Autotest: Mercedes C180 BlueEfficiency

Kijk, dat is nu eens lekker groen bezig zijn. De Mercedes-Benz C180 BlueEfficiency is beter voor het milieu, maar je komt in niets tekort.
 
Ja hoor, we hebben er weer een in het rijtje Green-Blue-EcoMotion-TecEfficiency of wat de autoconstructeurs tegenwoordig ook maar voor termen verzinnen om hun ‘groene’ versies aan de man te brengen. Je kent het riedeltje inmiddels: minimaal gewijzigde techniek waardoor de CO2-uitstoot een tikkeltje afneemt en de dorst een ietsepietsie beperkt wordt. Ik heb me altijd afgevraagd waarom de fabrikanten niet gewoon al hun modellen van meet af aan al zo zuinig hebben ontwikkeld in plaats van het nu van de daken te schreeuwen. O, groen verkoopt beter zegt u? Ik snap het.
 
Oké, laat me raden wat er aan de C180 BlueEfficiency dan allemaal veranderd is. Banden met een lage rolweerstand, verbeterde aërodynamica, een afgeslankt dieseltje, langere versnellingen, gekke wieltjes en een schreeuwerige, groene badge op de klep.
 
Niet dus. Allereerst is de C180 een benzine en geen diesel. Het is een 1,6-liter viercilinder met 156 pk en 230 Nm koppel. Daarin wijkt hij niet af van de standaard C180, al heeft die wel echt een 1.800 cc motor. Hoewel de prestaties hetzelfde zijn gebleven, schijnt het brandstofverbruik gedaald te zijn met zo’n 11 procent, de uitstoot van CO2 nam met 19 procent af tot 149 g/km.
 
Maar wanneer komt nu eindelijk dat verrekte addertje onder het gras vandaan? Nooit. Sterker nog, hij is zelfs goedkoper dan de oude C180 Kompressor. Geen slecht nieuws, temeer daar de BlueEfficiency net zo goed rijdt als de Kompressor. Er valt niets op af te dingen, op alle fronten is de kwaliteit hetzelfde. De motor is net zo zijdezacht, gretig en stil, bovendien is hij snel genoeg voor het dagelijkse werk. Ook nieuw is de energiebesparende stuurbekrachtingpomp die alleen werkt als dat gewenst is, bijvoorbeeld bij lage snelheden. Het is dat ik het te horen kreeg, anders had ik het niet gemerkt. Dat is een compliment.
 
Mercedes adverteert wel wat met hun schone motoren en het BlueEfficiency-programma maar dat staat in advertenties die eruit zien als een krantenpagina. Grote lappen tekst en een foto van een kalende Duiter met snor in het midden die wordt ‘geïnterviewd’. Niemand die dat leest, dus bij niemand dringt door dat ze bij Mercedes wel degelijk heel bewust omspringen met planten en dieren. Ook bij de auto zelf krijg je maar weinig hints over de groene aspiraties van BlueEfficiency. Een plaatje op de a-stijl en iets kleinere buitenspiegels zijn de enige herkenningspunten voor de spotter.
 
Er is trouwens ook een Sport-versie beschikbaar, met grote lichtmetalen velgen in plaats van plastic wieldopjes. Ook het logo op de kont dat verraadt hoe groen jij wel niet bent, komt dan te vervallen. Waarom ze dat doen bij Mercedes is ons helemaal een raadsel maar het zou een hint kunnen zijn voor Toyota om gewoon een mooie auto van de Prius te maken. Dat kan best, laat Mercedes hiermee zien.
 
Jammer is dat de CO2-uitstoot niet onder de 140 gram per kilometer blijft zodat hij voor leaserijders in de aantrekkelijke 20%-regeling van de bijtelling valt, want dat zou het succes in Nederland aanmerkelijk kunnen vergroten. Hoe dan ook, de C180 BlueEfficiency is gewoon groen, zonder daar prat op te gaan. En dat is wel zo verfrissend tussen al die andere schreeuwlelijks.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken