Als je op dit moment een dealer binnenloopt en een Porsche Macan bestelt, krijg je als instapper eentje met VW’s venerabele 2,0-liter turbo-viercilinder en PDK-transmissie. Sterkere versies laat Porsche mondjesmaat op de wereld los, alsof het een geheel nieuw model betreft in plaats van een facelift. Een aparte aanpak die alles te maken heeft met de veranderde uitstoot­eisen.

De Porsche Macan met 2.0-turbomotor is de langzaamste Porsche van dit moment, maar ook een van de bestverkopende. Hij onderging de nodige door WLTP ingegeven aanpassingen: Porsche spreekt van een verbeterde geometrie van de verbrandingskamers en een partikelfilter, wat ongetwijfeld het topje van de ijsberg is.

De motor levert nu 245 pk – dit was voorheen 252 pk. Het koppel bleef met 370 Nm hetzelfde. Als je dat wat teleurstellend vindt voor een auto van dit merk, dan hopen ze in Zuffenhausen dat het gemiddelde verbruik van 8,1 l/100 km en de CO2-uitstoot van 185 g/km, volgens de naar NEDC 2.0 teruggerekende tussenwaarden die momenteel gehanteerd worden, je andere hersenhelft zullen kietelen. Gelukkig laat ook de meest bescheiden Porsche Macan geen twijfel bestaan over zijn afkomst.

Hoe snel is de Porsche Macan?

Van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden is op papier misschien niet erg indrukwekkend; in de praktijk kom je er weinig mee tekort. We rijden de Macan op de Autobahn, op weg naar Stuttgart. Als tussenacceleraties boven de 170 km/u daarbij het enige moment vormen waarop we het gevoel krijgen dat de motor er misschien een beetje moeite mee heeft, is er wat ons betreft geen probleem.

Het is niet alleen het feilloze samenspel met de ‘oude’ zeventraps PDK (de achttraps is voorbehouden aan auto’s van een nieuwere generatie met hybridevoorbereidingen). De mapping van de motor is dik in orde: zo begeesterd als jij je rechtervoet beweegt, pakt hij je instructies op, zeker in de Sport- en Sport Plus-standen. In de standaardmodus ontkoppelt hij wanneer je het gas loslaat, zodat je toerental terugvalt en je de Macan braaf en efficiënt kunt laten uitrollen.

Krijg je spijt van een Porsche Macan met viercilinder?

Het is een veelzijdige aandrijflijn die je nooit het idee geeft dat je voor ‘iets minders’ hebt gekozen. Behalve als het op het geluid aankomt: dat doet weinig om de beleving te verrijken. Klepjes in het uitlaatsysteem proberen er nog iets van te maken, maar je krijgt eigenlijk het idee dat Porsche het viercilindergeblèr uiteindelijk maar wat heeft weggemoffeld en het er verder niet meer over wil hebben.

Het grootste onderscheidende element ten opzichte van de vorige Macan vind je aan de achterkant. Het grote doorlopende led-achterlicht ontwikkelt zich snel tot een nieuw Porsche-familiekenmerk: hadden voorheen alleen vierwielaangedreven 911’s zo’n rode strip, tegenwoordig vind je ’m op de Panamera, de Cayenne, alle versies van de nieuwe 911 en nu dus ook de Porsche Macan.

Het staat ’m ontegenzeggelijk erg goed en zorgt dat de carrosserie optisch wordt verbreed – geen overbodige luxe bij een SUV. Het feit dat eronder een stel echte uitlaten prijken, niet van die zielige opzetstukjes (of nog erger: volledig dichte neppers) die je bij veel concurrenten vindt, doet ons goed. Porsche monteert verschillende maten wielen en banden op de voor- en achteras van de Macan, wat niet alleen zijn sportieve inborst moet onderschrijven, maar ook voor extra standvastigheid moet zorgen.

De Macan in de bocht

Over het bochtengedrag kunnen we niet heel veel zeggen – Autobahns kronkelen nooit zo hevig – maar wat betreft rechtuitstabiliteit heb je niet de indruk dat iets de Macan ook maar uit z’n baan zou kunnen helpen. De besturing is direct en accuraat en het onderstel werd verder verfijnd om de passagiers meer comfort te bezorgen. De banden werden nieuw ontwikkeld voor meer laterale grip; ook al was die bij het vorige model al uitstekend.

De Porsche Macan die wij rijden, heeft instelbare luchtvering die de carrosserie op snelheid lager legt – een prijzige optie, maar wel een die we niet zouden overslaan. In het interieur vind je het party piece van de vernieuwde Macan: het fijne en overzichtelijke 10,9-inch touchscreen dat zo uit de grotere modellen is overgeheveld. Het gaat hier gelukkig niet gepaard met de aanraakgevoelige vingerafdrukverzameling die bij de Panamera en Cayenne voor een middenconsole moet doorgaan.

In de Porsche Macan vind je nog de bekende knoppen die je op de tast kunt bedienen en een tevredenstemmende klik geven. Prettiger en veiliger. Ook het dashboard is wat dat betreft old-school van opzet: fysieke meters staan centraal, met een klein rond schermpje dat allerlei informatie of een James Bond-achtig navigatiekaartje kan tonen. Opvallend: onze testauto bevat voor 35.000 euro aan opties, maar moet nog handmatig met de sleutel geopend en gestart worden en heeft geen adaptieve cruisecontrol. Alleen bij Porsche…

Prijzig als altijd

Hiermee komen we overigens meteen bij het pijnpunt van de Macan: de basisprijs in Nederland voor deze viercilinder bedraagt 85.000 euro. Zonder luchtvering, grote wielen, slimme led-koplampen of ander moois dat je op een auto als deze eigenlijk wel wilt hebben. Nog wranger: de Macan S, die in het voorjaar komt en een sonore, 354 pk sterke en nauwelijks minder zuinige turbo-V6 meebrengt (van 0 naar 100 in 5,1 seconden), krijgt een basisprijs die een relatief behapbare 15 mille hoger ligt.

Hoe goed de Porsche Macan in beginsel ook is, wij zouden toch geneigd zijn om daar even op te wachten.

Specificaties Porsche Macan 2.0


Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
245 pk @ 5.000 tpm
370 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,7 s
top 225 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,1 l/100 km
185 g/km CO2, E-label
Afmetingen
4.696 x 1.923 x 1.624 mm (l x b x h)
2.807 mm (wielbasis)
1.795 kg
65 l (benzine)
500 / 1.500 l (bagage)
Prijzen
€ 85.600 (NL)
€ 62.194 (B)

Vonnis:
De basis-Macan rijdt, stuurt en ademt kwaliteit zoals het een Porsche betaamt. Alleen met de prestaties en het geluid zou je een probleem kunnen hebben. En met de prijs. In dat geval: heb even geduld en neem meteen de S

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)