Volkswagen paart milieubescherming aan bling-bling. Maar moet dat nu zo luidruchtig? De Passat is gepimped. Nee, heus het is geen grap. Een der saaiere sedans is er nu ook in de BlueMotion-versie die door Volkswagen rijkelijk is voorzien van allerhande glimmers en andere spulletjes om hem leuker te maken.
Volkswagen paart milieubescherming aan bling-bling. Maar moet dat nu zo luidruchtig?
De Passat is gepimped. Nee, heus het is geen grap. Een der saaiere sedans is er nu ook in de BlueMotion-versie die door Volkswagen rijkelijk is voorzien van allerhande glimmers en andere spulletjes om hem leuker te maken. Hij is verlaagd, kreeg een spoilerpakket en de motor werd aangepakt. Natuurlijk werd er een flinke hoeveelheid chroom aangebracht.
Binnenin zien we het nieuwste in-car entertainment speeltje: een digitale schoonmoeder. Op een schermpje staat vrijwel continue een waarschuwing dat je veel te veel gas geeft. Lekker is dat.
De Passat is de meest recente toevoeging aan Volkswagens range van BlueMotion-modellen. Deze hebben allemaal een paar groene wijzigingen ondergaan die tot doel hebben de uitstoot te verminderen en de verbruikscijfers te doen kelderen. Nieuwe spoilers rondom de carrosserie verbeteren de luchtstroom, de lagere rijhoogte zorgt voor een twaalf procent lagere luchtweerstand.
De bekende 1,9-liter dieselmotor van Volkswagen onderging ook wat veranderingen: het stationaire toerental werd verlaagd, de instellingen van de turbodruk, injectietiming en de uitlaatgasrecirculatie werden nog beter op elkaar afgestemd. Klinkt simpel, toch? Ook de eindoverbrenging werd verlengd, om de velgen kwamen banden met een hardere rubbersamenstelling en bovendien een hogere bandenspanning.
De resultaten mogen er zijn. De uitstoot van CO2 daalde van 148 naar 136 g/km, het gemiddelde verbruik ging van 5,8 liter per 100 km naar 5,1 liter per 100 km.
Al deze ingrepen drukken wel de prestaties. De acceleratie is gelijk aan die van de normale Passat en de topsnelheid ligt met dank aan de verbeterde aerodynamica en langere overbrenging een fractie hoger, maar hij reageert duidelijk een stuk trager.
En hij is lawaaiig. Het is niet het metalige geluid van de Polo BlueMotion, die klinkt alsof er een gereedschapskist in een wasmachine is leeggekieperd, maar om nu te zeggen dat het een decente dieselroffel is, nee. De hardere banden doen op hogere snelheden ook nog eens flink van zich spreken.
In zijn eentje zal de Passat BlueMotion het ozongat niet dichten. Maar zijn concept laat wel zien dat je met heel beperkte aanpassingen een normale auto veel ‘groener’ kan maken door het brandstofverbruik flink terug te brengen. Als de tuningsbranche zich nu hier eens op zou storten? Dat het mode wordt om gewapend met allerlei chromen accessoires auto’s zo zuinig mogelijk te maken.
Stel je voor: een afgetrapte Astra met een enorme spoilerset om de weerstand zo veel mogelijk verkleinen, wedstrijden wie het stationaire toerental zo laag mogelijk kan krijgen, wegraces worden vervangen door meetsessies in windtunnels en ’s avonds aan de bar wordt er niet geouwehoerd over subwoofers en neonlichten, maar over de beste manier om brandstof te besparen. Let op mijn woorden, het zou zomaar een hit kunnen worden.
Volkswagen als voorloper als het gaat om autoverfraaiing? Dát zou pas een klimaatverandering zijn.
Reacties