Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFlex

Uit de suffige grijze middelmatigheid kwam Opel in 2008 woest omhoog stuiven met de bijzonder geslaagde en fraaie Insignia. Inmiddels is een ingrijpende opknapbeurt op z’n plaats, vooral op het gebied van bedieningsgemak en motoren. Omlaag met die uitstoot

Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFlex (2013)
Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFlex (2013)
Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFlex interieur (2013)
Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFlex (2013)
Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFlex (2013)
Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFlex interieur (2013)

Dat wij niet de enigen zijn die gecharmeerd zijn van deze grote Opel, blijkt uit de harde cijfers. Zo’n 600.000 exemplaren vonden reeds een eigenaar. Inmiddels is het momentum er een beetje uit. Dat komt niet alleen doordat de Insignia alweer vijf jaar oud is. Vooral het motorengamma van Opel begon wat op leeftijd te raken. De Duitsers zijn dan ook al een tijdje in rep en roer om hun auto’s te voorzien van verse, efficiëntere blokken. Driemaal raden wat wij in deze Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFlex achter onze rechtervoet hebben hangen.

Langverwachte, duurzame diesel

De motor heeft slechts een uitstoot van 99 g/km. Hij gaat gebukt onder de noemer 2.0 CDTI EcoFlex en is er in twee smaken: 120 en 140 pk. We rijden de laatste, en die bevalt ons prima. Goed, onder belasting zet hij een ietwat dreunende keel op. Die springt er eerlijk gezegd vooral uit doordat de auto verder zo stil is. Opel heeft dan ook aardige stappen gezet op het gebied van verfijning, met een meer solide afwerking en een uitvoerig aangepast onderstel. Een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 geeft aan dat deze Opel Insignia uitzonderlijk glibberig is. De stoelen zitten vorstelijk en er is nog altijd meer dan genoeg ruimte. ‘Rustgevend’ is het eerste woord dat ons te binnen schiet als we de rijervaring willen omschrijven.

Waarbij we moeten aantekenen dat je, mocht je onverhoopt toch haast hebben, een beetje zult moeten werken om de gang erin te krijgen. De motor is voldoende levendig zodra de turbo begint te sleuren, Maar dat gebeurt pas wanneer het toerental in de buurt van de 2.000 komt. Daaronder is hij wat doods. Gevolg daarvan is dat we al snel gevoelsmatig een versnelling te laag blijven rijden om wat makkelijker snelheid te kunnen maken. Dat is jammer, zeker voor een diesel. Onthoud echter dat het blok ruim 1.500 kilo aan Insignia mee moet sleuren, en desondanks weinig dorstig is.

Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFlex (2013)

De Opel Insignia heeft genoeg optische wijzigingen

Maar zijn zeker niet uitbundig. De carrosserie blijft herkenbaar en oogt toch fris. In het interieur is de bediening er duizendmaal op vooruit gegaan. Weg zijn de hordes knoppen; het nieuwe IntelliLink-systeem (met apps, jaja) laat zich bedienen via het stuur, het touchscreen, je stem of een ‘aanraakcontroller’ op de middenconsole, waarop je – à l’Audi – met je vinger kunt schrijven.

Prachtig allemaal. Maar waar de Nederlandse leasers vooral blij mee zullen zijn, is de bijtelling: die zit met alle verbeteringen netjes op 20 procent. Ja, dat geldt, met 104 g/km aan uitstoot, ook voor de Sports Tourer.

13
20
Specificaties

Specificaties Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFlex Edition 4-deurs

Motor
1.956 cc
viercilinder turbo
140 pk / 380 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 in 10,5 s
top 205 km/u

Verbruik/milieu
3,7 l/100 km
99 g/km CO2, A-label

Afmetingen
4.842 x 1.856 x 1.498 mm (L x B x H)
2.737 mm (wielbasis)
1.513 kg

70 l (diesel)
500/1.015 l (bagage)

Prijzen
NL € 33.895 (20%)
BE € 28.400

Het vonnis
Mooie Opel wordt mooier, en bovendien een stuk doordachter op meerdere vlakken. Geen hoogdraver qua rijdynamiek, maar als je elke dag het land moet doorkruisen, is dit een fijne keuze en minder grijs dan een Passat of Mondeo

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken