gesmoord en vervolgens kunstmatig versterkt via hun audiosystemen. Niet alleen is AMG als enige in deze klasse niet van hun V8-geloof gevallen, ze weigeren om flauwe trucjes toe te passen en emotie te veinzen. Het sentiment is eerlijk bij deze auto’s; vooral bij de C 63 S Coupé, die harder trapt, gromt en bochten rondt dan menig grotere en duurdere snelheidsmachine. Tussen z’n rivalen die water bij de wijn deden, staat hij rechtschapen overeind, rokend en bulderend. Hij is onze held.vid

Specificaties Mercedes-AMG C 63 S Coupé


Motor
3.982 cc
V8 biturbo
510 pk @ 5.500 tpm
700 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,6 l/100 km
200 g/km CO2
F-label

Afmetingen
4.750 x 1.877 x 1.402 mm (l x b x h)
2.840 mm (wielbasis)
1.725 kg
66 l (benzine)
355 l (bagage)

Prijzen
NL € 115.157 (25%)
BE € 89.782

VONNIS
Het is moeilijk te beschrijven hoe gelukkig wij worden van de C 63 S Coupé. De combinatie van musclecar-achtig geweld en Duitse precisie in een compact, wendbaar pakketje is nauwelijks te kloppen

Reacties