Test: Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle

Klein duf Japannertje wordt klein, iets minder duf Japannertje met een voorzichtige facelift

Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle
Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle
Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle
Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle
Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle
Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle
Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle
Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle
Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle
Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle
Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle
Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle
Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle
Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle

Het zal misschien niet de eerste auto zijn waar je over nadenkt; misschien niet eens de laatste. Dat wil niet zeggen dat de Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec niet een hoop pluspunten heeft. En ook in z’n vernieuwde gedaante: een paar minnetjes.

Je zult de Mitsubishi Space Star niet op elke straathoek zien. Al stond ie op elke straathoek, dan zou ie je nog niet opvallen. Daar is het de auto niet naar. Hij lijkt er te zijn om naadloos op te gaan in de massa. Een bescheiden, wat zuinig neusje, een paar ronde en een paar scherpe lijnen. Genoeg om mee te komen, niet te veel om ertussenuit te springen.

Dat nuffige neusje heeft een stevige make-over gekregen die uitstekend uitpakt. Een serieuzere grille, een paar doorlopende chroomstrips in de voorspoiler die ‘m optisch wat meer breedte geven – er staat opeens een veel volwassener auto. De achterlichten kregen er wat hippe led’s bij, de achterspoiler werd wat langer, net als de overhangen voor en achter. De bagageruimte kreeg een extra ‘smokkelvak’ onder de vloer.

En het binnenste van de Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec?

Voor het interieur geldt min of meer hetzelfde. Nieuwe stoelen, nieuw stuur, nieuw infotainment (met Android Auto en Apple CarPlay), wat betere materialen hier en daar, maar in de basis blijft alles bij het oude. Je zit nog steeds relatief hoog en hebt nog steeds veel ruimte en bediening die weinig te wensen overlaat. Duidelijkheid voor alles.

Het onderstel is eveneens aangepast, naar Mitsubishi’s zeggen vooral om de driveability te verbeteren. Het zijn niet al te grote veranderingen (net wat steviger, net wat minder rolneiging), die mooi gelijke tred houden met de rest van de opwaarderingen. Hij is er natuurlijk geen asfaltroofdier van geworden, ook daar is het de auto niet naar, maar hij rijdt gewoon prima. Remmen, sturen: het verloopt domweg vlekkeloos.

Hoe is het motorisch met dit kleintje gesteld?

Het is jammer dat de Japanners niet in dezelfde moeite door de aandrijflijn even hebben meegenomen, en dan hebben we het voornamelijk over de versnellingsbak. De handmatige vijfbak schakelt op zich prima, maar heeft dermate lange verhoudingen dat het nauwelijks uitmaakt welke versnelling je kiest. Het lijkt wel alsof alle tandwielen het formaat van een familiepizza hebben. De 1.2-driecilinder heeft met 80 pk pit genoeg, maar dat wordt er door die ellenlange transmissie zorgvuldig uitgewrongen. Het levert jammer genoeg een ontzettend slome indruk op. Na elke keer schakelen begint de motor pruttelend weer aan een nieuwe, eindeloze klim in de toeren.

De keerzijde (en de hele bedoeling, waarschijnlijk) van die keuze is dat de Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec wel lekker stil en zuinig is. Je kunt zonder al te veel moeite aardig in de buurt van de opgegeven 4,3 l/100 km komen.

Kortom, erg opwindend is het allemaal niet, maar we vermoeden dat Mitsubishi meer focust op een voor hen interessante, groeiende doelgroep: de downsizende senior. Die zal ook blij zijn met de mogelijkheid van een CVT-automaat.

10
20
Specificaties

Mitsubishi Space Star 1.2 ClearTec Instyle

Motor
1.193 cc
driecilinder
80 pk @ 6.000 tpm
106 Nm @ 4.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 11,7 s
top 180 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,3 l/100 km
100 g/km CO2
B-label

Afmetingen
3.795 x 1.665 x 1.500 mm (l x b x h)
2.450 mm (wielbasis)
820 kg
35 l (benzine)
230 / 910 l (bagage)

Prijzen
NL € 16.290 (25%)
B € 16.340

Het vonnis
Rijdt prima, maar wordt qua dynamiek nogal in de steek gelaten door de wel erg amechtige versnellingsbak. Niets mis mee, maar niets voor jou; meer iets voor je ouders. Of beter nog: hun ouders

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken