Stiekem, diep vanbinnen, zijn we eigenlijk allemaal opscheppers. Als we iets tofs kopen, iets bijzonders doen, iets noemenswaardigs bereiken, willen we het liefst dat iedereen het weet. Zodat er complimentjes geoogst kunnen worden, maar bovenal zodat je net even een beetje in achting stijgt bij bepaalde mensen. Mensen wiens respect voor jou warmer aanvoelt dan de zomerzon. Die coole collega. Je grote neef. Of je stille liefde. Je stelt ze nonchalant op de hoogte van je prestatie, maar eigenlijk wil je uitschreeuwen: ‘Kijk nu toch hoe geweldig ik ben!’ Wat zeg je – geldt dit niet voor jou? Jij bent een waardige, zelfverzekerde persoonlijkheid die zich niet zo nodig bij anderen in de kijker hoeft te spelen? Mooi. Dan zit je de juiste test te lezen. Als er één elektrische auto is die niet te koop loopt met z’n bloemetjesbedoelingen, dan is het de Volkswagen e-Golf. En dat is best bijzonder. Waar andere EV’s barsten van de rare eco-vormgeving en exotische materialen – hoi BMW i3 – volstaat Volkswagen bij de e-Golf met een discrete badge, een paar blauwe accenten en iets anders getekende dagrijverlichting. Je zou ‘m zo kunnen aanzien voor de eerste de beste leasediesel. Of het nu is omdat de (allerminst onopvallende) I.D.-modellijn van VW nog niet af is, of omdat het management besloot dat er wel degelijk een markt moest bestaan voor een discrete EV – het doet er niet toe. De Volkswagen e-Golf vond een niche en sprong erin.

Dat deed de Volkswagen e-Golf toch al?

Jawel, alleen kon die auto volgens NEDC-opgave 190 kilometer ver rijden, wat in de praktijk neerkwam op zo’n 130 kilometer. Dat is niet echt wat we in de volksmond ‘praktisch’ noemen. We waardeerden ‘m destijds hoog, maar in korte tijd kwamen er veel bruikbaarder alternatieven beschikbaar. Daarom kreeg de vernieuwde e-Golf een groter accupakket: 35,8 kWh, tegen de 24,2 kWh van zijn voorganger. Hiermee is de NEDC-actieradius plots 300 kilometer, en dat betekent dat je met normale snelheden en je airco ingeschakeld toch zo’n 220 kilometer ver moet kunnen komen. Het zijn nog geen Opel Ampera-e-waarden, maar het begint erop te lijken. Gezien de vrij hoge aanschafprijs die nu eenmaal samenhangt met EV’s leek het Volkswagen, geheel buiten hun gewoonte, een goed plan om elke e-Golf een rijke uitrusting mee te geven. Zo krijg je automatische airco, adaptieve cruisecontrol, led-lampen rondom en botsingpreventie met voetgangersherkenning. Daarentegen moet je extra betalen voor een warmtepomp die de accu’s op temperatuur houdt om ’s winters je actieradius te optimaliseren (906 euro), en voor een geluidsimulator die mensen op straat subtiel laat weten dat je eraan komt (142 euro). Zeker dat laatste had wat ons betreft standaard moeten zijn.

Wat zit er wel standaard bij?

Wel inbegrepen is het 9,2-inch Discover Pro-infotainmentscherm, dat samenhangt met de obligate EV-data en -systemen. Zoals animaties en recuperatiegrafiekjes, een e-manager die ’s ochtends je auto koelt of voorverwarmt (ook met een app in te stellen), eco-tips via GPS voor gas en remmen, en een ‘Think Blue-trainer’ die je kan helpen om zo efficiënt mogelijk te rijden en een hoge score te halen die je aan je quinoa-etende vrienden kunt laten zien.
Sorry – wij houden ons toch liever bezig met vlot en veilig verkeersdeelnemen. Dat gaat de Volkswagen e-Golf gelukkig ook prima af, want omdat het kon, kreeg hij meer vermogen: 136 pk, een stijging van 21 pk. Dit is genoeg om hem van 0 naar 100 km/u te helpen in 9,6 seconden (was 10,4) en te laten pieken op 150 km/u (was 140). Aardige waarden die maar het halve verhaal vertellen: zeker bij lagere snelheden is de e-Golf behoorlijk rap in zijn tussensprintjes. Even invoegen op een rotonde? Je zult niet snel punch tekortkomen.

Hoe rijdt de Volkswagen e-Golf?

De besturing is licht en de reacties worden door de banden met hoge, slappe wangen wat vertraagd. Tel daar de aparte gewichtsverdeling bij op (weinig voorin, veel in de bodem) en je snapt dat deze Volkswagen e-Golf zich niet echt gedraagt als andere Golfs. Maar omdat de hele elektrische rijervaring zo anders is, leg je je er al snel bij neer. Geen motorgeluid, ogenblikkelijke gasrespons, kunstmatig aanvoelend stuurgedrag – het is allemaal onderdeel van iets nieuws en interessants. Daarbij: sportief rijden doe je toch niet met de e-Golf. Hij is bijzonder comfortabel en z’n rij-modi zijn enkel toegespitst op het maximaliseren van je reikwijdte. In de standen Eco en Eco Plus wordt onder andere de werking van de airco beperkt en de topsnelheid begrensd – handig als je last van actieradiusvrees krijgt. Wat niet snel zal gebeuren; snelladers zijn immers overal, weet ook de navigatie, en de afstand die de Volkswagen e-Golf haalt, zal voor iedereen die niet dagelijks het hele land door toert voldoende zijn.

Dat is goed toch? Is jullie eindoordeel dat ook?

Het enige wat steekt, is hoe de auto die radius aangeeft. De Ampera-e (daar is ie weer, we zijn verwend geraakt) maakt een schatting op basis van je rijgedrag in het verleden, maar geeft daarnaast aan wat de maximaal en minimaal haalbare afstanden zijn als je je best zou doen. De e-Golf toont maar één getal: we beginnen onze ritten steeds met zo’n 280 kilometer, maar dit zakt prompt naar 260 kilometer zodra we bij het eerste verkeerslicht normaal met het verkeer optrekken. Gaan we vervolgens de snelweg op: hup, 230 kilometer. Daar heb je dus niet zo veel aan. Dit smetje ten spijt is de e-Golf een doordachte auto waarin het fijn en ontspannen toeven is. Ook aardig is dat VW in Nederland een Eneco-windstroomabonnement aanbiedt, en dat je bij de dealer kunt aankloppen voor vervangend vakantievervoer. Tel dit alles bij elkaar op en je hebt een slim en compleet elektropakket. Waarmee je jezelf ook nog eens neerzet als een waardige, onzelfzuchtige wereldredder.

Volkswagen e-Golf


Motor
1 elektromotor
136 pk
290 Nm
35,8 kWh (accu)

Aandrijving
voorwielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 9,6 s
top 150 km/u

Verbruik (gemiddeld)
12,7 kWh/100 km
A Label

Actieradius (opgave)
300 km (NEDC)
200 km (praktijk)

Laadtijd
17:00 uur bij 2,3 kW
0:45 uur bij 40 kW (80%)

Afmetingen
4.270 x 1.799 x 1.482 mm (l x b x h)
2.629 mm (wielbasis)
1.615 kg
341/1.231 l (bagage)

Prijzen
€ 38.970 (NL)
€ 38.450 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)