Nu de Nederlandse bijtellingsregels zijn aangepast en hybride auto’s op dit vlak geen enkel voordeel meer genieten, kun je je afvragen of de Panamera 4 E-hybrid hier nog toekomst heeft. Een rekensommetje leert dat dat wel degelijk het geval is

Wat is de Panamera 4 E-hybrid zonder bijtellingsvoordeel?

Natuurlijk, je bijtellingsvoordeel is verdwenen. Maar echt veel verdwenen is er niet. Ga maar na: in 2016 had je 21 procent bijtelling bij een auto die meer dan 50, maar niet meer dan 106 g/km CO2 uitstootte. Deze Panamera blaast volgens opgave 56 g/km CO2 de lucht in. In 2016 had je dan dus 21 procent bijtelling, dit jaar (en tot en met 2020) is het percentage 22 procent. Niet echt een verschil waar een Porsche-koper wakker van zal liggen.

Wat wel een prettige bijkomstigheid is: deze Panamera is relatief schoon en zuinig en dat betekent in Nederland dat de BPM lager is dan bij bijvoorbeeld de Panamera 4S. Voor de Panamera 4 E-hybrid is die BPM nog geen 5.000 euro (exclusief belastingen kost deze versie afgerond 91.000 euro); voor de 4S is de BPM dik 20.000 euro, terwijl die exclusief belastingen bijna 96.000 euro kost. Als consument betaal je dan 116.100 euro voor de hybride (inclusief BPM en BTW dus) en maar liefst 138.600 voor de 4S. Belgen betalen overigens 110.957 euro voor de 4 E-Hybrid, niet eens zo heel veel minder dan Nederlanders.

Is er ook nog meer dan getalletjes?

Geneuzel met getallen, maar de grap is: die 4 E-Hybrid levert 462 pk, de 4S ‘slechts’ 440 pk. Voor 22 mille minder krijg je 22 pk meer, en hoef je minder vaak naar een tankstation omdat de Hybrid ook nog eens tot 51 kilometer ver elektrisch kan rijden. Laat dat in de praktijk, als je heel normaal rijdt, 25 tot 30 kilometer zijn (wij haalden 22 omdat we hier en daar een beetje vlot deden), maar dan nog. Die 4 E-Hybrid is gewoon een heel strakke aanbieding. Hij heeft alleen één nadeeltje ten opzichte van z’n interne concurrent: z’n gewicht.

Het is geen obees, laat dat duidelijk zijn, maar de hybride Pa­­namera sjouwt wel 300 kilo extra mee, voornamelijk aan batterijen. Want beide auto’s hebben een 2,9-liter V6 (die bij de hybride 110 pk minder levert) en zijn buiten de hybride techniek nagenoeg hetzelfde. En die 300 kilo voel je, op een totaalgewicht van 2.170 kilo.

Porsche heeft van de nieuwe Panamera een fantastische sturende auto gemaakt; een lel van een ding terwijl je het idee hebt in een kleinere coupé te rijden. En dat is knap. Alleen halen die 300 extra kilo’s de scherpte er een beetje af. Een beetje, hè, niet helemaal. Maar je voelt het vooral in bochten: je zou verwachten dat je een lager zwaartepunt hebt door al die accu’s in de bodemplaat, maar het voelt als een hoger zwaartepunt. Zie het zo: met een ‘normale’ Panamera kun je het gerust op een potje scheuren zetten (het is een Porsche, die zijn daarvoor gemaakt), maar met de hybride beleef je daar wat minder lol aan. Die geeft z’n kicks door in volmaakte stilte door de bebouwde kom te zoeven. En ach, als dat je ding is (dat kan, denken we): doen!

Motor:
2.894 cc
V6 biturbo hybride
462 pk @ 6.000 tpm
700 Nm @ 1.100 tpm

Aandrijving:
vier wielen
8v automaat

Prestaties:
0-100 km/u in 4,6 s
top 278 km/u

Verbruik:
2,5 l/100 km
56 g/km CO2
A label

Afmetingen:
5.049 x 1.937 x 1.423 mm (l x b x h)
2.950 mm (wielbasis)
2.170 kg 80 l (benzine)
405 l (bagage)

Prijs:
€ 116.100 (NL)
€ 110.957 (B)

vonnis:
Je levert scheurgenot in voor een gunstiger benzineverbruik en een lage CO2-uitstoot. Daar valt mee te leven. Rijdt desalniettemin tien keer strakker dan welke Tesla dan ook, dus stap ook in een 4S voor een goed vergelijk

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear