Elektrische auto’s tot 20.000 euro in 2022
Elektrische auto’s worden steeds betaalbaarder. Het aanbod van elektrische auto’s tot 20.000 euro zal de komende jaren alleen maar toenemen. Vaak zijn dit EV’s met een relatief beperkte actieradius, die perfect zijn voor gebruik in de stad of als tweede auto. De actieradius bij het gebruik in de stad valt ook gunstiger uit dan op de snelweg. Omdat de goedkope elektrische auto’s onder de bijtellingsgrens van 35.000 euro vallen, betaal je als zakelijk rijder over het volledige bedrag slechts 16 procent bijtelling. Een nieuwe elektrische auto met 8 procent bijtelling is niet meer mogelijk, dan moet je kijken naar modellen uit 2020 die al op kenteken staan. Voor het gemak hebben we een overzicht gemaakt met de elektrische auto’s tot 20.000 euro – opties en optiepakketten niet meegerekend.
Lijst van elektrische auto’s onder de 20.000 euro
Citroën Ami
Vanafprijs: n.b. (NL) | € 7.290 (B)
Actieradius: 75 km | accu: 5,5 kWh
Laadtijd: 3 uur (100% @ 3,7 kW)
Specificaties: 8 pk / 6 kW | 40 Nm
Prestaties: 0-100-tijd n.v.t. | top 45 km/u
Dacia Spring
Vanafprijs: € 18.550 (NL) / € 17.490 (B)
Actieradius: 230 km | accu: 27,4 kWh
Laadtijd: 50 min. (80% @ 30 kW)
Specificaties: 45 pk / 33 kW | 125 Nm
Prestaties: 0-100 in 19,1 s | top 125 km/u
Opel Rocks-e
Vanafprijs: n.b.
Actieradius: 75 km | accu: 5,5 kWh
Laadtijd: 3 uur (100% @ 3,7 kW)
Specificaties: 8 pk / 6 kW | 40 Nm
Prestaties: 0-100-tijd n.v.t. | top 45 km/u
Renault Twizy 80
Vanafprijs: € 12.490 (NL) / € 12.410 (B)
Actieradius: 100 km | accu: 6,1 kWh
Laadtijd: 3,5 uur (100% @ 3,7 kW)
Specificaties: 11 pk / 8 kW | 57 Nm
Prestaties: 0-45 in 6,1 s | top 80 km/u
Over dit overzicht van goedkope elektrische auto’s
Hierbij is het natuurlijk zo dat één model in meerdere prijsklassen kan vallen door een grotere accu of door meer vermogen. Zeker in deze prijsklasse gaan de EV’s met wat opties of een groter accupakket vaak over de grens van 20.000 euro. Voor deze lijst van goedkope elektrische auto’s kijken we naar de basisprijs van een bepaalde technische uitvoering. We kijken niet naar optiepakketten. Benieuwd naar de auto’s die net iets meer kosten? Dan hebben we een overzicht voor je van elektrische auto’s tussen de 20.000 en 30.000 euro.
Een auto leasen, private leasen of kopen?
Alle EV’s onder de 35.000 euro vallen in een gunstig bijtellingstarief van 16 procent in 2022. Veel mensen kiezen er dus voor om de stekkerauto’s zakelijk te rijden. Maar nu de aanschafprijzen onder de 20.000 euro zakken, is het voor particulieren ook steeds aantrekkelijker om een goedkope elektrische auto te kopen. Voor wie geen auto van de zaak mag uitkiezen, maar ook niet wil kopen, zijn er veel aanbieders van private lease. Kijk zeker even naar de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren. Let wel: dit potje is vaak snel leeg door de populariteit.
Zijn de elektrische auto’s tot 20.000 euro überhaupt bruikbaar?
Volgens het Planbureau van de Leefomgeving was de gemiddelde afstand tussen het werk en huis in Nederland slechts 19 kilometer. Dit is een afstand die elke elektrische auto met gemak kan afleggen. Deze afstand neemt wel toe, onder meer omdat mensen verder weg gaan wonen omdat ze daar lagere huisprijzen vinden. Hoger opgeleide mensen leggen de meeste kilometers af per dag, maar ook daar spreken we gemiddeld slechts over 33 kilometer. Zelfs een elektrische auto van minder dan 20.000 euro en met een beperkte actieradius moet dus dagelijks te gebruiken zijn voor de meesten, zeker als je hem op kantoor kunt bijladen.
Andere EV-prijsklassen
Elektrische auto’s van 20.000 tot 30.000 euro
Elektrische auto’s van 30.000 tot 40.000 euro
Elektrische auto’s van 40.000 tot 50.000 euro
Elektrische auto’s van 50.000 tot 75.000 euro
Elektrische auto’s van 75.000 euro en duurder