Een knettergek autootje als uithangbord voor groene techniek. Leuker kun je het toch niet maken? De Sport-divisie van Renault waagde zich aan de Twizy met de Renault Twizy RS F1 als resultaat. Aan de kant voor de vreemdste auto van het afgelopen jaar.
De Renault Twizy RS F1 heeft geluid. Soort van
Het geluid van elektrische auto’s roept weinig emoties op. Renault maakt daar korte metten mee door de Twizy RenaultSport F1 te lanceren. Als de Renault-techneut op de startknop drukt, ben ik even bang dat ik omhoog gelanceerd word in plaats van vooruit. Ik hoor het geluid van een jankende pomp, een of ander piefje begint te fluiten als een bejaarde waterkoker en het hele apparaat staat te trillen door samengebalde energie. Een machtig moment.
Het is niet de remake van Back to the Future waarin ik beland ben, maar de demo-dag waar het effect van Kers in de Renault Twizy RS F1 centraal staat. Kers ken je uit de Formule 1-motor van Renault, en die techniek zit een paar centimeter bij mijn kont vandaan. Je kent Kers niet? Dan een uitleg: Kers staat voor Kinetic Energy Recovery System, een hulpsysteem dat sinds 2009 in Formule 1-auto’s zit.
De topsportklasse besloot dat het tijd was om wat te vergroenen door de energie die verloren ging bij remmen deels op te vangen en om te zetten in extra vermogen voor de raceauto. De coureurs kunnen stapsgewijs tot wel 80 pk toevoegen aan het vermogen van de verbrandingsmotor. Per ronde zou dat tot liefst zes seconden kunnen schelen. Toen de teams eenmaal hadden geleerd er geen technici meer mee te elektrocuteren (zoals ze bij BMW Sauber deden) ging de introductie best goed.
Hoeveel F1-techniek zit erin?
De Renault Twizy RS F1 is in feite een Kers-module op wieltjes. Renault F1-marketingbobo Tarik Ait Said legt uit: ‘Veel van de technieken die vanuit de Formule 1 hun weg vinden naar productieauto’s zijn onzichtbaar. We wilden laten zien hoe je Kers, dat voor veel mensen nog abracadabra is, in een gewone auto kunt gebruiken. Hoe kun je dat beter doen dan door ‘m aan een elektromotor te koppelen?’ Het resultaat is een Twizy met bijna 100 pk die in staat is een Mégane RS bij te houden in de sprint naar 100 km/u. We zouden het zelf bedacht kunnen hebben.
Het aandrijfsysteem bestaat uit drie hoofdcomponenten: een elektrogenerator, die motor of dynamo kan zijn en rechtstreeks op de aandrijflijn zit, een Kers-controle-unit en een pakket lithium-ion accu’s. In wezen is deze Kers-module zo vanuit een 2011-editie F1-bolide in de Renault Twizy RS F1 getild. Het gevolg is dat de standaard 17 pk van de Twizy kortstondig 97 pk kan zijn. Deze tweemotorige Twizy is het laatste wapenfeit in een reeks van meer extreme voertuigen die Renault door de jaren heen heeft laten zien. Laten we vooral de Espace F1 uit de jaren negentig niet vergeten.
Het klinkt allemaal eenvoudig
Maar het was geen sinecure om F1-techniek aan de bestaande Twizy-configuratie te koppelen. Voorbeeld: Kers voegt in een Formule 1-auto vanaf 90 km/u het extra vermogen toe aan de kracht van de verbrandingsmotor. Bij de Renault Twizy RS F1 moet dat vanaf een staande start. De software en de elektronica moesten daarop worden aangepast. Gelukkig heeft het standaard Twizy-chassis, een ontwerp van de Formule 1-afdeling, genoeg overcapaciteit om de extra kracht aan te kunnen. De wielen komen van een Formule Renault 2.0-auto. Het enige dat eraan moest geloven, was de achterzitting. In plaats daarvan zie je nu onder een plexiglazen ruitje een soort bus met een doorsnede van tien centimeter zitten. Dat is de Kers-motor; de besturingskast zit ernaast.
Deze techniek veroorzaakt, samen met de accu’s, nogal wat warmte, dus er moest extra koeling worden aangebracht. De koelvloeistof loopt in fancy blauwe buisjes langs de elektrotechniek. Daarbij horen een radiator, een paar ventilatoren en een koelgrille die je, als je heel goed kijkt, aan de achterkant ziet zitten. De aanpassingen ogen heel decent, maar dat kun je niet zeggen van de voor- en achterspoiler. Die hebben trouwens net zo’n uitwerking op de downforce als een rolletje pepermunt, maar het ziet er wel goed uit.
De aandrijflijn is een kunststukje
Die moet namelijk in staat zijn de kracht van twee motoren over te brengen naar de wielen en voorkomen dat de Renault Twizy RS F1 met veel gepiep en gerook in vlammen opgaat. De standaard Twizy-motor draait zo’n 7.500 tpm, in uiterste gevallen kan dat toenemen tot 10.000 tpm. De Kers-motor draait een ongelooflijke 36.000 tpm. Een vertragingskast zorgt ervoor dat beide motoren hetzelfde toerental hebben. De motor en accu’s zitten net als bij een normale Twizy onder de bestuurdersstoel.
Normaal gesproken moet je al redelijk atletisch zijn om in een Twizy te stappen, bij de F1 zijn slangenmenscapaciteiten gewenst. Het stuur komt van een Formule Renault 3.5 bolide. Het ziet er echter meer uit als de controller van een gameconsole. Twee led-displays geven informatie over de laadtoestand van de batterijen, evenals de oliedruk en watertemperatuur. Met de ene draaiknop zet je de Recovery-modus aan, waarbij remenergie wordt omgezet en opgeslagen als bewegingsenergie, de andere is voor de Boost-functie, waarmee je in stapjes van 13 pk het maximale extra vermogen van 80 pk kunt aanspreken. Het dashboardkastje is nu een zenuwcentrum van de auto en zit vol met aansluitpluggen en stekkers.
De puffende en blazende geluiden van de auto maken dat het rijden in de Renault Twizy RS F1 een totaal andere ervaring is dan wanneer je een standaardauto pakt. Die rijdt je in alle stilte.
Is hij sneller dan de Mégane?
Er wordt hard gewerkt om extra vermogen te creëren, maar de rijbeleving van die extra pk’s mis je. Om dat het hoofd te bieden arrangeerde RenaultSport een dragrace tussen hun Twizy en de koning van het bal, de Mégane RS met 265 pk. Door de koolstofvezelknopjes in te drukken zet ik het Kers-extraatje op scherp. Loslaten en simpelweg gas blijven geven, zorgt ervoor dat ik er na een schokje als een speer vandoor ga. Je krijgt echt een enorme trap onder je gat. Je hoeft geen coureur te zijn om de Mégane in het eerste deel van de run de baas te zijn. Uiteindelijk wint de familieracer het, maar een tijd van 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u voelt goed.
Ait Said legt nog even uit wat er zo belangrijk is aan ‘zijn’ bedrijf. ‘Formule 1 is een enorme stimulans voor het ontwikkelen van voertuigtechniek. Als je wilt weten hoe je verder moet met technische innovaties, dan moet je het bij de Formule 1-afdeling neerleggen. Binnen een week weet je dan of het gaat werken of niet.’ Dat roept natuurlijk gelijk een vraag op. Krijgen we in navolging van de LaFerrari en de McLaren P1 straks ook Kers-tecniek in de volgende Mégane RS? ‘Zou kunnen’, antwoordt Ait Said. ‘Maar wat ik zeker wil, is er de V6 turbo van het volgende Formule 1-seizoen in stoppen.’ Lachend: ‘Zou dát niet mooi zijn?’
Specificaties Renault Twizy RS F1
Motor
13 kW + 72 kW
elektromotor a-synchroon
17 + 80 pk
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 in 7,0 s
top 110 km/u
Verbruik/milieu
verbruik in kWh n.b.
actieradius n.b.
Afmetingen
maten n.b.
wielbasis n.b.
564 kg
laadtijd n.b.
0 l (bagage)
Prijzen
NL: niet te koop
BE: niet te koop
HET VONNIS
Een geweldige promotiestunt voor Renaults Formule 1-techniek. Laten we maar niet nadenken bij de kosten en de praktische toepassing, maar een Mégane met Kers: waarom niet? Of toch liever met V6 turbo? Ja!
Reacties