Lees eerst:Dit is de TopGear gids voor pret
Ja, ja. We weten het, knalblauw is niet echt discreet, dus moeten jullie even een grijze Focus RS voor ogen nemen. Zo, dat is veel beter. Zo verrast de gekkigheid iets meer. We nemen ons stellig voor hem in de sportstand te laten staan en het rijgedrag van deze zware hatchback met vierwielaandrijving te testen, ons te concentreren op de bijzonderheden van de besturing, de remmen en de reactie op het gaspedaal, proberen te ontdekken waar zijn grenzen liggen… Ach, oeps, nou doen we het toch weer. We hebben per ongeluk de Drift-modus ingeschakeld. Oh, daar heb je de Hammerhead.
Nou ja, het zou zonde zijn om het niet te doen, toch?
Het stuur een halve draai naar links, remmen. Je voelt dat de auto zich schrap zet als een kat met een hoge rug. Een halve draai naar rechts. Vol op het gas. Daar is geen talent voor nodig, en dat is maar goed ook. De Focus heeft in de gaten dat we willen spelen, 350 pk op de wielen, het sperdifferentieel doet iets slims en we gaan zijwaarts. Het is duidelijk dat de auto beter weet wat hij moet doen dan wij, maar dat doet niets af aan de verslavende werking die het teweegbrengt. Ook buiten het circuit is dit een fantastische hot hatch. De beste die je kunt kopen.
Ook in de Audi S8 Plus kun je kiezen uit diverse standen, maar daar schuilt de inventiviteit niet in. Tussen deze alledaagse helden kozen we de S8 vanwege zijn subtiliteit. Dit is momenteel ’s werelds meest ultieme camouflagelimousine. Tegenwoordig heeft elke forse sedan grote wielen en led-lampen, daarom heeft niemand oog voor deze sneltrein met 605 pk. Een limousine met launchcontrol moet anno 2016 wel de grootste paradox op wielen zijn, maar de acceleratie van 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u die wij noteerden, is maar een deel van de aantrekkingskracht van de S8. Echter, in samenspel met zijn discretie en capaciteiten…
Lanceren
Je herkent het bord: een witte cirkel met een paar zwarte strepen erdoorheen. Einde alle verboden. Voor de bestuurder van een S8 zou dat kunnen betekenen: lanceer hem maar. Raak het gas aan en hij katapulteert je de verte in. De V8 onhoorbaar, het opschakelen nauwelijks merkbaar, het onderstel soeverein en op zijn taak berekend. Geen enkele andere auto heeft zoveel kracht in zich zonder zijn omgeving daar ook maar iets van te laten merken. In deze auto giechel je niet, je buldert van het lachen.
Dit zijn twee fantastische machines. Beide auto’s strelen je ego en laten je achterover kukelen van verbazing. De Ford Fiesta ST daarentegen is eenvoudig, maar wel domweg hilarisch goed. Geen knopjes, geen rij-modi. Zelfs een ritje naar de supermarkt is genoeg om weer verliefd te worden op deze bruisende, kontschuddende hatchback die af en toe z’n binnenste achterwieltje optrekt. Ook drie jaar na z’n introductie is het nog steeds de meest dankbare, de beste snelle compacte auto, met het beste geluid en het beste rijgedrag ter wereld. Geen wonder dat je er zo veel ziet. Ford maakt nog steeds de ultieme bereikbare heldenauto.
jonathan heeft op 14 september 2016 geschreven:
Als trouwe lezer, ben ik wel fan van de boeken van john grisham en het verzamelde werk van dan brown. Dus deze auto’s passen wel in dat straatje