Het is altijd weer stuivertje wisselen welke hete hatch het snelste door de Groene Hel dendert, oftewel over de Nürburgring Nordschleife. Seat, Honda, Renault en soms ook Ford vechten elkaar daarbij de tent uit. Nu heeft Volkswagen zich in het strijdgewoel gemengd. Ze komen binnen met een knal door gelijk maar even de bakens voor de concurrentie mijlenver te verzetten.
Er worden maar 400 stuks van deze speciale GTI gebouwd. Het is in de basis een Clubsport, maar door een afslankkuur, wat extra spoilers en semi-slicks ontstond een supereditie die tegenstrevers in het stof laat bijten.
Hoe gaan andere merken hier antwoord op geven?
De Volkswagen Golf GTI Clubsport S deed een rondje Ring in 7 minuten en 49,21 seconden; dat is 1,5 seconde sneller dan de Civic Type R, tot nu toe de snelste voorwielaangedreven serieproductieauto op dit machtige circuit. We stellen even je referentiekader bij door te melden dat de super-Golf 36 seconden (!) sneller een rondje rijdt dan een gewone GTI met Performance Pack. Om die gigantische tijdswinst te boeken kreeg de Clubsport S meer vermogen en, zoals gezegd, een lager gewicht. Het weglaten van de achterbank, de hoedenplank, de dubbele bodem van de kofferbak, de armsteunen en de geluidsisolatie leverde een besparing van 30 kilo op. De transmissie is altijd een handgeschakelde zesbak – die is 20 kilo lichter dan een DSG. De 2,0-liter turbomotor is aan de anabolen gezet en levert nu 310 pk en 380 Nm – nog altijd aan de voorwielen. Het resultaat: van 0 naar 100 km/u in 5,8 seconden en een top van 265 km/u. Je leest het goed, VW heeft de politiek correcte snelheidsbegrenzing van 250 km/u losgelaten en gaat vol voor de snelheid.
Wees niet bang dat de Clubsport S een kaalgeslagen monster is. De afwerking staat op standaard GTI-niveau (hoog dus); gek genoeg lijkt ie ook prima geschikt voor dagelijks gebruik.
Maar de Volkswagen Golf GTI Clubsport S is dus vooral een racemonster?
De schokdempers kregen een afstelling die speciaal voor de Ring gecomponeerd werd. De Nordschleife is een beproeving voor de wegligging en aerodynamica van een auto, terwijl je de klappen van een confrontatie met de hoge kerbstones ook soepel moet kunnen opvangen. De dempers zijn opgewassen tegen de meest pokdalige wegdekken. We zullen ons een stuk zekerder voelen wanneer we door België rijden.
Over jezelf zeker voelen gesproken: de Volkswagen Golf GTI Clubsport S staat op Michelin Pilot Cup 2-banden, zodat je in combinatie met het uitgebalanceerde onderstel en de volgzame achterkant van de Golf straffeloos ontiegelijk hard de bochten in kunt duiken. Dat is erg goed voor je rondetijden. Het mooiste onderdeel zit tussen de voorwielen. Daar vind je het elektro-hydraulische sperdifferentieel, dat de krachten van de motor perfect verdeelt. Met het grootste gemak kun je vol gas iedere bocht uit knallen.
Zo bezien heeft Volkswagen op dit moment de beste hete hatch in huis. Helaas is met zo’n beperkte oplage de kans dat je achter het net vist erg groot.
Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
310 pk @ 5.330 tpm
380 Nm @ 1.700 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 5,8 s
top 265 km/u
verbruik n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.268 x 1.799 x 1.442 mm (l x b x h)
2.631 mm (wielbasis)
1.285 kg 50 l (benzine)
bagageruimte n.b.
Prijzen
NL n.b.
B n.b.
Vonnis
De snelste, krachtigste en duurste Golf GTI ooit, en daarmee meteen de beste allertijden. Er komen slechts tien stuks van de Clubsport S naar Nederland, dus wees er snel bij – als je al niet te laat bent...
Reacties