Mercedes-AMG E 43 Estate

Heb jij last van claustrofobie en heb je een bloedhekel aan modieus te laat komen? Dan is hier speciaal voor jou de Mercedes-AMG E 43 Estate. Die uiteraard enorm ruim is, en knettersnel.

Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate

Tegelijk met de introductie van de nieuwe Mercedes E-klasse Estate introduceert het merk ook de instap-AMG. Door in de Mercedes-AMG E 43 Estate te rijden, slaan we twee vliegen in één klap. Laten we beginnen met het eerste nieuwsfeit: de Estate. Is het iets baanbrekends, groots en spectaculairs? Nee. De nieuwe E-klasse heeft ook weinig verbeteringen of toevoegingen nodig. Het is écht gewoon een E-klasse met een langer doorlopend dak. Alhoewel, groots is hij wel; de ruimste in zijn klasse zelfs. Hij slokt alles op wat je lief is.

Hoeveel kan deze Estate opslokken?

Je kunt 1.820 liter rommel kwijt in de E-klasse Estate. Dat is vreemd genoeg 35 liter minder dan de vorige generatie, maar in ruil daarvoor krijg je wel een aflopende daklijn, zoals de CLS die ook heeft. Is dat erg? Nee, tegenwoordig mag functie best een beetje wijken voor vorm. Kijk maar naar de GLC Coupé en al dat soort nutteloze pronkmachines.

Mercedes vertelt trots dat de ruimte tussen de wielkasten 1.100 millimeter is en daarom kun je dus serieus een europallet kwijt in de Estate. Nooit geweten dat het tegenwoordig een trend is om kinderen op een pallet te binden en zo naar school te vervoeren. Om je palletkinderen stil te houden, biedt Mercedes iPad-integratie achterin. Hiermee monteer je eenvoudig de tablet op de achterkant van de voorstoelen. Bovendien heeft de Estate volgens Mercedes toonaangevende hoofd- en elleboogruimte, of zo. Je kunt dus met je lange lichaam lekker breed zitten.

Zaten jullie gelijk achter het stuur van de AMG?

Voordat we in de Mercedes-AMG E 43 Estate stappen, mogen we een stukje rijden in de burgeruitvoeringen van de kolos. Op het programma staan een suffe diesel en een trage zescilinder. Je weet dat niemand zo gek is stevig te gaan hoeken met de familie-, golfclubs- en labradorzeuler, maar toch kunnen we het niet laten. Dat was een slecht idee. De gigantische anti-dyna­mische klont heeft een bloedhekel aan snelle bochten. Bovendien voelt de auto, die meer dan 1.900 kilo weegt, twee keer zo zwaar als hij is. Alsof hij uit protest met zijn dikke kont met zijn handen over elkaar op de grond gaat zitten.

Dat belooft wat. Voor ons staat de Mercedes-AMG E 43 Estate met zijn 20 inch wielen, flinke luchthappers en zwarte gaaswerk in de bumper. Hij oogt in ieder geval al sportief. Standaard zijn de velgen overigens 19 inch groot.

Kan de AMG versie de normale E-klasse Estate revancheren?

Bevooroordeeld stappen we in de AMG-versie. We krijgen een wijze les in het te snel trekken van conclusies. Ongelofelijk, wat een verschil tussen de AMG en de normale versies. Ook deze reus weegt nipt boven de 1.900 kilo, maar voelt juist 500 kilo lichter. Dit is vast hoe Timmie Muis zich voelde toen hij Dombo voor het eerst zag vliegen. De Mercedes-AMG E 43 Estate tart de natuurwetten niet tot in het bovennatuurlijke, zoals de Audi SQ7 dat bijvoorbeeld wel doet, maar het werk van de AMG-ingenieurs is toch zeker indrukwekkend te noemen. Het is ook niet slechts een onderstelinstelling die is aangepast. De AMG krijgt speciale fusees en draagarmen. Het onderstel kun je natuurlijk instellen via diverse rij-modi. Op het moment dat je naar Sport of Sport Plus gaat, verandert het karakter van de luchtvering voor dynamischer rijgedrag.

Je mist echter wel, zoals bij 90 procent van alle Duitse auto’s, wat feedback in het stuur. Zelfs met snelheidsafhankelijke sportparameterstuurbekrachtiging. Gebruik dat woord maar eens tijdens scrabble. Het gebrul uit de uitlaat maakt een hoop goed. In het buizenstelsel zit een vlinderklep die in Sport (Plus) voor meer herrie zorgt. De muzikale ondersteuning komt gelukkig volledig uit de uitlaat en niet uit de speakers.

Wat zorgt voor het gebrul in deze Mercedes-AMG E 43 Estate?

Zoals eerder gezegd is dit de instap-AMG. Een dikke V8-versie met honderdduizend pk volgt nog. Deze krijgt zelfs een driftmodus. Een V6-motor met twee turbo’s is verantwoordelijk voor de aandrijving van deze AMG. De 3,0-liter geeft je 401 pk en 502 Nm, waarvan 69 procent naar de achterwielen gaat en de rest naar voren. De standaard negentraps automaat is door de AMG-specialisten aangepakt voor snellere schakeltijden. In 4,7 seconden zorgt de AMG ervoor dat je niet te laat komt. En de topsnelheid wordt mede mogelijk gemaakt door een elektronische begrenzer en ligt op de gebruikelijke 250 km/u.

Goed om te weten voor de veiligheid van je palletkinderen, je labrador, je twintig koffers, de iPads en de overige 500 liter aan zooi is dat de AMG Estate dikke remklauwen heeft met vier zuigers. De remschijven zijn een flinke 360 millimeter groot.

Kan je zelf comfortabeler zitten dan je palletkinderen?

Binnenin is het, zoals je van Mercedes gewend bent, goed toeven. Het oog valt op de donkere leren bekleding met rode stiksels. Je kunt nog kiezen voor AMG-performance-stoelen en sierdelen in koolstofvezel. De sfeerverlichting kun je in 64 kleuren instellen, van standje bordeel tot discotheek. De gordels in het gedistingeerde interieur zijn ook rood. Het is als een net maatpak, maar dan met de meest funky sokken die je kunt vinden. Een opvallend element mag tegenwoordig gewoon, zelfs in zo’n volwassen bak. Sterker nog, een modieuze man kun je herkennen aan zijn sokken. Dat schrijven de hippe lifestylebladen tenminste. Die informatie staat ergens naast de vijf beste manieren om vet te verbranden. Dan mag Mercedes het ook wel.

Je sleutel kun je trouwens thuislaten. Via een app op je telefoon kun je de E-klasse openen en starten. In de middenconsole zit een draadloze oplader. Je kunt zelfs via de smartphone, terwijl je buiten de auto staat, de Merc inparkeren. Nu maar hopen dat dat feestje, waar je ruimschoots op tijd aankwam, niet zo saai is dat je de hele avond op je telefoon zit. Want als hij leeg is, kun je niet meer naar huis. En je kunt ook niet de wegenwacht bellen.

Hoeveel betaal ik voor deze kolos?

Je claustrofobie bestrijden doe je in Nederland vanaf 54.495 euro, en dat is een nette prijs voor zoveel ruimte en kwaliteit. Uiteraard heb je dan een brave uitvoering. De prijzen van de Mercedes-AMG E 43 Estate beginnen bij 107.995 euro. Dan krijg je standaard een automaat en vierwielaandrijving. En 401 pk.

15
20
Specificaties

Mercedes-AMG E 43 Estate

Motor
2.996 cc
V6 biturbo
401 pk @ 6.100 tpm
520 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 250 km/u
Verbruik
8,4 l/100 km
192 g/km CO2
D Label
Afmetingen
4.954 x 1.860 x 1.461 mm (l x b x h)
2.939 mm (wielbasis)
1.930 kg 50 l (benzine)
640 / 1.820 l (bagage)
Prijzen
NL € 107.995 (25%)
B n.n.b.

Het Vonnis
Aan de Mercedes E-klasse kon je je sowieso al geen buil vallen met zijn prachtige interieur en prima onderstel. De Estate is ruimer en de AMG sneller. Wat wil je nog meer? Een M5 Touring of een RS6 Avant wellicht?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken