Skoda Superb Combi 1.4 TSI 150 pk

skoda-superb-combi
skoda-superb-combi
skoda-superb-combi
skoda-superb-combi
skoda-superb-combi
skoda-superb-combi
skoda-superb-combi
skoda-superb-combi

Op het moment dat we dit schrijven, staat heel Nederland in Frankrijk in de file in de brandende zon. Airco op de spaarstand, Frans Bauer-cd op repeat, kinderen met tassen op schoot en hier en daar een dubbelgevouwen hond tussen een opblaasboot en flessen Lidl-sinas. Puffend trotseert men de langzaam rollende hel in te kleine eco-auto’s met als ultieme verlossing de woensdagavond-nineties-avond op camping Le Moulin Joyeux.

Het is spijtig voor deze mensen dat Skoda de nieuwe Superb Combi net te laat introduceert om ‘m in de zomervakantie van dit jaar nog mee te kunnen pakken. Dit is namelijk een auto die voldoet aan alle eisen van de doorsnee Nederlandse vakantieganger – goedkoop, betaalbaar, niet duur – maar die ook voorziet in meer praktisch nut dan een afritsbroek met veertien zakken. Natuurlijk, het vorige model was ook al een bescheiden geprijsde joekel, maar geloof ons: deze slaat alles.

De nieuwe Skoda Superb Combi kreeg een acht centimeter langere wielbasis en het interieur werd breder gemaakt; alsof je in de vorige nog niet riant zat. Hij beschikt nu over de grootste bagageruimte in z’n klasse, de meeste hoofdruimte voor- en achterin, en met gigantische afstand de meeste beenruimte. Alleen op de rand van de Grand Canyon kun je de benen verder strekken.

Zoals iedere moderne Skoda is ook deze Superb haast tot een Audi te maken door de duimdikke optielijst volledig aan te vinken. Voeg daar een zwik simply clever-grapjes aan toe, zoals paraplu’s in de deuren, een tablethouder en plastic hoekjes met klittenband waarmee je je nietige koffertje in de bagagegrot kunt vastzetten, en het wordt lastig om een Superb Combi te bestellen die niet aan al je wensen voldoet.

Skoda biedt vijf TSI- en drie TDI-motoren aan in de nieuwe Skoda Superb, die tot 30 procent schoner en tot 20 procent krachtiger zijn. We proberen de 1.4 TSI met 150 pk, cilinderuitschakeling en automaat, die verrassend goed bij de giga-Skoda blijkt te passen. De dsg blijft een nukkig ding bij kruipsnelheden en lichte hellingen, maar eenmaal op gang gedraagt hij zich voorbeeldig en laat hij de stille 1.4 gewillig de nodige toeren maken. Lichte bediening en een betrekkelijk snel overdonderd onderstel kenmerken de Superb. Ach, als er één auto is waarbij we ons niet al te druk maken om z’n dynamische kwaliteiten, is het deze.

Strakke styling, volop keus aan motoren, ruimte met hoofdletters en Nederlandse prijzen vanaf 29.090 euro: de nieuwe Skoda Superb Combi is simpelweg de aanbieding van de eeuw. En we weten zeker: hij zal bijzonder prettig zijn om mee in een Franse file te staan.

15
20
Specificaties

Skoda Superb Combi 1.4 TSI 150 pk DSG Style

15/20

Motor
1.395 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 218 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,1 l/100 km
119 g/km CO2
A-label

Afmetingen
4.856 x 1.864 x 1.477 mm (l x b x h)
2.841 mm (wielbasis)
1.445 kg
66 l (benzine)
660 / 1.950 l (bagage)

Prijzen
NL € 37.690 (25%)
BE € 33.090

Het vonnis
Meer waar voor je geld dan deze Skoda zal je niet snel vinden, dus ben je een centenpikker of wil je zo veel mogelijk ruimte om je heen: weet wat je te doen staat

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken