Opel Zafira 2.0 CDT

Het lijkt soms wel of alle fabrikanten alleen nog maar SUV’s maken of auto’s die erop lijken. Alle fabrikanten? Nee, eentje blijft dapper weerstand bieden, en komt doodleuk met een nieuwe versie van een oud succesnummer

Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT
Opel Zafira 2.0 CDT

Onzin natuurlijk, van dat dapper weerstand bieden – Opel doet vrolijk mee met de huidige trend die dicteert dat nieuwe auto’s er een stuk stoerder uit moeten zien dan ze zijn. Geeft niks, gelijk hebben ze. Feit is wel dat de opkomst van SUV’s en crossover-dingessen vooral ten koste gaat van een type auto dat daarvóór razend populair was: de (mini-/midi-/enzovoorts-)MPV. En laat Opel nu net in dat segment altijd goed geboerd hebben met bijvoorbeeld de Zafira.

Wat doe je dan?

Nou: stug doorgaan. Het is heus in de hoofden van de Opel-beleidsmakers opgekomen MPV’s lekker te laten voor wat ze zijn en zich te richten op dat stoerdere spul, maar er is anders besloten. Niet alleen omdat nog altijd een op de twintig verkochte auto’s een MPV is, maar ook omdat veel concurrenten afhaken en dat weer extra klandizie voor Opel zou moeten opleveren. Want de Zafira heeft één ding dat steeds minder andere auto’s van deze prijs en grootte hebben: je kunt er met zijn zevenen tegelijk in.

Je zult er niet elke dag bij stilstaan, maar er zijn mensen die werkelijk dol zijn op kinderen – of gewoon enorm slecht in anticonceptie, dat kan ook. Het leidt in ieder geval tot hetzelfde probleem: een karrenvracht schreeuwlelijkjes die op elk gepast en vooral ongepast moment met z’n allen ergens naartoe moet. God verhoede dat ze nog sociaal begaafd zijn ook, want dan krijg je hun vriendjes en vriendinnetjes er gezellig bij. Daar zit je dan, met je (om in merksferen te blijven) Corsa, Astra of Insignia, waarmee je er in het gunstigste legale geval vier tegelijk naar de voetbaltraining, het asiel of de exorcist kunt brengen.

Andere auto’s hebben dat voordeel toch ook?

Er zijn wel wat concurrenten: de Volkswagen Touran, en de Citroën C4 Grand Picasso en Renault Grand Scénic, maar dan ben je er wel zo’n beetje. Daarboven heb je de Alhambra’s en Galaxy’s van deze wereld, maar dan heb je het over een heel andere (prijs)klasse en daaronder heb je de bolderkar. Businesscase made, lijkt ons.

De Zafira blijft dus, maar het werd wel tijd dat hij weer eens wat werd opgefrist. De grote (carrosserie-)lijnen bleven gelijk, maar het front veranderde totaal. Het oude Zafira-gezicht had die wat uit de hand gelopen koplampunits die visueel naar onderen doorliepen. Ze deden de een denken aan vampiertanden, de ander aan mascara na een huilbui of een druipkaars aan het eind van zijn bestaan. Het was, zogezegd, karakteristiek, maar mooi was anders.

Het nieuwe front is wat alledaagser, maar daarom niet minder fraai. Kijk alleen al hoe de koplampen doorlopen in de chroomstrip in de grille: het is vele malen serieuzer, trekt de Opel Zafira 2.0 CDT visueel dichter bij de Astra en maakt de auto meteen een stuk breder. In die koplampunits zit nu ook led-dagrijverlichting en het hele scala aan adaptieve trucjes: al naar gelang de omstandigheden kiest de auto zelf het best mogelijke licht in de duisternis, schijnt mee in de bochten, et cetera.

Is het interieur ook meegenomen in de opfrisbeurt?

Het interieur deed mee in de vernieuwingsdrang. Het vorige dashboard barstte uit z’n voegen van de knopjes, en er stond een redelijk onooglijk kastje bovenop waarin een schermpje zat. Het was dat er geen klapdeurtjes voor zaten, anders was het een perfecte imitatie van tv-kijken in de jaren vijftig geweest. Dat is voorbij: nu krijg je een fraai, geïntegreerd 7 inch touchscreen met een aantal snelkeuzetoetsen. Het laat aan duidelijkheid weinig te wensen over en dat kon je het vorige dashboard niet aanwrijven.

Gebleven is uiteraard de veelgeprezen flexibiliteit van het interieur. Alle stoelen zijn omklapbaar, wat een bagageruimte oplevert waar je een Karl in kwijt zou kunnen (in stukjes, maar vooruit). Waar de achterste zitrij voorheen een optie was, is die nu, sympathiek, standaard. Wie liever wat meer bagageruimte heeft (twee grote vakken onder de vloer, waarin je anders die stoelen kwijt zou kunnen) kan ze tegen een optieprijs van 0 euro ook weglaten.

Opel zet zwaar in op zo’n ander ‘modern speerpuntje’: connectiviteit. Je kunt je smartphone natuurlijk verbinden, met Apple CarPlay en Android Auto en zo, je kunt een abonnement nemen om met wat voor vragen dan ook altijd contact op te kunnen nemen met een callcenter. Wil je de stilste roadtrip ooit, dan kun je ervoor kiezen van de auto een wifi-hotspot te maken, zodat alle passagiers gezellig met hun neus in hun eigen schermpje kunnen zitten. Reuzegezellig, maar zo hoort dat tegenwoordig. Je kunt wel ruzie verwachten als de schermpjes leeg dreigen te raken, want er is welgeteld één hele usb-ingang. Wees voorbereid dus.

Zijn er nog schokkende veranderingen onder de motorkap?

Motorisch veranderde er niet heel veel. De topversie is nu de 200 pk sterke 1.6-turbomotor uit de Astra; wij kozen voor de Opel Zafira 2.0 CDT die 170 pk en een vorstelijk koppel van 400 Nm levert. Het is een redelijk ideale motor voor de Zafira. Hij is gekoppeld aan een handmatige zesbak (een automaat kan ook) die je nauwelijks hoeft te gebruiken omdat je met die 400 Nm eigenlijk altijd trekkracht te over hebt. De motor is bij het optrekken goed hoorbaar, maar dat kan ook haast niet anders met de enorme hoeveelheid glas die van het Zafira-inte­rieur een soort echoput maakt. Op snelheid heb je nauwelijks nog ergens last van.

Op het rijden met de Opel Zafira 2.0 CDT is verder amper iets aan te merken. De stoelen zitten uitstekend en hij is comfortabel geveerd (er is zowaar een knopje waar Sport op staat en dat de vering net iets steviger maakt. Het is ons niet helemaal duidelijk waarom je dat in zo’n soort auto zou willen, maar het kan) en stuurt, remt en schakelt prima. Niets om verder heel erg wild van te worden, maar nogmaals: daar is het de soort auto ook niet naar.

Is de Opel Zafira 2.0 CDT de moeite waard?

Iedereen die een Zafira overweegt, moet wat ons betreft het optionele panoramadak nemen; dat maakt echt een wereld van verschil. De voorruit loopt door tot haast boven je kruin, wat je een bijzondere blik op de wereld biedt. Het is een beetje alsof je in het voorste karretje van een achtbaan zit, maar dan lekker beschut. En zonder de sensatie, natuurlijk – je kunt daar met je rijstijl verandering in aan proberen te brengen, maar de lobbes­achtige aard van de Opel Zafira 2.0 CDT zal je daar niet bij van dienst zijn. Geeft niets; een Zafira koop je waarschijnlijk eerder omdat je moet, vanwege die zeven zitplaatsen, dan omdat ie je hart in vuur en vlam zet. Dan nog: qua ‘moetjes’ kun je het aanzienlijk slechter treffen.

12
20
Specificaties

Motor
1.956 cc
viercilinder turbo
170 pk @ 3.750 tpm
400 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9.8 s
top 208 km/u
4.9 l/100 km
129 g/km CO2
D Label
Afmetingen
4.658 x 1.820 x 1.685 mm (l x b x h)
2.760 mm (wielbasis)
1.633 kg
58 l (diesel)
710 / 1.860 l (bagage)
Prijzen
NL €39.945 (25%)
B n.n.b.

Vonnis
De Zafira blijft een uitstekende auto, zeker als je kinderen of koelkasten spaart. De updates zijn zinvol, het uiterlijk een stuk prettiger – missie geslaagd, zouden we zeggen. Maak sowieso ook een proefrit in de C4 en een S-Max

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws