Mark Higgins, wie kent ‘m niet? Nou, eh zo’n beetje iedereen die niet beter weet dan dat Subaru alleen caravantrekkers bouwt. Higgins is een coureur met grotere ballen dan een stier met de bof. Hij heeft de bovenstaande Prodrive Subaru WRX STI Time Attack met een gemiddelde snelheid van 206,4 km/u over het TT-circuit van het eiland Man gejonast. Dat is op zich al een prestatie van jewelste, het feit dat hij mij aan het stuur toelaat, getuigt van nog veel meer lef. Ik, als groentje in een iets te nette TG-raceoverall, mag dit dik 600 pk sterke monster de historische heuvel van Goodwood op jagen.
Werken de weergoden nog een beetje mee?
De regen komt met bakken uit de lucht. Gek genoeg kan ik er niet mee zitten. Sterker nog, het zou weleens in mijn voordeel kunnen werken. Een paar dagen eerder reed ik op een verlaten vliegveld ter kennismaking al een paar rondjes met de super-Subaru. Ook tijdens die sessie kwam het met bakken uit de hemel.
Het is nog een hele klus om de auto aan de gang te krijgen. Al voor de startstreep ben ik druk bezig. Handrem eraf, schakelaar van de brandstofpomp omzetten, display aanzetten, koppeling in, starten. Met het koppelingspedaal nog steeds tegen het schutbord zet ik met een draaiknop de versnellingsbak in Stage en kies het karakter van de motor. Je kunt de knop in 0, 1, 2 of 3 zetten, afhankelijk van je skills kies je de stand die aansluit bij je dapperheid (of waanzinnigheid). De eerste proef gaat gepaard met een teleurstellend kleine hoeveelheid rook en driften. Waarom is die 50:50-verdeling van de vierwielaandrijving zo ongenadig goed? Als je eenmaal rijdt, heb je de koppeling niet meer nodig. Je kiest een hogere versnelling door simpelweg de pook naar achteren te tikken, naar voren schakel je terug.
Kan je als groentje alles uit deze auto halen?
Je merkt aan alles dat de Prodrive Subaru WRX STI zich hier voelt als Tom Dumoulin op een driewielertje. Hij heeft veel, veel meer in z’n mars dan dit en hoe meer ik ‘m op zijn falie geef, hoe meer grip hij tentoonspreidt. Bij lage toerentallen is er een turbogat van significante grootte, dus het is zaak om de boel flink op toeren te houden. Hij vreet zich op een indrukwekkende manier een weg naar voren, zonder dat je het gevoel hebt de controle te verliezen. Zelfs op nat wegdek wordt hij nooit intimiderend. Met het grootste plezier van de wereld doe je waar een WRC-auto voor gebouwd is: hard gaan.
Het is verslavend. Op het moment dat ik de finish heb gehaald, zou ik het liefste nog eens gaan, en nog eens, en nog eens. Nu ik weet hoe de Prodrive Subaru WRX STI rijdt, wil ik mijn tijd aanscherpen. Híj kan het wel, nu ik nog. Helaas. Higgins houdt zijn hand op en ik geef ‘m gedwee de sleutels terug. Dit was een ervaring om niet snel te vergeten. Ik denk dat ik er vannacht nog van wakker lig. Lekker.
Motor
1.994 cc
viercilinder boxer turbo
608 pk
814 Nm
Aandrijving
vier wielen
6v sequentieel
Prestaties
0-100 km/u in 2,6 s
top 290 km/u
verbruik
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.595 x 1.795 x 1.475 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.200 kg tankinhoud n.b.
bagageruimte n.b.
Prijzen
NL n.b.
B n.b.
Vonnis
Een van de snelste manieren om op vier wielen de weg te vermorzelen. Als je verstandig rijdt, is het minder beangstigend dan je zou vermoeden. Voor kundige handen is deze WRX STI het droomgereedschap
Reacties