Mercedes S 500 Plug-in Hybrid

De hybride-met-snoer viert hoogtij en Mercedes wil meedoen. Tegen 2017 willen ze maar liefst tien nieuwe plug-in hybride modellen geïntroduceerd hebben. Zoals altijd mag de S-klasse het vaandel dragen: dit is de S 500 Plug-in Hybrid.

Iedere S-klasse is een klein wonder op wielen (nou ja, klein), maar vanaf nu heeft Mercedes’ topmodel een wel heel bijzondere eigenschap: er is geen auto waarbij je uit meer verschillende hybride aandrijflijnen kunt kiezen.

Voordat Mercedes de S 500 Plug-in Hybrid introduceerde, waren er immers al de S 300 BlueTec Hybrid, met een viercilinder turbodiesel, en de S 400 Hybrid met een V6 benzinemotor. Met de komst van de derde S-hybride blijven deze twee (voorlopig) gewoon leverbaar, niet in de laatste plaats omdat de Plug-in Hybrid voor nu alleen met lange wielbasis te krijgen is. Welke je moet kiezen? Dat is een kwestie van smaak, budget en hoe happig je bent op het gebruik van een stekker.

De S 500 Plug-in zet een vinkje voor alles wat de doorsnee Amerikaanse of Aziatische luxe-hybridekoper zoekt in een auto. Heel veel vermogen: check. Heel veel ruimte: check. Heel veel prestige en de juiste badges om aan je omgeving te laten zien dat je verantwoord bezig bent: check. Zijn dit dingen die aan deze kant van de wereld ook van belang zijn? Over het algemeen heeft de Europese welgestelde kilometervreter maar één wens: hij wil met een handschoentje tanken. Kiest men hier niet liever voor de dieselhybride, of zelfs gewoon voor een S 350 BlueTec?

Het zijn dat soort vragen die ons bezighouden wanneer we voor het eerst in de S 500 Plug-in Hybrid plaatsnemen. Maar zoals in elke S zijn we, zodra we ons in de zachte stoelen laten zakken, de deuren sluiten en de golf zielsgeluk die deze auto teweegbrengt over ons heen voelen komen, niet langer in staat om serieus na te denken.

Het interieur van de S overweldigt als altijd met z’n sublieme design en foutloze afwerking. Alles is zo tot in perfectie doordacht dat het voelt alsof we in het hoofd van een ingenieur zitten; maar dan wel de allervriendelijkste, meest attente ingenieur die er bestaat, met een dik geïsoleerde hersenpan vol zacht leer, concerthalklanken en onbeperkte hot stone-massages. Tot nu toe niets nieuws. Het verschil met een standaard S-klasse wordt pas echt duidelijk zodra je de motor (niet) start en het knopje ontdekt om te schakelen tussen de rij-modi Hybrid, E-mode, E-save en Charge.

De S 500 Plug-in heeft een elektromotor van 85 kW die zit ingebouwd in de zeventraps automaat. Hij ontvangt z’n stroom uit een serie watergekoelde lithium-ion-accu’s van 8,7 kWh in de kofferbak (bij te laden in 2 uur met een wallbox, minder dan 3 uur met een standaard stopcontact, of – als het aan Mercedes ligt – binnenkort draadloos). Schakel je de E-mode in, dan rijdt hij volledig elektrisch gedurende een afstand van 33 kilometer met een snelheid tot 140 km/u. Dit is een sensatie die je meegemaakt moet hebben: in volmaakte stilte rijden in een auto die van zichzelf al volmaakt stil is. Alsof je in een serene zweefvlucht verkeert.


Het elektronische brein van de S denkt zo graag met je mee dat hij op basis van de geplande route berekent hoe veel energie je gaat verbruiken en hoe veel er zal worden bijgeladen tijdens remmen en uitrollen. Hij weet hierbij alles over het type weg, eventueel verkeer, de geschatte snelheid, bochten en hoogteverschillen. Helemaal feilloos werkt het nog niet altijd – wij verbruikten tijdens een normale, brave snelwegrit toch wat meer energie dan de auto had gedacht – maar gelukkig is er in zo’n geval de benzinemotor om je uit de brand te helpen. In de Hybrid-modus komt deze soms in actie terwijl het niet direct nodig lijkt; dit is heel ingenieus. Als de S namelijk weet dat je naar een stad gaat, laadt hij van tevoren de accu’s extra bij zodat je elektrisch kunt rijden wanneer je in de bebouwde kom bent.

De auto laat het duidelijk merken als je zo veel van hem vraagt dat hij z’n benzinemotor moet gaan aanspreken: je voelt dan extra weerstand in het gaspedaal. Duw je door, dan schakelt de V6 vloeiend bij. Het haptische pedaal werkt ook op andere manieren: nader je bijvoorbeeld een voorligger, dan voel je twee kleine tikjes tegen je voet zodra het efficiënt is om je gas los te laten. Subtiel en discreet, als een butler met een kniehamertje.

De rij-modi zijn op je smaak af te stemmen met een extra knop met de standen E, E+ en S. In de praktijk rijden we de S-klasse steeds in de Hybrid-stand in combinatie met E+, dan zoekt hij alles lekker zelf uit en voelt hij het meest ontspannen aan. En dat is toch hoe we Mercedes’ grootste het liefst rijden: ontspannen, kalm, ondanks het feit dat hij waanzinnig snel is. Het systeemvermogen van de S 500 Plug-in is 442 pk en het gecombineerde koppel bedraagt 650 Nm, genoeg om de auto in 5,2 seconden van 0 naar 100 te helpen. Het feit dat het kan, maar niet hoeft, is ook een luxe.

Mercedes heeft onze aandacht: hun grootse plug-in-plannen krijgen een weelderige aftrap met deze S-klasse. In 2015 is de C-klasse het tweede model dat eraan mag geloven, en we durven wel te voorspellen dat dat een groot succes zal zijn. Tot die tijd is het aan deze S 500 Plug-in Hybrid om mensen uit hun grote diesels te lokken, iets wat op de Nederlandse zakelijke markt zomaar zou kunnen gaan lukken. Dankzij z’n (officieel) lage verbruik en (theoretisch) lage uitstoot is de S hier namelijk behoorlijk interessant: hij komt in aanmerking voor 14 procent bijtelling tot eind 2015. De enige andere luxe Duitsers die dat op dit moment voor elkaar krijgen, zijn de plug-in hybride Porsche Panamera en Cayenne. De S is krachtiger én schoner dan beide.

In deze situatie lijkt Mercedes wel een beetje op Apple: ze zijn niet de eerste die met de technologie komen, maar wanneer ze het doen, doen ze het meteen verpletterend goed. We zijn benieuwd naar hun volgende stappen. Voor nu heeft deze S-klasse ons alvast overdonderd.

17
20
Specificaties

Mercedes S 500 Plug-in Hybrid Lang

17/20

Motor
2.996 cc
V6 hybride
442 pk / 650 Nm (gecombineerd)

Aandrijving
achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,2 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
2,8 l/100 km
65 g/km CO2
A-label

Afmetingen
5.246 x 1.899 x 1.494 mm (l x b x h)
3.165 mm (wielbasis)
2.215 kg
70 l (benzine)
395 l (bagage)

Prijzen
NL € 114.900 (14%)
BE € 117.733

Het vonnis
Zolang de elektrische, zelfrijdende robotlimo’s nog niet onder ons zijn, moeten we ons op een andere manier schoon en gerieflijk voortbewegen. De S 500 Plug-in Hybrid is de ideale tussenoplossing, een verantwoord genot

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken