De Performance-uitvoering is feitelijk identiek aan de Long Range, maar software zorgt ervoor dat je permanent meer vermogen krijgt waardoor ie nóg sneller is, maar minder ver komt. Tesla zegt dat je in 3,4 seconden van 0 naar 100 zoemt. Topsnelheid? ‘Gewoon’ 261 km/u. (LR: 4,7 seconden en 233 km/u)

De actieradius is 530 kilometer, en dat is nog steeds uitstekend – al moet je dan wel met fluwelen voetjes rijden, onder ideale (weers)omstandigheden. Maar dan nog: het is beter dan vrijwel alle andere elektrische auto’s op de markt. Zowel in Nederland als in België kost ie zo’n 10.000 euro meer dan de Long Range: 66.600 euro.

De Tesla Model 3 Performance heeft geen Ludicrous-mode

Overigens koop je er niet alleen een snellere auto mee, maar ook een aantal fijne opties als extraatje. Dikke 20-inch wielen met Michelin Pilot Sport 4S-banden, ‘performance’-remmen met rode remklauwen en een carbon achterspoiler. De rijhoogte is iets lager en je krijgt wat optische dingetjes als aluminium pedalen. Plus, en dat vinden wij zeker leuk: de Track Mode-optie.

Heb je bij grote Tesla’s de Ludicrous-mode, waarmee je vlotjes om het even welke sportwagen tot slak maakt, als je met een Model S of X een circuit op gaat, is het andere koek. Ze zijn namelijk nogal log, wat ze niet bepaald speels maakt. De Model 3 is minder hoog en zwaarlijvig (al weegt hij 1.847 kilo), daar kun je wel degelijk veel plezier mee hebben.

Als je de Track Mode inschakelt, wordt er meer vermogen naar de achterwielen gestuurd en beginnen de processoren met de door Tesla zelf ontwikkelde software te rekenen. Dwarskrachten, wielspin, tractie, stuuruitslag, remdruk, bedenk het en het wordt doorgerekend om de Model 3 zo optimaal mogelijk loeihard over een circuit te jagen. En ja: ook ­driften is een makkie.

Heeft de Tesla Model 3 Performance Autopilot?

Begrijp ons goed, de Tesla Model 3 Performance verandert niet in een circuitauto. Wat ie wel doet, is jou nog meer plezier verschaffen. En dat is uiteindelijk wat je wilt. En Tesla blijft experimenteren met dit soort rij-modi en uploadt hun nieuwe bevindingen met één druk op een knop naar jouw auto. Zo’n upload is ook handig voor de Autopilot-functie – die overigens niet op onze testauto zit.

De hele auto is erop toegerust om op de Autopilot te rijden – alle sensoren, camera’s en meer zitten er standaard op. Maar om het te gebruiken, dien je 3.200 euro extra neer te tellen, waarna Tesla simpelweg die software activeert. Wil je het later, nadat je al een tijdje met de auto rijdt, dan kun je de autopilot voor 4.300 euro nabestellen. Dat voelt als makkelijk geld verdienen.

Daar komt bij dat de standaard Autopilot autonoom rijden biedt op de snelweg en bij inparkeren, en dat je auto naar jou toekomt als je ’m ergens geparkeerd hebt. Wil je ook autonoom rijden binnen de bebouwde kom, inclusief het herkennen van en reageren op verkeerslichten en stopborden, dan dien je bij aanschaf nog eens 5.300 euro af te tikken. Of, als je het later bestelt, 7.400 euro. Waarbij wordt aangetekend dat het nú nog niet werkt, maar ‘pas later dit jaar’.

Je ontkomt niet aan een abonnement bij Tesla

Die prijzen voelen als een domper, temeer omdat je weet dat het alleen een kwestie van wat software uploaden is. Natuurlijk, de Tesla-programmeurs willen ook een salaris, maar 8.500 euro voor het uploaden van vast heel veel regels code is nogal stevig geprijsd. Los van de Autopilot-software ‘krijg’ je standaard van Tesla een jaar Premium-connectiviteit, wat inhoudt dat je een jaar lang satellietkaarten met live verkeersweergave krijgt, media kunt streamen en draadloze updates ontvangt.

Wil je dat verlengen, dan kost dat je waarschijnlijk zo’n 8 euro per maand; doe je dat niet, dan mis je op den duur toch wel essentiële functionaliteiten. Het zijn weliswaar geen schokkende kosten, maar je ontkomt er dus niet echt aan om ook nog een abonnementje bij Tesla af te sluiten.

Het 15-inch scherm van Tesla overtref je niet

Binnenin de Tesla Model 3 Performance zie je plotseling de grote achterstand van traditionele autofabrikanten: waar zij nog klooien met ouderwetse, traag reagerende, ergens in het dashboard verzonken schermpjes die je met een draaiknop of, nog erger, een touchpad moet bedienen, daar spettert Tesla’s kristalheldere 15-inch scherm je tegemoet.

Ja, de systemen van de VW Groep voor Volkswagen, Porsche en Audi zijn best heel goed en worden per nieuw model beter, maar de perfectie van de eenvoud die de Tesla Model 3 biedt, is onovertroffen. We swipen en tappen met z’n allen de godganse dag op onze mobieltjes, en weten inmiddels niet beter, en dat is precies wat je in deze Tesla Model 3 Performance ook doet.

Wat een klein gevaar met zich meebrengt: als je niet oppast, rijdt je vierjarige zoontje er ook zo mee weg… Instappen doe je met een soort creditcard die gekoppeld is aan een app op je telefoon. Wapper langs de B-stijl en de deuren gaan open. Of druk op ‘open’ in je app.

Simpel design in de Tesla Model 3 Performance

Tellers heb je niet in de Model 3. Linksboven in het scherm staat je snelheid. En je actieradius. De hendel rechts van het stuur selecteert de versnellingen en heeft eenvoudig te bedienen, ingebakken cruisecontrol. De hendel links van het stuur bevat de knipperlicht- en ruitenwisserbediening.

Op het stuur zitten twee knoppen waarin functies als radio harder en zachter, volgend nummer afspelen en meer zijn ondergebracht. In de deurhendel zit één knop – want spiegels bedien je ook via het grote scherm, waarom ook niet? – waarmee je elektrisch de deur opent.

Oh ja: het stuur is ook ­elektrisch verstelbaar, de voorstoelen ook, en zowel de voorstoelen als achterbank zijn elektrisch verwarmbaar. Dan ben je er wel. Het is echt heel simpel: zitten, eenmalig alles instellen en opslaan, versnellingshendel in D drukken en binnen 3,4 seconden stofzuig je met 100 km/u over de weg. Slechts een enkele supercar die je bijhoudt.

Hoe rijdt de Tesla Model 3 Performance?

Rijden is meer vliegen, door de absurde snelheden die je overal en altijd kunt behalen. Pas boven de 180 km/u ervaar je de weerstand van de lucht op de auto, als de immense versnelling wat afneemt terwijl je fluks voorbij de 200 stuift. Via het grote scherm, waar anders, kun je de zwaarte van de besturing aanpassen, maar in z’n normale stand (licht en zwaar zijn de andere opties) voldoet ie prima. Hij kleeft aan de weg, is beweeglijk te rijden, en vooral ook accuraat en scherp te besturen.

Na lang wachten kunnen we concluderen dat de Tesla Model 3 Performance de best rijdende elektrische auto op de markt is. Zo goed dat ie het rijgedrag van een dikke BMW nagenoeg evenaart. Maar sneller is, een flinke actieradius heeft en al met al – 75.000 euro met alle opties – heel veel waar voor z’n geld biedt. Los van het feit dat Tesla denkt dat je over vijf jaar zo’n 13.000 euro aan brandstof hebt bespaard (benzinekosten minus stroomkosten).

Op de batterij en aandrijving krijg je acht jaar garantie (of 193.000 kilometer). Je kunt zeggen van Musk wat je wilt, met z’n opruiende tweets, blowgedrag en groteske voorspellingen, en ja, het duurde even, maar de Tesla Model 3 staat als een huis. Doe ons er een. In het zwart – de kleur waarvoor je niet hoeft bij te betalen.

Specificaties Tesla Model 3 Performance (2019)


Motor
2 elektromotoren
462 pk
639 Nm
75 kWh (accu)

Aandrijving
vier wielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 261 km/u

Verbruik (gemiddeld)
14,0 kWh/100 km A Label
530 km (actieradius)

Laadtijd
8:00 uur bij 11 kW
0:40 uur bij 100 kW (80%)

Afmetingen
4.694 x 1.849 x 1.443 mm
(l x b x h)
2.875 mm (wielbasis)
1.847 kg
425 l (bagage)

Prijzen
€ 66.600 (NL)
€ 66.600 (B)

Het vonnis


De Tesla Model 3 zet – zeker als Performance – compleet nieuwe maatstaven, blinkt uit in bedieningsgemak en ergonomie, komt heel ver op een volle lading en rijdt nagenoeg alles en iedereen het snot voor de ogen. Waanzinnig

Reacties

  • Rolf3200 heeft op 26 april 2020 geschreven:

    Geweldige auto! Tot spijt van wie dat benijdt!!! 😉👍

    Reageer
  • Richie heeft op 6 augustus 2019 geschreven:

    Jaloers?

    Reageer
  • MarcelB heeft op 31 mei 2019 geschreven:

    Tuurlijk. Sneller optrekken dan een Porsche…. Doe dat 10 keer en je kunt weer aan de lader. Betrouwbaarheid en Tesla zijn geen goede vrinden en groene stroom bestaat dus niet echt…. En dan geef je deze leugen 18 uit 20 punten. TG jullie hebben je geloofwaardigheid als autotestblad verloren… Net zoals het TV programma.

    • Bas Keur heeft op 11 juni 2019 geschreven:

      U praat onzin.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)