Ram 1500 TRX

Hoe bevalt de pick-up als je hem in Nederland gebruikt?

Foto('s): RamBadge Ram TRX
Foto('s): RamRam TRX head-up display
Foto('s): RamKnop in de ram TRX
Foto('s): RamBilstein schokbrekers onder de RAM TRX (en draagarmen)
Foto('s): RamInterieur 2021 Ram 1500 TRX
Foto('s): RamInterieur 2021 Ram 1500 TRX
Foto('s): Ram2021 Ram 1500 TRX
Foto('s): RamRam 1500 TRX springt tijdens offroaden
Foto('s): Ram2021 Ram 1500 TRXaAchterkant 2021 Ram 1500 TRX
Foto('s): Ram2021 Ram 1500 TRX
Badge Ram TRX
Ram TRX head-up display
Knop in de ram TRX
Bilstein schokbrekers onder de RAM TRX (en draagarmen)
Interieur 2021 Ram 1500 TRX
Interieur 2021 Ram 1500 TRX
2021 Ram 1500 TRX
Ram 1500 TRX springt tijdens offroaden
2021 Ram 1500 TRXaAchterkant 2021 Ram 1500 TRX
2021 Ram 1500 TRX

Als je maandag begint met vasten, ga je die laatste zondag nog even los met pizza en bier, ja toch? Het is niet meer dan menselijk om op de valreep nog even te zwelgen in iets zondigs. Niemand vraagt op de avond voor zijn executie om een bord met sla.

Nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren gaan verdwijnen, dat lijkt inmiddels een voldongen feit. Zoals het er nu naar uitziet, kunnen we vanaf 2035 geen vers geproduceerde benzine- of dieselauto’s meer aanschaffen. Dat betekent dat de echte V8-liefhebber het er de komende jaren nog even van zal moeten nemen. Daarom hebben we hier de ultieme uiting van wat nu nog kan en straks niet meer. Een grootse viering van de verbrandingsmotor, van overdaad en #aintcare.

Je hebt vast al het een en ander gehoord over de Ram 1500 TRX

Dat ie in het leven is geroepen om de Ford F-150 Raptor het leven zuur te maken, die in Amerika twee generaties lang het rijk alleen had als pick-up met serieuze offroad-kwaliteiten. Dat de Ram daar geen turbo-zescilinder, zoals de Ford, maar een supercharged 6,2-liter V8 voor meebrengt. En dat dit in feite de motor uit de ronduit gestoorde Challenger Hellcat is.

Maar wat wij nog niet wisten, en nu wel, is hoe gelukkig je van dit alles kunt worden. Werkelijk onvoorstelbaar blij. Je mag je supercars, musclecars en andere snelheidsmonsters houden – dit is misschien wel de meeste lol die je per kilometer op de openbare weg kunt hebben.

Je kunt er rustig mee rijden

De Ram TRX is eerst en vooral een grote pick-up, log en lomp, met alle gedragingen die daarbij horen. Hij vindt het prima om rustig door het verkeer te laveren en urenlang met een rijbewijsveilige 102 km/u over de snelweg te denderen. Hij draait dan zo’n 1.500 toeren, is fluisterstil en met 15 l/100 km niet eens overdreven onzuinig (niet zo lachen, daar achterin – voor iets met de luchtweerstand van je huis valt dat best mee). Naast een onvergelijkbaar machtig gevoel biedt hij je overzicht en ontspanning, en dat is in het dagelijks verkeer een zegen.

Maar dan, als er even wat ruimte is, begint de goedaardige bizon te stampen en te gnuiven. Dan schakelt z’n speciale achttraps automaat fluks terug, zet de supercharger het op een janken en sleurt hij zichzelf zo hard van z’n plek dat je niet weet waar je blijft.

Hij mag er nog zo cartoonesk uitzien, de Ram 1500 TRX is een waardig stuk gereedschap

De tijd dat ze in Amerika ergens een grote motor in mieterden en zaken als onderstel en remmen ongemoeid lieten, is al even voorbij. Met 711 pk en 882 Nm kun je ook bepaald niet toe met dezelfde hardware die op de 3,0-liter dieselversie wordt gemonteerd. Bovendien: de Raptor is gebouwd op de betere duinracerij, en de Ram 1500 TRX moest dezelfde mishandelingen aankunnen. Hij heeft enorme, adaptieve Bilstein Black Hawk-schokbrekers, veerwegen van 33 centimeter en 15-inch remmen – de grootste in z’n klasse.

Ram monteert een versterkte transfercase en een Dana 60-achteras met een extra dempertje tegen axle hop, een verschijnsel waarbij de wielen onder de newtonmarteling beginnen te stuiteren van ellende. Hij staat op massieve 18-inch Good-year Wranglers (rondom 325 millimeter) die -optioneel met bead lock zijn uit te rusten voor het betere terreinwerk. Allemaal ernstig materiaal.

En hij is groot

De Ram TRX is 2,23 meter breed. Dat lees je goed. Hij is ook 5,91 meter lang en 2,05 meter hoog. Je zou verwachten dat dat in Nederland -allemaal niet zo handig is, maar dat valt mee. Alles en iedereen maakt als vanzelf plaats voor de TRX, al gedraag je je nog zo hoffelijk.

Ook op andere vlakken is dit een auto van getallen. De atoombom van een motor helpt hem van 0 naar 96 km/u in 4,5 seconden en van 0 naar 160 km/u in 10,5 seconden. De kwartmijl doet ie in 12,9 seconden bij 174 km/u. Beeld je even in hoe dat eruitziet bij iets van dit formaat, en hoe het voelt als jouw persoontje met zo’n macht en kracht wordt meegevoerd op een klomp staal van 2.880 kilo. Het is een ervaring van lawineproporties. Z’n gulzigheid laat zich bij dit soort gedragingen stevig gelden – met gemengd rustig en lustig rijden deden wij 18,9 l/100 km – maar met een tank van 125 liter moet je alsnog thuis kunnen komen.

Bochten zijn een uitdaging

De Ram 1500 TRX kan door 81 centimeter diep water waden en mag volgens Ram net geen 600 kilo meezeulen en 3.675 kilo trekken. Hij is bijzonder stijf – geen gewrik of gerammel, zelfs niet als je verkeersdrempels als Baja-obstakels gebruikt – en de besturing voelt relatief zwaar en betrokken aan, waardoor je zou kunnen denken dat de TRX ook in bochten oké presteert. Maar nadat je één klaverblad op snelheid neemt en er hellend, waggelend en worstelend uit komt, ben je van dat idee genezen. De demping brengt in de Sport-modus wat rust in de carrosserie, maar meestal laten we de boel op Street staan. De unieke Baja Mode zal in dit land nergens van nut zijn, net als de kundige 4WD-instellingen.

In de TRX hoeft het je aan niets te ontbreken: je krijgt 12-inch infotainment, aux-knoppen voor lampen of lieren en de handigste telefoonhouder (een soort klem, voor twee stuks) die we hebben gezien. Er zijn leren fauteuils en moderne veiligheidssystemen, je kunt kiezen voor adaptieve cruisecontrol en er is zelfs iets dat Trailer Reverse Steer Control heet: stel met een knop op je scherm in waar je je aanhanger bij het achteruitrijden wilt plaatsen, en de auto stuurt hem er zelf naartoe.

Hij gaat lekker, ook in Nederland

Volgens importeur DUSA is de TRX niet aan te slepen. In de VS gaan ze als warme broodjes en zoals overal heeft het chiptekort een impact op de productie, maar de Amsterdamse firma zet alle zeilen bij en weet toch flink wat exemplaren deze kant op te halen. Grote pick-ups rijden in Europa meestal op LPG; de Ram 1500 TRX lust vanwege zijn performance-insteek enkel onze prijzige benzine. Wellicht moet je ’m ook niet zien als een snelle pick-up, maar meer als een hoge supercar. Een Aventador verbruikt hetzelfde en daar hoor je ook niemand over.

Wat een zeldzame heerlijkheid om deze TRX te besturen. Het geluid, het formaat, de prestaties: het is van alles te veel, en te veel is soms zo lekker. Natuurlijk, je bent je er continu van bewust dat dit een eindig genot is. Maar had je soms liever een bord sla?

18
20
Specificaties

Specificaties Ram 1500 TRX (2021)

Motor
6.166 cc
V8 supercharged
711 pk @ 6.100 tpm
882 Nm @ 4.800 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-96 km/u in 4,5 s
top 190 km/u
Verbruik (gemiddeld)
19,6 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
5.916 x 2.235 x 2.054 mm (l x b x h)
3.685 mm (wielbasis)
2.880 kg
125 l (benzine)
1.526 l (bagage)
Prijzen
125.000 euro (excl. belastingen)

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken