De Cayenne is een succesnummer voor Porsche. Hij werd iets ‘groener’, maar het is nog steeds een bullebak: of je het nu een sterk Fries trekpaard vindt of een lelijk varken, de Porsche Cayenne is een beest van een SUV. Voor de fabrikant is het een ander beest: een kip met gouden eieren. Sinds de introductie van de Cayenne in 2002 hebben de verkopen de toch al niet bescheiden verwachtingen van Porsche met een factor twee overtroffen. In diezelfde periode zijn de aandelenkoersen verviervoudigd. Het succes van de Cayenne heeft er toe bijgedragen dat Porsche nu een van de rijkste autofabrikanten ter wereld is, zelfs de meest winstgevende van dit moment.
Maar zal het bestaan van deze buitensporige SUV niet in het geding komen nu de publieke opinie zich tegen deze nepterreinauto’s keert? Porsche heeft zich er al op voorbereid. Het merk heeft uit politieke correctheid aangekondigd dat er een hybride versie van de Cayenne komt, nog binnen de levenscyclus van dit model. In de tussentijd is er een aantal aanpassingen doorgevoerd om de dorst van de auto in te dammen. De drie leverbare motoren, de V6, de V8 S en de Turbo, kregen directe brandstofinspuiting. Hierdoor nam het rendement van de blokken toe. Het vermogen steeg met gemiddeld 13 procent, terwijl de brandstofconsumptie bij normaal gebruik daalde met 15 procent. Klinkt mooi, maar in het geval van de V8 S gaan er gedurende een rit van 100 kilometer nog altijd bijna 15 liters benzine richting de verbrandingskamers. In borrelpraatcijfers is dat bijna één op zeven. Het enige groen wat je ziet is het vulpistool van de Euro 95. Het vermogen steeg met 45 pk naar 385 pk.
De V8 klinkt krachtiger dan ooit. De tweeënhalve ton staal van de Cayenne wordt met het grootste gemak naar onverantwoord hoge snelheden afgevuurd zodat de banden en remmen het flink voor de kiezen krijgen om de zaak in het gareel te houden. Maar daarbij krijgen ze hulp. Het Porsche Dynamic Chassis Control-systeem is nu ook leverbaar op de Cayenne. In plaats van normale stabilisatorstangen corrigeren nu elektro-hydraulische motoren met kleine ingrepen het overhellen van de carrosserie in snel genomen bochten. Dit systeem zagen we ook al bij de nieuwe BMW X5. PDCC werkt prima, maar kost wel een lieve duit. Er moet 4.728 euro voor worden afgerekend en het is alleen leverbaar in combinatie met luchtvering � 4.360 euro. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Porsche verwacht dat slechts één op de vijf Cayenne-kopers voor deze optie zal kiezen.
Vergeet even alles wat we hiervoor hebben gezegd en concentreer je op het uiterlijk van de Cayenne. De marginale facelift heeft slechts weinig effect gehad. Gebleven zijn de verlaagde motorkap en de hoge spatborden, met de groeten van de 911. Deze neus is aan een opgeblazen SUV geboetseerd. Het is alsof het prettige gelaat van Scarlett Johansson op het lijf van Roseanne Barr geplakt is. Nee, van zijn voorkomen moet hij het nog steeds niet hebben.
Reacties