Dames en Heren, Jongens en meisjes, autoliefhebbers en willekeurige voorbijgangers, welkom bij TopGear’s Speed Week 2018. Het is de reden waarom je ’s ochtends uit bed komt, het is het zonneschijntje in je soms donkere november-namiddag, het is het heerlijke zomergeurtje waar we allemaal zo naar verlangen. Maar het is vooral heel veel vermogen.

We hebben de veertien beste performance-auto’s ter wereld plus een enigszins angstaanjagend Formule 1-circuit uit de jaren zeventig een paar dagen tot onze beschikking. We beloven ‘enthousiast’ te rijden, er zal een vrachtwagen met verse banden in de pitstraat staan, en we zullen industriële hoeveelheden sandwiches naar binnen werken. Maar dan moeten we wel eerst naar dat circuit toe

Chris Harris is enthousiast

‘Goeie collectie auto’s, jongens, goeie collectie auto’s’, zegt Chris Harris terwijl hij handenwrijvend door de pitstraat loopt. Daar kunnen we ons allemaal in vinden – en vreemd genoeg is dat niet het enige. Maar daarover veel later meer.

Topwagens in alle segmenten

Ja, het klapstuk van de Speed Week 2018 jaar biedt een paar echte toppers, in alle prijssegmenten, vermogensklassen, motorcategorieën, soorten carrosserie, et cetera. Het is een fantastische verzameling met voor elke rechtgeaarde liefhebber wat wils, en met een paar echt zware onderlinge gevechten. De trends? Nou, de opkomst van de SUV heeft het hoogtepunt bereikt – we hebben er deze keer maar liefst drie uitgenodigd om de strijd aan te gaan, waarvan er één onmiddellijk de aandacht van Harris heeft getrokken. Dat is immers wat de Mercedes-AMG G 63 met je doet.

Verschillende categorieën

Waar we echt naar uitkijken: we kunnen de ultieme hardcore supercartest uitvoeren, waarbij het twin-turbo triumviraat – de Porsche 911 GT2 RS, de Ferrari 488 Pista en de McLaren 600LT – het tegen elkaar zal opnemen. We hebben ook lichtgewichten: de Alpine A110 behoeft geen introductie meer, maar raceautofabrikant Dallara is met zijn allereerste auto voor op de openbare weg gekomen, de Stradale.

En dan hebben we nog de BMW M2 Competition, de nieuwe Vantage van Aston Martin, en de Ford Fiesta ST… En wat ook prettig is: alle auto’s zijn hier ongeschonden aangekomen, nadat ze bijna allemaal een flink stuk door Europa hebben moeten rijden.

Alle elementen voor Speed Week 2018 zijn aanwezig

We zijn overigens op het Circuit de Charade, ergens verscholen in het vulkanische heuvelgebied ten westen van het Franse Clermont-Ferrand. Eind jaren zestig, begin jaren zeventig werden hier F1-races verreden, en de sfeer die er nu hangt, is nog die uit die tijd. Het heeft wel iets.

En het is betoverend om hier te rijden, mits je tenminste de fantasie mist om je voor te stellen wat er zou gebeuren als je op bepaalde punten in de fout zou gaan. In 2013 waren we hier ook al, toen de vorige versie van de Ford Fiesta ST net uit was en behoorlijk goed presteerde. Komt er een herhaling?

Waar wachten we nog op?

Dit zijn de regels: er wordt in groepen gereden, maar de beoordeling is individueel, waarbij de beste doorgaan naar de finale. Die zal worden afgewerkt op de schitterende wegen van de Auvergne.

De regels zijn duidelijk, de sleutels zijn uitgedeeld en de auto’s zijn volgetankt. Nu hoeven we alleen nog maar de sleutel om te draaien, ja of inderdaad zo’n knoppie in te drukken, en de Speed Week 2018 kan beginnen!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear