Volkswagen Golf BlueMotion

Beetje jammer: de vorige VW Golf BlueMotion kostte meer bijtelling dan wie dan ook leuk vond en een wonder van rijplezier was het evenmin. Met de nieuwe BlueMotion is dat eerste anders. Dat tweede ook?

We zijn er apetrots op Nederlander te zijn hoor, echt. Maar we zouden wel eens willen dat er wat minder medelanders waren die uitblonken in volstrekt genadeloze gierigheid. Alle huizen als kastelen, gebouwd op zuinigheid met vlijt ten spijt, worden we af en toe wat verdrietig van alle Priussen, Civics Hybrid en 107-achtigen die onze wegen versaaien. Als je dan ook nog hoort hoe veel particulieren een autoshowroom in stappen met de mededeling dat ze ook zo’n auto met 14 procent bijtelling willen (‘maar meneer: u betáált helemaal geen bijtelling’) dan weet je: Harry Piekema regeert, en met harde hand ook.

Maar: gans het land kan zich nu verblijden in de komst van de ultiem krenterige Volkswagen Golf, de BlueMotion. Leaserijders werpen één blik en weten genoeg: 85 gram CO2, dat is 14 procent bijtelling. Eindelijk, want de vorige Golf BlueMotion kwam daar met z’n 99 gram niet aan en verplichtte geïnteresseerden tot een keuze uit een duivels dilemma: 20 procent gaan betalen (‘no f***ing way’) óf in hemelsnaam maar die mini-tractor Polo BlueMotion (al snel SlowMotion genoemd) gaan rijden. Of een Prius. Of zo.

Dat dilemma is dus ten grave gedragen. De Golf 7 BlueMotion is 15 procent zuiniger geworden en valt volop in de portemonnee-vriendelijke bijtellings- en MRB-tarieven, zodat nu iedereen een voordeeltje kan behalen. Naast de aerodynamische verbeteringen die er al ten opzichte van de Golf 6 geboekt zijn, is die verbruiksverbetering voornamelijk te danken aan verdere fine-tuning van het motormanagement en een nieuwe zesbak met een enorm lange hoogste versnelling. Zo blijft het toerental ook bij hogere snelheden laag, dus gunstig voor het verbruik.

Nu zijn BlueMotions niet de fijnste auto’s om te rijden. Lawaaiig (érg lawaaiig) en vanwege de wel heel nadrukkelijke focus op zuinigheid nogal lomp en onverfijnd. Erger is nog dat de motor to-taal geen zin in zijn werk heeft. Na elke keer schakelen moet hij weer uit de kelder van z’n toerenbereik klauteren en lijkt hij over zijn nek te gaan van de tegenzin. Goed nieuws: de nieuwe BlueMotion is lichtjaren beter. Zeker ‘onderin’ is hij nog erg aanwezig, maar het is te doen en op snelheid hoor je hem nauwelijks meer.

Daarbij is die constante tegenzin goeddeels verdwenen; hij presteert veel vlotter, bijna als een gewone Golf. Met dat verschil dat wij zonder noemenswaardige moeite 3,5 l/100 km verbruikten. Het zou ons niet verbazen als er van de volgende 30 miljoen Golfs 29,9 in Nederland verkocht worden – als BlueMotion.

13
20
Specificaties

Volkswagen Golf BlueMotion 3-deurs

13/20

Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
110 pk/ 250 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 in 10,5 s
top 200 km/u

Verbruik/milieu
3,2 l/100 km
85 g/km CO2, A-label

Afmetingen
4.255 x 1.799 x 1.452 mm (L x B x H)
2.637 mm (wielbasis)
1.180 kg

50 l (diesel)
380/1.270 l (bagage)

Prijzen
NL € 25.490 (14%)
BE € 23.000 (richtprijs)

Het vonnis
Hij is er: de droom van elke leaser. Veel beter dan voorheen want hij komt nu tenminste enigszins vooruit, maar blijft zuinig. Binnenkort ook op elke hoek van jouw straat, let maar op!

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws