Range Rover Sport SVR

Heeft de wereld een Range Rover Sport met de V8 uit de Jaguar F-type nodig? Nee, niet echt eigenlijk. Maar mán, wat zijn we blij dat ie er toch is

Range Rover Sport SVR (2018)
Range Rover Sport SVR (2018)
Range Rover Sport SVR (2018)
Range Rover Sport SVR (2018)
Range Rover Sport SVR (2018)
Range Rover Sport SVR (2018)
Range Rover Sport SVR (2018)
Range Rover Sport SVR interieur (2018)
Range Rover Sport SVR interieur (2018)
Range Rover Sport SVR display (2018)
Range Rover Sport SVR stoel (2018)
Range Rover Sport SVR stoelen (2018)
Range Rover Sport SVR pook (2018)
Range Rover Sport SVR badge (2018)
Range Rover Sport SVR badge (2018)
Range Rover Sport SVR badge (2018)
Range Rover Sport SVR motorkap (2018)
Range Rover Sport SVR badge (2018)
Range Rover Sport SVR motor (2018)
Range Rover Sport SVR velg (2018)
Range Rover Sport SVR (2018)
Range Rover Sport SVR (2018)
Range Rover Sport SVR (2018)
Range Rover Sport SVR (2018)
Range Rover Sport SVR (2018)
Range Rover Sport SVR (2018)
Range Rover Sport SVR (2018)
Range Rover Sport SVR (2018)
Range Rover Sport SVR interieur (2018)
Range Rover Sport SVR interieur (2018)
Range Rover Sport SVR display (2018)
Range Rover Sport SVR stoel (2018)
Range Rover Sport SVR stoelen (2018)
Range Rover Sport SVR pook (2018)
Range Rover Sport SVR badge (2018)
Range Rover Sport SVR badge (2018)
Range Rover Sport SVR badge (2018)
Range Rover Sport SVR motorkap (2018)
Range Rover Sport SVR badge (2018)
Range Rover Sport SVR motor (2018)
Range Rover Sport SVR velg (2018)
Range Rover Sport SVR (2018)
18
20
Specificaties

Specificaties Range Rover Sport SVR

Motor
5.000 cc
V8 supercharged
575 pk @ 6.000 tpm
700 Nm @ 3.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 280 km/u

Verbruik (gemiddeld)
12,8 l/100 km
294 g/km CO2 G-label

Afmetingen
4.879 x 2.220 x 1.803 mm
(l x b x h)
2.923 mm (wielbasis)
2.310 kg
104 l (benzine)
780 / 1.686 l (bagage)

Prijzen
€ 210.365 (NL)
€ 134.500 (B)

VONNIS
De Range Rover Sport SVR is er eentje uit de buitencategorie. De best klinkende V8 van dit moment in een extreme, nietsontziende SUV, waarmee je in alle luxe kunt cruisen én ongeremd kunt modderworstelen. Wat wil een mens nog meer?

Voor je begint met het lezen van dit verhaal, hebben we een vriendelijk doch dringend verzoek: schrap het woord ‘subtiel’ uit je vocabulaire. In ieder geval voor de 469 woorden die na deze zin volgen. De Range Rover Sport SVR heeft namelijk een facelift én een prestatie-upgrade gekregen, en als er één woord op deze planeet is dat niet van toepassing is op deze kersverse super-SUV van Range Rover, dan is het ‘subtiel’.

Voordat je het gaspedaal intrapt gebeurt het al

Dat wordt direct duidelijk als je de startknop op het dashboard indrukt, om de 5,0-liter V8 Supercharged bruusk ­wakker te porren. Mocht je dat in een woonwijk doen, dan weet niet de hele straat, maar het hele blok dat jij op het punt staat te vertrekken. En dan heb je waarschijnlijk nog niet eens het magische knopje met de twee Auspuffe gevonden, laat staan ingedrukt. Met één druk op de knop – of eigenlijk, op het touchscreen – open je wat extra kleppen in het uitlaatkanaal, waardoor de best klinkende V8 van dit moment ineens nóg beter klinkt. Jahaa! Lekker hoor.

Range Rover Sport SVR (2018)

De vernieuwde Range Rover Sport SVR deelt z’n blok met de F-type SVR en dus kreeg ie er 25 pk bij. Daardoor komt het totaal op 575. Mede daardoor heeft Land Rover het voor elkaar gekregen om een anabolen-­terreinwagen van dik 2.300 kilo te ­bouwen die in 4,5 seconden op de 100 km/u zit. Is dat nodig? Nee. Vinden we het leuk? Hell ja. Temeer omdat de Range Rover Sport SVR een aangepast onderstel heeft met een demping die erop toeziet dat de kolos z’n kracht nog eens heel goed kwijt kan ook. Zeker als je de rij-­modus Dynamic hebt ingeschakeld, is de auto voelbaar stugger dan in Comfort. Daardoor stuurt ie strakker en hij lust bochten het ontbijt.

Ja. Dat is inderdaad een motorkap van koolstofvezel

Nu de term comfort toch is gevallen: voor zowel de bestuurder als de bijrijder heeft de SVR een nieuwe zetel in petto. Het zijn een stel fijne sportstoelen die je niet alleen goed op je plek houden en veel ondersteuning bieden, maar die ook nog eens zorgen voor een welkome gewichtsbesparing van 30 kilo ten opzichte van de standaard stoelen. Mooi: kun jij weer wat uitgebreider lunchen. Land Rover wist het voordeel te behalen door bijvoorbeeld de stoelverwarming en -verkoeling te schrappen. Heb je toch niet nodig.

Terug naar het sleutelwoord: subtiel. De Range Rover Sport SVR klinkt niet subtiel, rijdt niet subtiel en ziet er ook zéker niet subtiel uit. Want, kom op, een motorkap die deels is uitgevoerd in glanzend naakt koolstof­vezel is een hele hoop, maar niet subtiel. Gelukkig is het een optie à 8.505 euro. De vrij opzichtige kleuren die de testauto’s dragen (dit blauw heet Velocity; we konden ook kiezen voor Madagaskar Orange) zijn gelukkig eveneens optioneel. Mocht je het willen weten: je kunt ook voor British Racing Green gaan.

Kun je ermee off-road?

Ten slotte kent deze SUV z’n Pappen­heimers. Want hoewel de Range Rover Sport SVR dikker, heftiger en sportiever is dan welke andere Range Rover dan ook, is ie niet vies van een partijtje baggerhappen. Mede dankzij de offroad-functionaliteiten die je ook in alle andere RR-modellen vindt. Als je niet bang bent om het 21-inch lichtmetaal vies te maken, kun je ’m uitgebreid uitlaten op het onverharde. Anders zou het ook geen echte Range Rover zijn.


preview

Nieuwste van TopGear

Autonieuws