Mercedes S 400 d 4Matic Lang

Roep in de woestijn

Mercedes S 400 d 4Matic Lang
Mercedes S 400 d 4Matic Lang
Mercedes S 400 d 4Matic Lang
Foto('s): Daimler AGMercedes S 400 d 4Matic Lang
Mercedes S 400 d 4Matic Lang
Mercedes S 400 d 4Matic Lang
Mercedes S 400 d 4Matic Lang
Mercedes S 400 d 4Matic Lang
Mercedes S 400 d 4Matic Lang
Mercedes S 400 d 4Matic Lang
Mercedes S 400 d 4Matic Lang
Mercedes S 400 d 4Matic Lang

Mercedes was het eerste merk dat een dieselmotor in een personenauto monteerde. En als je ziet waartoe dat anno 2018 heeft geleid, kun je je afvragen waar iedereen opeens zo moeilijk over doet. Geen brandstof die de laatste tijd zo ongenadig op zijn lazer heeft gehad als diesel. Meer en meer steden weerden de afgelopen jaren (oude) diesels, wat kopers het idee gaf dat een nieuwe dieselauto weleens niet zo’n beste investering zou kunnen zijn – zou je er ooit nog van af kunnen komen?

Het mede daardoor wanke­lende milieu-imago van diesel had zo toch al niet veel meer dan een klein zetje nodig, maar werd door Volkswagen met een katapult ter grootte van een torenflat richting de eeuwige verdoemenis geschoten. Ja, VW ging diep door het stof, smeet met miljarden aan terugroepacties, boetes en spijtbetuigingscampagnes, maar de schade die was aangericht aan het allerbelangrijkste, het vertrouwen van de consument in je product: onbetaalbaar.

Mercedes probeert het tegendeel te bewijzen

En daar sta je dan, temidden van de roetwalmende puinhopen van het armageddon dat je snode plannetjes hebben aangericht. De verkopen van dieselauto’s zakken als een kansloze soufflé in elkaar, en het is aan jou om te bewijzen dat diesel wel degelijk een toekomst heeft. Nu gaat het vooral over VW, maar ook bij Mercedes zijn (vorig jaar nog) invallen gedaan vanwege sjoemelverdenkingen.

Niemand is schuldig zonder veroordeling, uiteraard, maar het helpt allemaal niet mee. Eigenlijk kun je in dit geval maar één ding doen. Zoals een voetballer die onder vuur ligt met een paar goals iedereen het zwijgen kan opleggen, moet Mercedes terugslaan met een fenomenale auto. En als het dan ook nog om je topmodel gaat, moeten die goals nog allemaal omhalen zijn ook. No pressure.

Dus daar zitten we, in Mercedes S 400 d 4Matic Lang. Elke S is, dat is een gegeven, een juweeltje van materialen en hun afwerking. Elk denkbaar speeltje is aan boord en is fantastisch uitgevoerd. En als het er niet is, kun je het uiteraard kopen. Voor prijzen die ze alleen bij Mercedes normaal vinden, maar dat is al evengoed een gegeven. Wil jij een paarse met nachtvisie? Dan krijg je die.

Hij rijdt zelfs zelf, al is dat met alle beperkingen van zowel juridische als technische aard. Anders gezegd: niet alles wat kan, mag, en niet alles wat mag, kan. En het gaat echt nog wel even duren voordat die twee genoeg bij elkaar zijn gekomen om ‘instappen, krant lezen, en niet verongelukt op je bestemming uitstappen’ werkelijkheid wordt.

Bevalt de Mercedes S 400 d 4Matic Lang?

Maar goed, die motor. Stilte, vermogen (340 pk) en vooral sleurkracht (700 Nm) zijn verbluffend. Van 0 naar 100 in 5,2 seconden is niet niks, voor 1.975 kilo aan luxe geschreven in Rolex-letters. Ook zoiets – de actieradius: 1.253 kilometer. Nee, dat haal je natuurlijk niet, want fabrieksopgave, maar voorlopig heeft de elektrische auto nog een eind te gaan, bedoelen we maar.

Het spreekt vanzelf dat Mercedes, niet voor niets dieselpionier, het slimste dat zij in huis hebben, hebben ingezet om roetdeeltjes en andere narigheid zo min mogelijk ontsnappingskans te geven. Wij durven gerust de stelling aan dat wat er uit de uitlaat komt schoner is dan wat er in sommige stadscentra als buitenlucht in gaat. Deze techniek verdient meer dan de schandpaal waar ze de laatste tijd zo aan genageld wordt.

16
20
Specificaties

Specificaties Mercedes S 400 d 4Matic Lang

Motor
2.925 cc
V6 turbo
340 pk @ 3.600 tpm
700 Nm @ 1.200 tpm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,2 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)

5,6 l/100 km
147 g/km CO2  D Label

Afmetingen
5.255 x 1.899 x 1.496 mm (l x b x h)
3.165 mm (wielbasis)
1.975 kg
70 l (diesel)
510 l (bagage)

Prijzen
€ 123.946 (NL)
€ 107.327 (B)

Deze auto bewijst nogal overtuigend dat, hoe begrijpelijk het miserabele imago van diesel ook is, het bespottelijk zou zijn als pareltjes als deze motor buitenspel worden gezet door een stel rotte appels. Iets meer respect zou op z’n plek zijn

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken