Bereid je voor op een tot op het bot gestript fuifnummer waarin je alleen het hoogstnoodzakelijke tegenkomt. Sjor jezelf vast in de Honda Integra R.

Ik kan er niets aan doen. Op het moment dat bij een auto termen als ‘tot op het bot gestript’, ‘basic’ en ‘hardcore’ om de hoek komen kijken, word ik nieuwsgierig. Toevallig was de Honda Integra Type R voor heel veel autoliefhebbers de eerste keer dat ze deze kwalificaties tegenkwamen in een gewone productieauto – een die in de showroom te koop was. Bij de Integra was het aantal leverbare kleuren beperkt tot zwart, rood en wit. Bijzonder hoffelijk van Honda dat het klanten niet wilde belasten met een te uitgebreid kleurenpalet, alsof het hebben van te veel keuzemogelijkheden afbreuk zou doen aan de vlijmscherpe rijeigenschappen van de auto. De Integra ziet eruit alsof ie van wanten weet: strak, geknepen en misschien zelfs een beetje gemeen. Je kunt het beste zonder treuzelen instappen, want deze auto is duidelijk niet gediend van flauwe grappen.

Dit was ook niet zomaar een marketingstunt waarbij een auto wordt gestript om tegemoet te komen aan de wensen van jonge aspirant-coureurs. De Integra R is werkelijk kaler dan kaal. De voorruit is bijvoorbeeld gemaakt van dunner glas, terwijl de afdekplaat voor het reservewiel net als alle geluidsisolatie is verdwenen. Dat betekent dat deze Integra zich bij het starten direct laat horen, ondanks de relatief bescheiden 1,8-liter viercilinder onder de motorkap.

Vanaf het moment dat je wegrijdt, is het motorgeluid lekker rauw. En je blijft maar gaan: dankzij de slimme meerkleps-technologie komt het maximale vermogen vrij bij 8.000 toeren. De rek is er dan meteen uit, want bij 9.000 toeren is het over en uit. Gelukkig beschik je dan wel over een gezonde 187 pk, en dat is helemaal niet slecht voor een auto die maar 1.100 kilo weegt. De acceleratie van 0 naar 100 km/u neemt daarom slechts 6,7 seconden in beslag, terwijl de topsnelheid van 233 km/u gemakkelijk binnen bereik komt. Best bijzonder voor zo’n kleine motor. Honda vond het nodig om de inlaatpoorten met de hand te polijsten, reden waarom de productie beperkt bleef tot 25 stuks per dag. Daar kun je in de kroeg mee aankomen.

Deze Japanner is voorwiel-aangedreven, maar dat levert geen enkele belemmering op voor de lol die je met ‘m kunt hebben. Het chassis is extreem stijf, en dankzij een sperdifferentieel kan zelfs een brokkenpiloot als ik onbezorgd spelen met lift-off overstuur. In deze auto voelde ik me werkelijk een uitstekende stuurman. Hij voelt lekker stevig aan – zelfs wanneer je stevig gas geeft, wekt de Integra de indruk dat ie hiervoor is gemaakt. Zolang je serieus bent, en niet stiekem donuts gaat draaien op een verlaten parkeerplaats, is er niets aan de hand en doet je auto z’n uiterste best om snel en precies op elk commando te reageren.

De Integra R maakt de kale doelmatigheid en het speciale karakter dat je in de brochure wordt voorgehouden in praktijk volledig waar. Dat mag ook wel, want bij zijn introductie in 1998 was ie niet bepaald goedkoop. Een prijskaartje van iets minder dan 31.000 euro betekende dat nogal wat potentiële kopers een lange lijst van alternatieven hadden, alvorens uit te komen bij de Honda. Misschien lag dat ook aan een gebrek aan uiterlijk vertoon. Afgezien van een bescheiden achterspoiler moest je voor uitgeklopte wielkasten en andere visuele spierballentaal niet bij Honda zijn.

Dit was een auto voor puristen, voor serieuze liefhebbers. Voor jonge coureurs was de Integra R misschien net iets te veel van het goede. Dat kan echter ook een voordeel zijn. Tweedehands exemplaren zullen waarschijnlijk zonder uitzondering redelijk afgetrapt zijn, maar dat is dan wel gebeurd door iemand zonder petje of jeugdpuistjes.

De Integra R is veel meer sportauto dan de gemiddelde hete hatch die op deze site regelmatig voorbij komt. Tegelijkertijd is ie even praktisch en betrouwbaar. Dat maakt ‘m vijftien jaar na dato nog altijd een uitstekende keuze.


Honda Integra R



Productie: 1998 – 2006

Motor: 1,8 liter viercilinder

Vermogen: 187 pk

Acceleratie: 0-100 km/u in 6,7 seconden

Topsnelheid: 233 km/u

Gewicht: 1.101 kilo

Reacties

Meer van TopGear