Natuurlijk wil je als merk je klanten altijd van het beste en het nieuwste voorzien. En dus zul je af en toe een facelift moeten doorvoeren. De vraag is: wanneer doe je dat?
In een tak van sport die zo innovatief is als de auto-industrie, schrijdt de techniek niet voort, maar blèrt hij continu volgas door. Met enige overdrijving kun je stellen dat wat vandaag in de showroom wordt gezet, morgen alweer verouderd is. Daar komt nog bij dat techniek goedkoper wordt naarmate hij meer gebruikt wordt. Wat gisteren nog wat te duur was om in een kleiner model te stoppen, is daar vandaag misschien net vriendelijk genoeg voor geprijsd. En dat plaatst fabrikanten nog wel eens voor een probleem.
Prachtig voorbeeld: deze vernieuwde Nissan Qashqai DIG-T 163 Business Edition
Hij was ooit de trendsetter van zijn soort én een klaterend succes. 2,3 miljoen verkochte exemplaren en daarmee de meest succesvolle Nissan ooit (in Europa dan). Maar de concurrentie is enorm toegenomen en ‘t was alweer drie jaar geleden dat hij voor het laatst was opgefrist. Dus het mocht wel weer eens.
En dus kreeg hij een nieuwe neus, nieuwe koplampen met andere dagrijverlichting, een groter logo in de grille (waarachter een radarsensor is verstopt), scherpere vouwen in de motorkap, een iets andere achterbumper, nieuwe wielen, wat nieuwe kleurtjes: je kent het wel.
De binnenkant werd ook aangepakt. Zo hoorde Nissan van klanten dat ze wat fraaiere kunststoffen wel zouden kunnen waarderen, dus die kwamen er. Net als meer connectiviteit, aangescherpte veiligheidssystemen en een nieuw stuur. Dat heeft een dikkere rand, een kleiner ‘hart’ zodat je de meters beter kunt zien en een afgeplatte onderkant voor meer beenruimte. Ook is er optioneel een Bose-audiosysteem. Daar zijn we lang niet altijd fan van, maar dit spul is in drie woorden fan-tas-tisch. Verplicht voor de muziekliefhebber. So far, so good.
Ik hoor een ‘maar’ aankomen…
Maar! Smartphone-integratie via Apple CarPlay of Android Auto begint langzamerhand gemeengoed te worden, maar Nissan kan het nog niet leveren in de Qashqai: komt nog. Jammer, maar niet onoverkomelijk. Dat ligt anders bij een systeem dat ProPilot heet, en een eerste stap (Level 1, heet dat) is op weg naar autonoom rijden. Het is in feite een combi van rijstrookhulp, automatische cruise-control en een file-assistent. Het stelt je dus in staat om op de snelweg en in de file de boel op de automatische piloot te zetten. Reuzehandig.
Dat het niet op de Qashqai zit, is niet zo’n probleem. Dat wordt het pas als blijkt dat het er begin 2018 wél op zit. Wat inhoudt dat als je in september, als hij leverbaar wordt, een Qashqai koopt, je een paar maanden later in een verouderde auto rijdt. Dat is op zijn minst vreemd. Had Nissan niet beter een half jaartje kunnen wachten, tot ProPilot (en CarPlay) wél meegenomen hadden kunnen worden? ‘Ja, maar dan kun je altijd wel érgens op blijven wachten’, aldus Nissan. Zit wat in. Maar vreemd blijft het.
Goh, hebben we het nog helemaal niet over het rijden gehad… Kunnen we ook kort over zijn: top. De Qashqai was altijd al een van de beter rijdende auto’s in dit segment, en daar is niets aan veranderd. Kleine wijzigingen in de Nissan Qashqai DIG-T 163 Business Edition hebben zelfs geleid tot nog iets meer stilte aan boord en iets meer scherpte in het weggedrag: gewoon helemaal goed.
Nissan Qashqai DIG-T 163 Business Edition
Motor
1.618 cc
viercilinder turbo
163 pk @ 5.600 tpm
240 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,0 l/100 km
138 g/km CO2
D Label
Afmetingen
4.380 x 1.806 x 1.590 mm (l x b x h)
2.646 mm (wielbasis)
1.290 kg
55 l (benzine)
430/1.598 l (bagage)
Prijzen
€ 32.490 (NL)
€ 31.090 (B) – Tekna
Vonnis:
Als de aller-, allerlaatste snufjes je niet zo kunnen boeien en je per se nu een Qashqai wilt: gewoon kopen. Maar misschien kun je (ook beter voor je restwaarde) beter een half jaartje wachten tot de Qashqai echt áf is
Reacties