Toyota HiLux 6x4 Arctic Truck

Als je naar de Zuidpool gaat, moet je letterlijk en figuurlijk goed beslagen ten ijs komen. Toyota hielp een jonge avonturier aan een passend voertuig: een Toyota met twee extra wielen – verdacht veel lijkend op de Mercedes G 6×6.

Vraag de gemiddelde 19-jarige waar hij aan denkt bij het woord ‘koud’ en geheid dat het antwoord ‘bier’ is. Zolang je niet met je dronken harses in de auto stapt, is daar niets mis mee. Maar de Amerikaan Parker Liautaud heeft ondanks zijn 19 jaar een serieuzere en veel koudere uitdaging in de planning: in zijn eentje en zonder hulptroepen de Zuidpool over. TopGear deed al eens de Noordpool en hun succes hing toen mede af van de door Arctic Trucks gemodificeerde Toyota HiLux.

Diezelfde IJslandse toko toverde het monster hierboven uit hun iglo, speciaal voor het andere uiterste puntje van de aardbol. Het is daar net even wat extremer dan helemaal bovenin, dus de eisen waren ook hoger. Daarom kwamen er twee wielen bij, want meer is beter.

Vanaf de voorwielen is het chassis helemaal nieuw ontwikkeld, de brandstoftank is opgeblazen (figuurlijk dan) tot vierhonderd liter. Ook de wielophanging en de remmen zijn verre van standaard. Met de ingebouwde compressor kun je de banden oppompen. Overigens hebben deze voor meer druk op de sneeuw maar 0,13 bar spanning. Er kwam een snorkel op de neus en ook de uitlaat zit niet meer waar hij af-fabriek gemonteerd is.

Wat je natuurlijk al zag, is dat er een extra as is geplaatst. De HiLux heeft aandrijving op de achterwielen, op alle vier wel te verstaan. Zestig procent van de motorkracht gaat naar de middelste as, de resterende veertig procent naar de achteras. Door een woud aan differentiëlen kan de aandrijving op allerlei manieren in juiste banen worden geleid. Knappe jongen die hiermee komt vast te zitten.

Toyota krijgt ook wat lof toegezwaaid, want de motor is onveranderd overgenomen. Het is de bekende 3,0-liter viercilinder diesel met 171 pk en 360 Nm. De automatische vijfbak kreeg andere overbrengingsverhoudingen. Het blok is relatief zuinig, dus op één tank zou je zo’n 1.300 kilometer ver moeten komen. Toch handig, want de Zuidpool staat bekend om zijn gebrek aan tankstations.

Hoe zit het met de prestaties? Laten we het zo zeggen: je trekt er de klinkers niet mee uit de straat. Dat is alleen maar fijn, want op die ballonbanden is de wegligging niet echt optimaal om een fijn potje te sturen. Bij het uitwijken voor een vrachtwagen hobbelden we als een dronken voetbal over de weg. Op hoge snelheid was er een rare vibratie in het stuur te voelen.

Maar ons rondje om de kerk is niets vergeleken met wat Parker Liautaud straks voor zijn kiezen krijgt. De temperatuur is er vijftig graden onder nul en dan is het nog zomer. We wensen hem veel succes en geven een tip: neem een blik ham mee. Zetten wij het bier alvast koud.

18
20
Specificaties

Toyota HiLux 6x4 Artic Truck

18/20

Motor
2.982 cc
viercilinder turbo
171 pk / 360 Nm

Aandrijving
vierwiel
5v automaat

Prestaties
0-100 in je dromen
top onbekend

Verbruik/milieu
verbruik n.b.
CO2 n.b.

Afmetingen
maten n.b.
wielbasis n.b.
2.600 kg

400 l (diesel)
veel pinguïns? (bagage)

Prijzen
NL: n.b.
BE: n.b.

Het vonnis
Geen goede auto om de stad mee in te gaan, maar de Zuidpool kun je er ongetwijfeld mee aan. Parker wordt wellicht de jongste ooit die de Zuidpool in z’n eentje bedwong, samen met een Toyota dan

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken