Mocht de hectiek van het dagelijkse bestaan ooit een keer het kookpunt bereiken en je wilt een weekje he-le-maal niets doen, dan is het Zweedse eiland Gotland een goede bestemming. De best beoordeelde activiteit op Trip Advisor is daar letterlijk een stenen muur bekijken. In een wilde bui kun je filmlocaties van Pippi Langkous bezoeken. Het eiland is de onwaarschijnlijkste plek voor een van de spannendste circuits die we in lange tijd hebben ervaren. De baan is de perfecte plek voor Porsche om te bewijzen dat een 2.220 kilo wegende SUV – de Porsche Cayenne Turbo GT – heus wel thuishoort op het circuit.
Nog onwaarschijnlijker wordt het verhaal als je hoort dat de Gotland Ring het eerste duurzame circuit ter wereld is, en wij blaffen er met een rollend milieudelict overheen: V8, twee turbo’s en 640 pk zonder hybridehulpjes. De reden dat we uitgerekend hier zijn, is niet om de uitstoot direct te compenseren, maar omdat het circuit een soort mix is van de circuits van Portimão, Bilster Berg en de Nürburgring Nordschleife.
Die laatste is waar de Porsche Cayenne Turbo GT zich de snelste SUV mag noemen. Ervaring leert dat een potente cocktail voor een hoop plezier kan zorgen, maar het gevaar op de loer ligt. Ook hier: het ruim 7 kilometer lange asfalt van de Gotland Ring volgt grotendeels het landschap zoals het is achtergelaten door het bedrijf dat er ooit kalksteen won. Veel hoogteverschillen, blinde bochten, doordraaiers en zelfs een heuse sprong.
Het gewicht van de Porsche Cayenne Turbo GT is voelbaar
De Cayenne geeft niet direct het vertrouwen om voluit te gaan, daarvoor voelt hij toch te veel als een SUV; het hoge zwaartepunt en het hoge gewicht zijn voelbaar. Per bocht vinden we iets meer lef en verrek: hij kan het wel. En voor elke bocht waar we tempo laten liggen uit voorzichtigheid, maakt de 640 pk uit de 4,0-liter V8 een hoop goed.
In de bochten die we goed aansnijden, volgt de Porsche Cayenne Turbo GT vlijtig de lijn met meer grip dan je voor mogelijk zou houden bij een SUV. In de bochten waar we een beetje lopen te tobben, voelen we de systemen de onbalans wegpoetsen. Heel lichtjes voel en hoor je de torque vectoring de wielen individueel bijremmen; de actieve rolstabilisatie houdt de auto rechtop. Bij het iets te inhalig op het gas gaan bij het uitgaan van de bocht merk je dat de achterkant best zou kunnen uitbreken, maar dat de systemen zorgen dat de auto welgemanierd blijft. In een rechte lijn is het gewoon een asociaal snelle machine. Met een 0-naar-100-tijd van 3,3 seconden is de Cayenne Turbo GT zelfs sneller dan de Lamborghini Urus. Leuk detail: hij is in Nederland vrijwel net zo duur.
De Cayenne doet het wel even
Bij het hard aanremmen na een snel recht stuk wordt de achterkant licht en is het hoge gewicht het best voelbaar. Van overwerkte schijven of blokken is geen sprake dankzij het standaard keramische remspul. Zo snel en zo wendbaar als een Porsche 911 is de Cayenne niet, maar de bedenkingen die we bij het concept ‘een circuit-SUV’ hadden, beginnen langzaam af te nemen. Het is echt een Cayenne met GT3-ambities.
Tegen het einde van de eerste heat, al na drie rondes sturen, krijgen de natuurwetten toch de overhand. De voorbanden beginnen grip te verliezen en het display achter het stuur geeft 3,5 bar bandendruk aan, een teken dat de voorwielen te warm worden. Iets wat je bijvoorbeeld bij een lichtere 911 Turbo minder snel zou hebben. Meer ervaring met het circuit – waardoor je er soepeler overheen stuurt – en iets minder bandendruk zouden in dit geval helpen.
Niet zomaar een paar banden
De banden zijn trouwens speciaal door Pirelli ontwikkeld voor deze Porsche Cayenne Turbo GT. Ook specifiek voor dit model zijn de koolstofvezel eindstukken op de dakspoiler en het extra hoge spoilertje op de klep, dat tot wel 40 kilo downforce genereert. De titanium uitlaat met centrale eindstukken plaatst Porsche alleen onder dit model. De uitlaat weegt zo’n 18 kilo minder en het koolstofvezel dak snoept 21 kilo weg. Een achterbank vond Porsche te zwaar, daarom plaatst het merk achterin twee losse zitjes. Daarnaast vind je door de hele auto heen goudkleurige accenten (ze noemen dit zelf Neodyme), tot de gordels aan toe.
Met een flinke lap alcantara maakt Porsche het interieur af. Je kunt zelfs een stuur nemen dat volledig met alcantara is bekleed, inclusief een indicatiestreepje bovenin. Sowieso doen, dit helpt bij het racegevoel van de auto. Rijbaanassistentie is trouwens niet mogelijk met dit stuur omdat de hand-detectie niet werkt, en dat is blijkbaar wel verplicht bij auto’s met deze assistent.
De Porsche Cayenne Turbo GT op de openbare weg
Na een klein afkoelmoment verlaten we het circuit om het eiland te verkennen. Hoewel het asfalt op Gotland goed is, merken we gelijk dat de Cayenne altijd aan de stevige kant is, zelfs in de normale modus. Je bent nooit losgekoppeld van het wegdek. Het dunne alcantara stuur geeft ook precies het type ondergrond aan en de V8 staat altijd paraat om je te lanceren. Nee, de Cayenne Turbo GT heeft beslist geen uitknop. De gespleten persoonlijkheid van de Turbo S E-Hybrid – die in de hybride of elektrische stand nog best gemoedelijk is – is afwezig in de Turbo GT.
Deze Cayenne is de vriend die het eerdergenoemde venijnige mixdrankje inschenkt. Plus nog eens drie. Of zes. En wanneer je de volgende dag met een bonkend hoofd ontwaakt en de kans aanwezig acht dat dit de dag is dat je je jeugdhamster Señor Wollie weer gaat ontmoeten in het hiernamaals, is hij degene die de je slaapkamer binnenstormt met een reparatiepilsje. Want we moeten door; er zijn nog zo veel slechte beslissingen te nemen. Hij is de ultieme gangmaker, maar je weet dat het vroeg of laat fout afloopt. Het Zweedse eiland waar je nergens sneller mag dan 70 km/u en waar de Nederlandse boetes louter een aanbetaling lijken, doet een haast onmenselijk beroep op je zelfbeheersing.
Heb je er echt iets aan?
Dat is het probleem van de Porsche Cayenne Turbo GT. Waar hij voor gemaakt is, doet hij perfect. Het is een ongelofelijk potente en indrukwekkende machine, maar hoeveel mensen gebruiken hun SUV echt op het circuit? Toen we het vroegen bij Porsche was het antwoord ‘meer dan de klanten van andere merken’. Ongetwijfeld, want twee is meer dan nul. De vraag is een beetje: wat heb je eraan? De betere vraag is: waarom stellen we van deze suffe vragen? Mensen willen gewoon het snelste en het dikste – en hiermee kom je redelijk in de buurt.
Specificaties Porsche Cayenne Turbo GT (2021)
Motor
3.996 cc
V8 biturbo
640 pk @ 6.000 tpm
850 Nm @ 2.300 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,3 s
top 300 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,1 l/100 km
319 g/km CO2, F-label
Afmetingen
4.942 x 1.995 x 1.636 mm (l x b x h)
2.895 mm (wielbasis)
2.220 kg
90 l (benzine)
482 / 1.464 l (bagage)
Prijzen
€ 276.500 (NL)
€ 201.329 (B)
Reacties