Je zal Peugeot maar zijn: bouw je in de jaren ’80 een fantastisch heet hatchbackje, ben je dertig jaar later nog steeds bezig om ‘m te evenaren. Met deze Peugeot 208 GTi 30th lijkt het er echter op dat ze in de buurt komen.
Iconen uit de auto-industrie komen terug
Hoe veel vurige helden verwateren na verloop van tijd niet tot een slappe hap, een treurige schim van wat ze ooit waren? Elvis Presley. Marlon Brando. Lancia. Tenzij je Porsche 911 heet, lijkt het recept voor eeuwige roem en waardering te zijn dat je er op het hoogtepunt van je kunnen een punt achter zet, voordat je onherroepelijk in verval raakt.
Nu wil het geval dat dit levensfeit de laatste jaren door sommige dappere eigenwijzen resoluut de grond in wordt gestampt. Het begon met Volkswagen, dat met de vijfde Golf GTI ontsnapte aan de neiging tot lomp- en vadsigheid die in eerdere generaties was geslopen. Plotseling stonden de drie magische letters weer voor ongebreideld rijplezier in plaats van voor een paar extra pk’s om overtollige kilo’s vooruit te schoppen. Vanaf dat moment gebeurden er nog meer mooie dingen. Abarth keerde terug. De Ford Mustang zag er plots uit zoals een Mustang er uit hoort te zien. Steeds meer snelle iconen leken het licht weer ontdekt te hebben.
30 jaar geleden werd de 205 GTi geïntroduceerd
Peugeot zal de laatste zijn om te ontkennen dat vorige generaties van hun GTi’s, zoals de 206 en zeker, zéker de 307, die aanduiding niet waardig waren. Het is aardig en verstandig van ze dat ze dit niet onder stoelen of banken steken. ‘Je hebt me laten wachten’, zegt het meisje in de nieuwste YouTube-reclamehit van het merk, gebaseerd op het bekende 205 GTi-spotje van destijds. ‘Ik weet het. Ongeveer dertig jaar’, zegt haar duistere verleider. Hij heeft zojuist een stel oorlogsvliegtuigen op digitale skipistes ontweken in de 208 GTi 30th.
Het is niet dat de gewone 208 GTi de plank helemaal missloeg toen hij anderhalf jaar geleden geïntroduceerd werd. Het was een kras gevalletje, heus snel en potent, maar een tikje afstandelijk. Eigenlijk te relaxt om je bij de snelheid te betrekken. Zeker in een vergelijking met de Renault Clio RS en vooral met de Ford Fiesta ST krijg je dan al snel de wind van voren. Peugeot luisterde en besloot om het ter ere van de verjaardag van de 205 GTi eens heel anders aan te pakken.
Is de Peugeot 208 GTi 30th een marketing stunt of volledig nieuwe auto?
De lieden van Peugeot Sport werden er aan hun fleecejacks bij getrokken. Ze verrichtten eerder wonderen voor het weggedrag en de beleving van de RCZ toen ze ‘m ombouwden tot RCZ R. Nu mochten ze de 208 GTi taaier en harder maken door ‘m dezelfde klappen uit te delen. Het resultaat staat voor ons op een klein circuitje vlakbij Parijs. De 208 GTi 30th is geen volgende alinea. Het is een nieuw hoofdstuk in het GTi-boek, zo lijkt Peugeot te willen zeggen. En een vrolijk hoofdstuk, dat is het.
Laten we met het belangrijkste beginnen: er is een Torsen-sperdifferentieel gemonteerd. Dit betekent dat je het vermogen – dat met 8 pk steeg tot een geheel niet toevallig aantal van 208 pk – oneindig veel beter op de weg kwijt kunt. Dat is bijvoorbeeld welkom als je een bocht uit spurt, maar ook als je rechtuit accelereert en één van je voorwielen in een plas terechtkomt. Of in de modder. Of op iets anders glads. Het komt hierop neer: een sperdifferentieel is altijd en onder alle omstandigheden tien keer beter.
Het onderstel werd onder handen genomen
De GTi 30th ligt 10 millimeter lager en z’n wielen staan 22 millimeter (voor) en 16 millimeter (achter) verder uit elkaar. Dat betekent dat deze 208 het wegdek inniger omhelst dan andere 208’jes. Om dit op jou over te brengen, paste Peugeot de besturing ook nog eens aan. In het interieur vinden we rode vloermatten, alcantara sportstoelen en gordels met een rood streepje erin. Tot slot kwamen er 18 inch velgen, matzwarte accenten en een sportuitlaatje met dubbele chromen pijpjes aan te pas. Voor de carrosseriekleur kun je kiezen uit felrood, parelwit of deze geniale rode/matzwarte two-tone combinatie.
Het Circuit de l’Ouest Parisien is nat en koud. Ideaal voor een vergelijking tussen de standaard GTi en de 30th, dus het treft dat we beide tot onze beschikking hebben. Het zachtere onderstel van de eerste is onder deze glibberige omstandigheden best fijn. Je snapt dat we met een fluwelen voetje de bochten uit moeten rijden om het krachtige turbomotortje onze grip niet te laten verpesten. We worden er een klein beetje moe van.
Hoe gedraagt hij zich op het circuit?
In de GTi 30th voelt het alsof we van sneeuwlaarzen zijn overgestapt op tapdansschoenen. Hij is stijver en beweeglijker. Maar zo veel meer zekerder in z’n tred dat we puur op vertrouwen al harder rijden. De handgeschakelde zesbak waarvan we in de RCZ R al genoten, komt ook hier goed tot zijn recht. Al voelt ie wat soft, de slagen zijn kort en duidelijk en schakelen gaat rap. De stabiliteitscontrole kan op de GTi 30th helemaal uit en daar maken we dankbaar gebruik van. In lange bochten is kort van het gas gaan voldoende om z’n achterkant een koddig stapje opzij te laten doen en de auto naar binnen te dwingen.
Naarmate de zon zich laat zien en de baan opdroogt, begint het echte talent van de GTi 30th op ons in te werken. Z’n forse Brembo’s remmen ongenadig hard af en martelen de Michelin Pilot Super Sports bij elke gelegenheid. In korte bochten tilt hij z’n binnenste achterwiel op als een overenthousiast hondje. De stoelen zijn niet bijzonder stevig – Frans, hè – maar ze zijn goed gevormd en de alcantara bekleding zorgt dat we niet in het rond schuiven.
Tot slot liften we een rondje mee met rallyrijder Kevin Abbring. Hij laat de GTi 30th dingen doen die wij (a) niet zouden durven en (b) niet zouden kunnen volbrengen zonder te eindigen met onze hoofden in het dashboardkastje. Ondersteboven. Verderop, in de binnenstad van Parijs. Nu weten we het zeker. Heb je toevallig een circuit in je achtertuin en wil je tevens tegen warp speed boodschappen kunnen doen? Dan hoort deze ultieme (en helaas gelimiteerde) uitvoering van de 208 GTi absoluut op je verlanglijst. Trouwens, ook als je dat circuit niet hebt. Vergane glorie, een afgezwakte held? Niet langer.
Specificaties Peugeot 308 GTi 30th
Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
208 pk / 300 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 6,5 s
top 230 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,4 l/100 km
125 g/km CO2
Afmetingen
3.962 x 1.739 x 1.450 mm (l x b x h)
2.538 mm (wielbasis)
1.185 kg
50 l (benzine)
285 l (bagage)
Prijzen
NL € 30.208 (25%)
BE n.n.b.
VONNIS
Dit is een erg, erg goed autootje, briljant om te rijden en het bewijs dat Peugeot haar GTi-historie weer ernstig serieus neemt. Hij is misschien wat prijzig, maar je had dan ook heel lang de kans om te sparen
Reacties