We schreven het al aan het begin van deze test: we waren niet van plan om een winnaar aan te wijzen. We hadden van tevoren gestemd over welke auto’s we wilden meenemen naar het circuit en kwamen uit op een heel stel, waarvan elke auto in onze ogen al een winnaar was. Daarbij wilden we het laten

Lees eerst: Dit is de TopGear gids voor pret

De finalisten

Maar in de loop van dag twee bleven we steeds op dezelfde auto’s terugkomen. Niet omdat ze snel waren, of duur, of omdat ze een geweldig rijgedrag hadden, maar omdat ze zo extreem goed vol­deden aan het belangrijkste en meest tastbare criterium: ze boden pret.

Nu is pret moeilijk in cijfers uit te drukken. Toch doen we een poging aan de hand van de Caterham 620R en de BAC Mono. Een tijdje vonden we dat de Mono bij de finalisten hoorde, tot we bedachten dat hij veel serieuzer bedoeld is dan de Caterham. Dat hij veel duurder is, beter in elkaar zit, een perfecte centrale zitpositie voor de bestuurder heeft enzovoort, is voor de opzet van deze test totaal irrelevant.

De Caterham is een vrolijkere machine, heeft iets van het enthousiasme van een puppy, zeker wanneer hij donuts draait rond pylonnetjes of een apex aansnijdt. Oké, hij is zo gek als een doos met kikkers, heeft idiote dingen die voor deuren moeten doorgaan en je kunt je voeten niet kwijt in het voetencompartiment, maar godallemachtig, wat kun je er een plezier mee hebben.

Ook andere auto’s passeerden de revue

De Fiesta ST heeft een knalhard onderstel, maar hij siddert van gewilligheid. De inzetbaarheid van de Focus RS is even breed als zijn schouders; hij is een dolle zaterdagavond op vier wielen. En dan heb je nog de Porsche Cayman GT4, die zorgt voor puur enthousiasme op het circuit. Een serieuze auto die zichzelf niet al te serieus neemt.

En dat laatste, daar draait het volgens ons om. Deze vier auto’s kunnen om zichzelf lachen. Geen idee hoe je een verzameling mechanische componenten humor kunt toedichten, maar deze vier krijgen het voor elkaar – ze zijn net zo dol op rijden als hun bestuurder. Echter, geen van de vier wist ons zo spectaculair te overtuigen als…

Onze winnaar!

Hij ziet er belachelijk uit. Hij dient geen enkel doel. Hij is knaloranje. Hij heeft open zijkanten om op onverharde wegen zo veel mogelijk modder te vergaren en hij heeft slechts twee aangedreven wielen, het is een supersnelle lichtgewicht skelter met een lier en een lichtbalk. Laten we er niet omheen draaien: de Ariel Nomad is een zooitje, een samenraapsel, het toppunt van overbodigheid.

En het is de meest vermakelijke auto waar we ooit mee hebben gereden.

Het mooiste moment van de hele test, nog mooier dan een collega die donuts draait op de Crazy Cart of onze hoofdredacteur die probeert uit de Pocket Classic te stappen, was toen we de Nomad door hoog gras zagen rijden. Hij was meer hond dan auto, een Jack Russell die iets op het spoor is en heen en weer zigzagt, tong naar buiten, staart in de lucht. Dolle pret. Als je ermee rijdt, ervaar je die dierlijke instincten. Het lijkt wel alsof je je verplaatst in het brein van een hond. Simpel, aandoenlijk, gauw blij.

Iedereen was er dol op.

Toen onze test op het circuit op zijn eind liep, hielden we een poll, vroegen alle TG-redacteuren een top drie samen te stellen. Iedereen – en dit bedoelen we letterlijk – noemde niet alleen de Nomad, maar zette hem bovendien op de eerste plaats. Iedereen.

Hoe is het mogelijk? We kunnen er alleen maar naar gissen, maar wellicht heeft het ermee te maken dat de Nomad is ontsproten aan een heel ander uitgangspunt dan alle andere auto’s. Hij is niet ontworpen met een vooropgezet doel, maar meer als antwoord ­op de vraag: ‘Zou het niet leuk zijn als…’

We hebben geen idee wat er daarna is gebeurd, maar wat zijn we blij dat ze het hebben doorgezet. Het zal niet zijn voortgekomen uit de gedachte dat er wereldwijd miljoenen van verkocht gaan worden, maar we hebben allemaal behoefte aan meer plezier in ons leven. En wat auto’s betreft is de buitengewoon plezierige Nomad de beste manier om dat te beleven.

TopGear gids voor pret

Emotie
Drijvende krachten
Bruikbaarheid
Betweters
Onder de radar

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)