Zijn er zinvolle motieven te bedenken waarom je de 718 Boxster niet met een handbak zou willen? Porsche biedt veel van hun sportieve modellen aan met automaat of handbak, voor dezelfde prijs, en dat brengt potentiële kopers wellicht wat in verwarring. Want een automaat, zoals deze Porsche 718 Boxster GTS 4.0 PDK, is zo handig. Maar een handbak is zo leuk.

De verschillen in prestaties tussen de versie met handbak en de versie met automaat zijn verwaarloosbaar. De handbak heeft een hogere topsnelheid: 293 km/u tegenover 288 km/u. Maar met de handbak ga je, hoe snel je ook schakelt, minder snel naar de 100: 4,5 seconden als je flink pookt tegenover 4,0 seconden als je de PDK het werk laat doen.

In alle gevallen accelereert de Porsche 718 Boxster GTS 4.0 PDK sneller

Ook van 0 naar 160 of van 0 naar 200 is de PDK-versie sneller. De automaat is ook iets zuiniger en stoot iets minder CO2 uit, maar dat zal voor potentiële kopers weinig uitmaken. Al is dat wel de reden dat het ook voor de prijs weinig uitmaakt: je betaalt in Nederland 128.500 euro voor zowel de handbak als voor de Porsche 718 Boxster GTS 4.0 PDK. In België is dat 87.314 euro. Waren we maar Belg, trouwens…

We rijden deze GTS 4.0 met PDK onder winterse omstandigheden, en die zijn dusdanig dat we besluiten het dak dicht te laten om geen verkoudheid op te lopen – onhandig in tijden van corona. Daarnaast heeft Porsche de testauto uitgerust met winterbanden en dat komt de wegligging van je auto over het algemeen nou niet ten goede. Maar even afgezien van het feit dat banden en velgen een maatje kleiner zijn, standaard 20 inch, nu 19 inch wat minder mooi staat, blijft de Boxster messcherp.

Prima voor op straat

Natuurlijk, op een circuit zul je het verschil zeker kunnen ervaren, maar op de openbare weg, waarbij je je uiteraard netjes aan alle snelheidsregeltjes houdt, is het verschil nauwelijks merkbaar. De feedback van het stuur is en blijft fenomenaal – je voelt altijd wat er onder je gebeurt, daar bij de voorwielen. Ook z’n wegligging is niet minder dan snaarstrak te noemen, ondanks die dikke banden.

De automaat van de Porsche 718 Boxster GTS 4.0 PDK reageert trouwens precies zoals je wilt, maar dan moet je ’m wel in z’n Sport-stand zetten. In de basisstand heeft ook deze auto het ‘euvel’ dat ie het zuinigste jongetje van de klas wil zijn, wat erop neerkomt dat je al in z’n zeven rijdt als je net de 30 km/u aantikt.

Nog even de vraag beantwoorden

Even terug naar onze eerste vraag: waarom zou je ’m niet met handbak willen? Het antwoord is eigenlijk simpel in onze ogen: je koopt de topmodellen van de 718 Boxster, deze GTS 4.0 of de Spyder die nóg iets sneller is, om op mooie dagen eens lekker te gaan sporten. Om een mooie bergpas op te zoeken waarop je kunt genieten van wat de 718 allemaal kan, hoe ie je oren vermaakt met z’n heerlijke geluid, zeker als je ’m tot bijna 8.000 toeren per minuut opjaagt. Deze modellen vragen erom echt gereden te worden, ze zijn bedoeld om in te werken, in plaats van je zaken uit handen te nemen – hoe handig dat soms ook kan zijn.

Je wilt een GTS gewoon niet als toerauto rijden – hoewel dat zeker kan als je je rechtervoet weet te temmen. Als je een allrounder in dit genre zoekt, kun je beter voor een basis-Boxster of Boxster S gaan, met een PDK-bak voor als je ook met het nodige comfort wilt toeren. Wil je echter de rauwe kant op, en dat wil je, geef maar toe, dan zullen wij je altijd de versie met handbak aanbevelen. Gewoon, omdat het kan. En omdat het je niets extra’s kost – we zijn per slot van rekening Nederlander.

Specificaties Porsche 718 Boxster GTS 4.0 PDK (2021)


Motor
3.995 cc
zescilinder boxer
400 pk @ 7.000 tpm
420 Nm @ 5.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,0 s
top 288 km/u
Verbruik (gemiddeld)
9,8 l/100 km
230 g/km CO2
Afmetingen
4.379 x 1.801 x 1.262 m (l x b x h)
2.475 mm (wielbasis)
1.380 kg
64 l (benzine)
275 l (bagage)
Prijzen
€ 128.500 (NL)
€ 87.314 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)