Hij is wild en toch comfortabel, een supersportwagen voorzien van vier deuren en Italiaans qua inborst, maar toch puur Hollands. Ontmoet de mannen achter de brute vierpersoons cabriolet Savage Rivale Roadyacht GTS.
 
Het is warm die namiddag, ergens halverwege de jaren negentig van de vorige eeuw, in Spanje. Een jonge knul rijdt in zijn Renault Clio Williams met geopende ramen over de slingerende kustweg boven Barcelona. In zijn achteruitkijkspiegel ziet hij een man van een jaar of veertig naderen in een Porsche 911 4S Cabriolet. De man rijdt stevig door en even later haalt hij de jongeman in de Clio in.
 
Wanneer de blikken van de mannen elkaar kruisen en de Porsche er vervolgens met een gillende motor vandoor gaat, zet zich een gedachte vast in het hoofd van de jongeling met de naam Emile Pop. ‘Die kerel had zo’n brede grijns op zijn gezicht en zat zo overduidelijk te chillen,’ aldus Pop, ‘dat ik me op dat moment in mijn Clio voornam om dit ooit te overtreffen door zelf over die zeeweg te rijden, maar dan wel in een door mijzelf ontworpen en gebouwde supersportwagen.’
 
We maken even een sprong in de tijd en arriveren in het heden. Want al is de zeeweg in geen velden of wegen te bekennen, Pop zit wel in zijn zelfontworpen en gebouwde auto. Een super­sportwagen zelfs. Dat mogen we concluderen uit een 670 pk sterke motor. De inmiddels dertigjarige Emile Pop heeft bij de bouw en ontwikkeling hulp gekregen van Justin de Boer (27) en Martijn Feron (27), maar duidelijk is dat wat Pop in zijn hoofd haalt, er niet zo gemakkelijk uit is te krijgen.
 
De auto heet Savage Rivale Roadyacht GTS. De naam Savage staat voor wild en de namen Rivale en Roadyacht staan respectievelijk voor rivaliteit en invloeden uit de jachtwereld. De toevoeging GTS verwijst naar het feit dat het een Gran Turismo is, voorzien van een supercharger. Het eindresultaat mag gezien worden. De auto heeft al op de AutoRAI gestaan, op de beurs TopMarques in Monaco en met James May erin op ons eigen TopGear Live. Nu is hij klaar om mee te rijden. Iets wat we vandaag gaan doen.
 
De Savage Rivale is een vierpersoons cabriolet met vier deuren en een inklapbaar, glazen dak. De suicide doors vormen een van de belangrijkste blikvangers, maar feitelijk nóg opvallender is de keuze voor de voorin geplaatste motor. Het vreemde is dat de Savage Rivale er niet uitziet als een vierpersoons cabrio en al helemaal niet als een auto met de motor voorin. Maar wanneer het dak eraf gaat, blijkt het allemaal te kloppen. De ruimte achterin is riant. Er is zelfs plek voor een champagnekoeler om de achterpassagiers te verfrissen, en ook voorin zit je uitstekend. Door de voorruit kijken we in het hart van de V8. Hiertoe is een opening gemaakt in het dashboard. Apart is het zeker. Net zoals de wijze waarop de deuren openen.
 
De droom van Emile Pop kreeg een laatste zetje toen hij stage moest gaan lopen voor zijn studie Industrieel productontwerpen. ‘Ik had inmiddels Justin de Boer leren kennen. Hij sleutelde op zijn veertiende al een Solex in en uit elkaar en is dus redelijk handig. Omdat we weinig zin hadden in een klassieke stage waarbij je koffie moet halen en misbruikt wordt als softwaremannetje op een duffe afdeling van een saai bedrijf, besloten we om als stageproject zelf een auto te bouwen.’
 
‘We tekenden een conceptauto en maakten op basis daarvan een schaalmodel in een schaal van één op vier, waarmee we op pad gingen’, zegt Pop. Uiteindelijk hebben we ongeveer veertig bedrijven gevonden die met ons in zee wilden gaan. Banden, remmen, pakken, wielen, spuitwerk, geavanceerde audioapparatuur, de bekleding van de sportstoelen en zelfs het ontwikkelen van de mallen, wat bijvoorbeeld 40.000 euro kostte, is puur uit goodwill gedaan door externe partijen. Iedereen vond het zo leuk dat we dit probeerden dat ze er graag aan wilden meewerken. We kregen uiteindelijk zelfs onderdak in een hal van 200 m2 in Den Haag.’
 
Vorig jaar meldde Martijn Feron zich met de mededeling dat hij binnen een jaar de financiering voor elkaar kon krijgen. ‘Ik ben via een vriend aan de mannen voorgesteld’, zegt Limburger Feron. Hij richt zich op sales, investeerders en houdt zich bezig met de marketing.

‘Je betreedt de Savage Rivale via een van de vier suicide doors, die kunnen worden geopend met een luxueus handgemaakt horloge’

 
‘We hebben al heel wat subsidies weten los te peuteren’, vertelt Feron. ‘De eerste tonnen hebben we dus al binnen. Ook hebben we vorig jaar de Toptalent 2010 Award gewonnen en daaraan was een geldbedrag verbonden. Maar we zijn nog wel op zoek naar investeerders die het restbedrag van de ontwikkeling willen financieren. Dit jaar willen we namelijk het tweede prototype bouwen op een gemodificeerd chassis. Qua funding zijn we nu halverwege.’
 
Ook onderzoeken de heren de mogelijkheden om een racevariant te ontwikkelen: de Savage Rivale GTR. Dat is een pure racewagen, die een kwart van de Roadyacht kost. De meeste onderdelen zijn uitwisselbaar en het is dus denkbaar dat de klant eerst de Savage Rivale als racewagen aanschaft. Wanneer de klant vertrouwen heeft gekregen in de auto en die zichzelf heeft bewezen, kan de klant ‘m desgewenst opwaarderen tot een volwaardige streetlegal Roadyacht.
 
Die streetlegal Roadyacht kost namelijk het lieve sommetje van 411.750 euro exclusief BPM en BTW. Een nogal fors bedrag voor een auto die zichzelf nog niet bewezen heeft. Daarvoor krijg je dan een 4,5 meter lange vierdeurs en vierpersoons cabriolet, die is voorzien van een glazen klapdak dat opent en sluit in twintig seconden. De body is opgetrokken uit koolstofvezel en stelt het zonder b-stijlen. Het buizenframe is gemaakt van chroom molybdeem, met verlijmde aluminium delen. Je betreedt de Savage Rivale via een van de vier suicide doors, die kunnen worden geopend met een luxueus handgemaakt horloge.
 
Eenmaal binnen zien de inzittenden een tien inch touchscreen, waarmee deuren, airco en stereo-installatie worden bediend. Ook is de Savage Rivale voorzien van digitale tv, navigatie en head-up display. In het interieur zien we veel alcantara, aluminium en koolstofvezel. De bodem is bedekt met teakhout. Dankzij de toepassing van koolstofvezel is het gewicht van de Savage beperkt gebleven tot 1.280 kilo en dat halen de meeste supersportwagens niet, laat staan vierdeurs cabriolets.
 
De Savage Rivale staat op 19 inch lichtmetalen wielen. Ze zijn voorzien van Toyo T1R-banden. De Brembo-remmen, voorzien van acht zuigers voor en vier zuigers achter, omgrijpen respectievelijk 380 en 355 mm grote remschijven. De wielophanging bestaat uit volledig instelbare dempers, met een geïntegreerd hydraulisch liftsysteem aan de voorzijde – een handige feature om verkeersdrempels mee te trotseren.
 
De auto oogt rauw, bruut en ongeciviliseerd in de basis, maar dankzij een vriendelijk ogend en ruim interieur met de vele luxueuze accenten, wordt de Savage weer meer Roadyacht. Wanneer de motor met een tuimelschakelaar tot leven wordt gewekt, denk je vooral aan z’n rauwe randje. ‘Maar we hebben er een stealth-mode ingebouwd, zodat je ook wanneer je niet wilt opvallen gewoon kunt rijden met de auto’, zegt Emile Pop. ‘Zodra je de knop indrukt, klinkt de motor als een stofzuiger.’
 
Wanneer de motor wordt gestart, staat de stealth-mode overduidelijk uitgeschakeld, want een lage bastoon weerklinkt zodra de motor aanslaat. Er is nog een flinke slag te slaan tussen dit prototype en het productiemodel, vooral op het gebied van afwerking en het daksysteem. Gelukkig is de auto af genoeg om ‘m aan ons mee te geven voor een aantal snelle ronden op het circuit. Tijdens de eerste meters voelt de auto wat groot en lomp voor een supersportwagen en wat sportief en stug voor een GT. Dat krijg je als je twee dingen tegelijk wilt zijn, zo concluderen we – iets te voorbarig. Want al snel zien we de potentie van het concept. Wanneer alle elementen zijn opgewarmd, blijkt de auto comfortabel genoeg voor een toertocht met vier personen en zelfs voor een lange reis. Wanneer de dempers stugger worden afgestemd, kom je op het circuit een flink eind mee met de grote jongens.
 
De gewichtsverdeling is helemaal niet slecht en de banden bieden veel grip. In de bochten zet de auto nauwelijks door; een gevolg van het lage gewicht. Het enige kritiekpunt komt voor rekening van de remmen. Die zijn zo goed dat ze iets te veel bekrachtigd zijn. Hierdoor zijn ze te bijterig, wat gedoseerd remmen moeilijk maakt. Een kwestie van afstellen, aldus de mannen van Savage.
 
Het afwerkingniveau is redelijk voor een prototype. Nergens zien we pur-schuim omhoog borrelen en de gebruikte materialen ogen hoogwaardig. Ook rammelt en kraakt het prototype niet en alles voelt solide aan. Een goede basis wat ons betreft om op voort te bouwen. ‘We zijn al drie keer bij de RDW geweest en denken binnen twee maanden de laatste hordes genomen te hebben voor de definitieve typegoedkeuring’, aldus Pop.
 
Binnenkort is de Savage Rivale Roadster opnieuw te bewonderen in Monaco tijdens de beurs TopMarques. En daarna misschien wel in het wild, gewoon op de A2. Of op een slingerende kustweg in Spanje.
 
 

Specificaties: Savage Rivale 





Motor 6.233 cc V8, 670 pk, 730 Nm, semi-automaat 6-bak

Maten (lxbxh in mm): 4.550 x 1.993 x 1.117; 270 liter kofferruimte

Gewicht 1.280 kg

Prestaties 0-100 km/u in 3,4 sec. top 330 km/u

Verbruik 11 l/100 km, 279 g/km CO2

Prijs NL en BE € 411.750 excl. belastingen

Reacties