Net waar we met z’n allen op zaten te wachten: nog maar weer eens een middelgrote hatchback. Dit keer komt ie van Skoda en is hij gebouwd op het A0-platform (net als de VW Polo), het Lego van de autobouw dat ook bekend is als het VAG MQB-platform, en hij is bedoeld voor het praktische segment van de markt. Hij heet de Skoda Scala. En dat is niet zo vergezocht van Skoda, want de Scala past precies in de niche tussen de Fabia (kleine hatch) en de Octavia (grote hatch annex sedan annex station). Niche bezet.

Hij is bedoeld voor het minder sexy segment van de gezinsauto voor alles en iedereen – denk aan de Ford Focus, de Kia Ceed, het soort apparaten dat probeert een nieuwe VW Golf duur te laten lijken en een tweedehands Golf… tja, gebruikt. Maar zoals dat gaat met het middelste kind: er zijn moeilijkheden met de Skoda Scala, al zijn het maar wat stuipjes. Het gamma is als volgt: bij de lancering komen er twee motorvarianten beschikbaar met ofwel een handgeschakelde zesbak, ofwel een zeventraps DSG-transmissie met flippers.

Motoren van de Skoda Scala

Er is een Skoda Scala 1.0 TSI driecilinder met 115 pk en een viercilinder 1.5 TSI met 150 pk, beide op benzine. Er komen zes uitrustingsniveaus: de Active, Ambition, Sport Business, Style, First Edition en Business Edition, in oplopende graad van luxe. Tussen de basis- en de dikste versie zit een prijsverschil van zo’n zeven mille. Zoals dat gaat met praktische auto’s zal er een loopgravenoorlog uitbreken wat betreft de standaarduitrusting, die lastig te volgen zal zijn als je niet in staat bent om simultaan verschillende spreadsheets te lezen, liefst in vijf dimensies.

Zelfs de basisversies van de Skoda Scala krijgen led-koplampen, een 6,5-inch infotainmentscherm, getinte ruiten en airco, elektrische ramen voor en twee airbags per stoel, plus standaard rijstrookhulp, een assistent die vooruit kijkt om je voor onheil te behoeden, en iets dat Easy Light Assist heet, waarvan we aannemen dat het niet bedoeld is om je sigaretten voor je aan te steken. Ons lijkt de Style op dit moment het beste compromis. Je krijgt een groter 8-inch touch-screen, mistlampen voor, 16-inch wielen, parkeersensoren achter, klimaatcontrole en, jawel, ‘full-led achterlichten met dynamische richtingaanwijzers’, net als de Audi die je eigenlijk wilde.

Plus een knie-airbag, waarvan we eerlijk gezegd dachten dat ie inmiddels wel standaard was op dit soort auto’s. Wat je waarschijnlijk niet nodig hebt, zijn de 17-inch velgen van het volgende niveau, bochtenverlichting, inklapbare spiegels en vreemd gebruik van chroom. Want glimmend betekent duur, toch? Het 9,2-inch Amundsen-navigatiesysteem en de virtuele cockpit-toestand zijn leuk en aardig, maar bepaald onnodig.

Dan zijn er bovendien nog andere opties, maar als we ons moeten begeven op het niveau van een netje in de middenconsole versus een handmatig te bedienen lendensteun voor de bijrijder, dan zoeken we liever ander werk. Maar wees gerust: de optielijst is lang en vooral erg overbodig (18-inch velgen, iemand?), want als je je Scala wilt uitrusten als een Volkswagen Golf, dan is het wellicht een beter idee om gewoon een Golf te kopen.

De Skoda Scala biedt veel ruimte voor zijn prijs

Hou het dus liever bescheiden op de Scala-schaal (dat is een grapje – ‘scala’ is Latijn voor schaal, maat of, eh, ladder). Op die manier vervult hij pas echt een nuttige rol. Koop je ’m conservatief, dan is de Skoda Scala best een grote auto voor hetzelfde geld dat je voor een kleine auto betaalt, en de uitrusting is afdoende – niet idioot riant, maar je zit nou niet bepaald op een houten keukenstoel. Z’n afmetingen zijn heel behoorlijk, met grote stoelen achterin en veel ruimte voor iedereen, plus genoeg bergruimte voor allen aan boord.

Hij doet geen pijn aan je ogen, heeft aardige details en het interieur voelt meer Volkswagen-achtig aan dan ooit – en dat bedoelen we niet als kritiek. Het goede nieuws zet zich voort als je ’m rijdt. Het mag geen verrassing zijn dat de auto’s die ons tijdens de persintroductie beschikbaar worden gesteld, -allemaal dik in hun spullen zitten, maar de materialen zijn goed, hij rijdt en stuurt prima en maakt niet te veel herrie.

Het onderstel is heel goed afgesteld, eigenlijk – en we zijn blij met de actieve rij-modi waarmee je de dempers harder kunt maken, de zwaarte van de besturing beïnvloedt en de gasrespons verandert. Het geheel zou veel meer vermogen aankunnen dan de krachtigste motor (150 pk) nu kan leveren. Komt er een Scala RS? Ze zeggen van niet, maar wij denken dat het technisch gezien best eens zou kunnen. Maar dat is natuurlijk niet het bestaansrecht van de Skoda Scala.

De Skoda Scala is prima voor alledaagse behoeften

De beste auto’s (tot dusver) in dit gamma zijn de driecilinders met de handgeschakelde zesbak. De bak zelf is ontzettend prettig te bedienen, en de motor heeft een vriendelijk karakter met genoeg vermogen om af en toe eens vlot uit de hoek te komen, zelfs als je voor de minst krachtige uitvoering kiest. Hij is zuinig qua verbruik, stoot weinig vervuilende zaken uit en is een uitstekende, eenvoudige oplossing voor al je alledaagse behoeften.

Hij pretendeert ook niet meer dan dat te zijn. Dat is belangrijk bij de Skoda Scala: houd het simpel, kies voor de middenweg, blijf uit de buurt van de optielijst, vergeet de DSG-bakken en de ditjes en de datjes, en je koopt een uiterst competente, kwalitatief prima auto voor niet te veel geld. Dat is de niche die deze Skoda met -verve gaat invullen.

Specificaties Skoda Scala 1.0 TSI Style


Motor
999 cc
driecilinder biturbo
115 pk @ 5.000 tpm
200 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,8 s
top 201 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,0 l/100 km
113 g/km CO2  B label
Afmetingen
4.362 x 1.793 x 1.471 mm (l x b x h)
2.649 mm (wielbasis)
1.240 kg
50 l (benzine)
467 / 1.410 l (bagage)
Prijzen
€ 26.340 (NL)
€ 25.450 (B)

Reacties

  • Jan heeft op 12 november 2021 geschreven:

    De 1.0 is de veruit leukste motor voor de Scala. Alleen bij de keuze voor een DSG is de 1.5 de betere optie. De DSG is zodanig geprogrammeerd (veel te snel opschakelen) dat dit bij de 1.0 zorgt voor veel trillingen en gebrom; de 1.5 kan de lage toerentallen veel beter aan.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)