Nissan blijft natuurlijk een beetje een vreemd merk: aan de ene kant verkopen ze auto’s als de 370Z en die zalige GT-R, aan de andere kant hebben ze ook de lieftallige Micra en de über-grijze Note. Daarnaast verkopen ze elektrische auto’s en beregoede SUV’s, komen ze nu met een lifestyle-SUV (de X-Trail waarover je eerder kon lezen) en hebben ze de Juke – die eigenlijk een beetje in z’n eentje staat.
Wat is een Juke?
Wat de Juke nou precies is, weten wij ook niet. Ja, een hippe, compacte crossover voor het hele gezin, dat zien we ook wel. Maar is dat hippe nog wel houdbaar nu ie al een paar jaar op de markt is en het vernieuwende er wel een beetje af is? Nou, een beetje. Hij baart geen opzien meer met z’n uiterlijk – en dat werkt misschien wel in z’n voordeel.
De opfrissing die de Juke kreeg, zit voornamelijk in de led-dagrijverlichting, een gewijzigde grille, knipperlichten in nieuw vormgegeven buitenspiegels en meer onbenulligheden, als je het ons vraagt. Zinnig is dat de bagageruimte met 40 procent is toegenomen waardoor je nu 354 liter aan spullen kwijt kunt. Handig daarbij is dat er een extra bergvak onder de laadvloer zit.
Wat kan ie?
De nieuwe turbomotor van 1,2 liter is een heel grappige: met 115 pk en 190 Nm aan koppel vervangt ie de oude 1.6 die 2 pk meer maar 32 Nm minder koppel leverde. En omdat de vernieuwde Juke lichter is en is uitgerust met een stop-start-systeem verbruikt deze motor ook nog eens minder benzine én stoot ie minder CO2 uit. Maar bovenal: hij voelt veel levendiger en vlotter aan dan de oude 1.6. Dat zit ‘m natuurlijk in de turbo: die maakt er een kwiek geheel van. Bij lage toeren pakt hij vlot op, hoge toeren draaien vindt hij best, al gaat dat gepaard met een nadrukkelijk gekerm. Soms lekker, soms irritant. De oplossing is simpel: gewoon rustig rijden.
Dan is de Juke trouwens op z’n best. Niet dat ie het betere scheurwerk schuwt, integendeel: z’n relatief scherpe besturing en gebalanceerde opzet (waarvan de wielen ver op de buitenkanten van de koets een voorbeeld zijn) zorgen voor veel lol tijdens het rijden. Maar bij rustig voortkabbelen, is ie eveneens prima in z’n element. Wat ons de gelegenheid biedt z’n interieur nog eens te bekijken.
Kopen of laten staan?
Gebleven is de motorfiets-achtige opzet van het middenconsole in glimmend plastic en in meerdere kleuren te bestellen. Vrolijk! Daarnaast past Nissan z’n modernste navigatie (plan je route thuis en stuur ‘m automatisch naar je auto, hoe handig) en multimedia-systemen toe in de Juke: die werken feilloos en snel, maar je moet er wel voor bijbetalen.
De allerleukste optie blijft het te openen glazen dak; daar wordt je Juke, naast een gele kleur, nog zonniger van.
Nissan Juke 1.2 DIG-T 115 2WD Tekna
13/20
Motor
1.197 cc
viercilinder turbo
115 pk / 190 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 10,8 s
top 178 km/u
Verbruik/milieu
5,6 l/100 km
190 g/km CO2, C-label
Afmetingen
4.135 x 1.765 x 1.565 mm (l x b x h)
2.530 mm (wielbasis)
gewicht n.n.b.
tankinhoud n.n.b.
354 l (bagage)
Prijzen
NL € 25.240
BE € 22.990
Het vonnis
Ja, in het knalgeel vol met opties is het een hele bink, maar neem dan wel de 190 pk sterke 1.6 want die rijdt echt lekker door. Deze is prima, maar heel swingend wordt het niet met deze motor. Wel zuinig
Reacties