Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4

De nieuwe Opel Insignia Country Tourer biedt je ruimte, luxe en technologie. Maar of het een echte crossover is valt te betwijfelen.

Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4 (2018)
Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4 interieur (2018)
Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4 (2018)
Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4 interieur (2018)

Wij geloven dat er lieden rondlopen die niks op hebben met de hele crossover-trend, maar het toch leuk vinden om af en toe bergschoenen te dragen. Ook zij hebben een auto nodig, en de Opel Insignia Country Tourer is hem.

Dit is de absolute anti-SUV

Het kostte ons maar enkele kilometers in de nieuwe Opel Insignia Country Tourer voor we doorhadden wat z’n precieze invalshoek is. Hij is de absolute anti-SUV. Kijk eens naar ‘m. Dit is ongeveer hoe een crossover eruit zou zien als hij te dicht bij de open haard in slaap was gevallen. Lang, laag en breed in plaats van hoog en opgepropt. De Country Tourer hangt 25 millimeter verder boven de grond dan de standaard Opel Insignia. Hierdoor het lijkt alsof z’n onderstel is blijven staan terwijl de rest van z’n ruige voorkomen ineenzakte. Een gestrekt silhouet met grondspeling is het gevolg – een beetje zoals de Mercedes E-klasse All-Terrain dit ook heeft. Maar dan groter: de Opel Insignia Country Tourer meet maar liefst vijf meter.

Ook in het interieur is alles lang en laag. De stoelen zitten diep en de beenruimte achterin is gigantisch. Maar de deurpanelen zijn hoog en kapselen je in als een kribbe. Alles aan deze opzet staat haaks op de verheven levensstijl die fabrikanten ons met SUV’s proberen te verkopen. Ook al zijn de boswachtersuitstraling en de plastic beschermkappen tegen opspattende twijgjes behouden.

Vlot op zowel de snelweg als bospaadjes

Tot de GSi verschijnt, is de Opel Insignia Country Tourer het topmodel van de Insignia-reeks. Dus ook het vlaggenschip van Opel. Het lijkt ons daarom passend om hem te testen in de smakelijkste uitvoering. Een 2,0-liter Turbo met 260 pk, achttraps automaat en vierwielaandrijving. Tegelijk met de introductie van de Country Tourer komt Opel overigens ook met een nieuwe dieselmotor met twee turbo’s. Mocht dat meer je ding zijn, maar in de dagelijkse omgang is deze benzine toch net wat prettiger. Hij is stil, reageert vlot en levert z’n kracht snel en moeiteloos zonder er een heisa van te maken. De automaat vult ‘m uitstekend aan en beantwoordt ook in de handmatige modus rap aan je bevelen.

De vierwielaandrijving – optioneel op kleinere motoren, bij deze altijd standaard – gebruikt op de achteras een sperdifferentieel met twee koppelingen. Dit betekent vast dat hij op gladde ondergrond uitstekend presteert, maar we hebben dit niet proefondervindelijk kunnen vaststellen; in Zwitserland, waar we de Country Tourer testen, houden ze hun wegen namelijk irritant sneeuw- en ijsvrij. Dat heeft wel weer als voordeel dat we de Opel Insignia Country Tourer, tegenwoordig flink lichter en wendbaarder, met enig enthousiasme over het asfalt kunnen jagen – waarbij z’n brede voetafdruk en lage zwaartepunt merkbaar zijn. De carrosserie is stijf, de ophanging op z’n taak berekend, en de besturing valt te variëren van week tot stevig. Bij ontspannen toeren hebben we – het is inmiddels donker – tijd om de nieuwe matrix-led-koplampen te bestuderen, die twee keer zoveel lichtsegmenten bevatten als hun voorgangers uit de Astra en daarmee hun beeld veel vloeiender aan verschillende situaties aanpassen.

Prima auto, niets op aan te merken

Opels kersverse Country Tourer weet precies wat hij wil zijn en biedt je alle ruimte, luxe en technologie die je je kunt wensen – in een pakket dat niet uit de hoogte doet. En je kunt ‘m, als je het woordje ‘Exclusive’ bij de dealer laat vallen, in elke mogelijke kleur bestellen die er bestaat. Voor ons bruin met vaalgroen leer, graag.

14
20
Specificaties

Specificaties Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4

Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
260 pk @
400 Nm @ 2.500

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u 7,7 s
top 242 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,9 l/100 km
203 g/km CO2 [E-label]

Afmetingen
5.004 x 1.871 x 1.525 mm (l x b x h)
2.829 mm (wielbasis)
1.699 kg
62 l (benzine)
560 / 1.665 l (bagage)

Prijzen
€ 61.450 (NL)
€ 45.050 (B)

VONNIS
Een praktische en stijlvolle manier om over snelwegen én bospaadjes te rijden, deze Country Tourer. Hij heeft een bepaald cachet dat nergens misstaat, als een weerbestendige overjas: prima op z’n plek in kalme én onstuimige situaties

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws