Ford F-150 Raptor is nieuw, houdt V6

Maar een Raptor R is onderweg

Foto('s): FordFord F-150 Raptor
Foto('s): Ford2021 Ford F-150 Raptor zwart en rood
Foto('s): Ford2021 Ford F-150 Raptor bij een stofwolk
Foto('s): Ford2021 Ford F-150 Raptor
Foto('s): Ford2021 Ford F-150 Raptor drift over het zand
Foto('s): Ford2021 Ford F-150 Raptor door de woestijn
Foto('s): Ford2021 Ford F-150 Raptor achterkant
Foto('s): Ford2021 Ford F-150 Raptor achterkant
Foto('s): Ford2021 Ford F-150 Raptor interieur
Foto('s): Ford2021 Ford F-150 Raptor stuur en stellers
Foto('s): Ford2021 Ford F-150 Raptor detail
Foto('s): FordKnoppen (toggle switches) 2021 Ford F-150 Raptor
Ford F-150 Raptor
2021 Ford F-150 Raptor zwart en rood
2021 Ford F-150 Raptor bij een stofwolk
2021 Ford F-150 Raptor
2021 Ford F-150 Raptor drift over het zand
2021 Ford F-150 Raptor door de woestijn
2021 Ford F-150 Raptor achterkant
2021 Ford F-150 Raptor achterkant
2021 Ford F-150 Raptor interieur
2021 Ford F-150 Raptor stuur en stellers
2021 Ford F-150 Raptor detail
Knoppen (toggle switches) 2021 Ford F-150 Raptor

Mensen van het internet, jullie favoriete Grote Grille is hier. Wederom perfect gepositioneerd zodat je in de binnenspiegel alleen met koeienletters ‘Ford’ ziet staan. Dan weet je dat het goed is. Het springding op je scherm is de nieuwe Ford F-150 Raptor. Of de ‘O.G. Desert Predator’, zoals Ford hem omschrijft, wat in het Nederlands neerkomt op de suffe omschrijving ‘Originele Gangster Woestijnroofdier’.

Op zeer on-Amerikaanse wijze trekt Ford zich niets aan van het startschot van concurrent Ram voor een vermogenswedloop. Voor nu, tenminste. Want hoewel Ram een V8 met 702 pk in de TRX legde, houdt Ford het gewoon bij de bekende 3,5-liter V6.  Ford bevestigt wel dat er een Raptor R onderweg is. Als de geruchten waar zijn, dan krijgt deze de V8 van de Mustang Shelby GT500 met meer dan 700 pk.

De Ford F-150 Raptor focust op offroaden

Ford noemt nog niet eens vermogenscijfers voor de nieuwe Raptor. De oude had 416 pk en 588 Nm, dus hou dat in je achterhoofd als startpunt. Ford wil vooral dat je weet hoe goed de Raptor kan offroaden. De oude Raptor had achter nog bladveren; daar zit nu een multi-link-ophanging met forse 24-inch Fox-dempers. De elektronische kleppen in de demper stellen zich 500 keer per seconde bij voor maximale prestaties.

De banden van de Ford F-150 Raptor zijn maatje 35-inch, maar 37-inch staat op de optielijst. De kleinere banden zorgen voor meer veerweg, maar de grotere banden voor meer aanrijhoek (je kunt er dus steilere bergjes mee beklimmen). Een differentieel dat op slot kan áchter is standaard en een Torsen-differentieel vóór is optioneel. De uitlaat meet 3 inch in diameter en is voorzien van een klep voor meer of minder herrie. Altijd goed.

De technologie

Er zijn zeven rijmodi: Slippery, Tow/Haul, Sport, Normal, Off-Road, Baja en Rock Crawl. Elke rijmodus verandert het gevoel in het stuur, de manier waarop de transmissie reageert, het uitlaatgeluid, de dempers, de gasrespons en het anti-slip-systeem. Daarnaast is er Trail Control, een soort cruisecontrol voor het onverharde. Vanbinnen is er een 12-inch scherm, Bang & Olufsen-audio en een generator voor stroom.

De nieuwe Ford F-150 Raptor gaat in de zomer van 2021 in de verkoop. De Raptor R moet ergens volgend jaar volgen. Er zijn vooralsnog geen plannen bekend om de nieuwe Raptor naar Nederland te halen vanuit Ford, maar er zijn genoeg adresjes waar je de pick-up kunt halen.

 

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken