Dacia Spring: 1e rij-indruk

Hoe rijdt de goedkoopste elektrische auto van Nederland?

Foto('s): DaciaDacia Spring
Foto('s): DaciaDacia Spring
Foto('s): DaciaDacia Spring
Foto('s): DaciaDacia Spring
Foto('s): DaciaDacia Spring
Foto('s): DaciaDacia Spring
Dacia Spring
Dacia Spring
Dacia Spring
Dacia Spring
Dacia Spring
Dacia Spring

TopGear stapt net uit de elektrische Dacia Spring. In TopGear Magazine 191 lees je het volledige testverslag; hier alvast de highlights.

Testobject: Dacia Spring
Uitvoering: Business
Locatie: Amsterdam en omstreken
Weersomstandigheden: Frisjes maar droog

Goh, het is nog maar nét lente of daar zullen we de Dacia Spring hebben! Jaja, toeval bestaat niet. Maar bij de lente hoort nieuwe hoop, nieuw leven. En in het geval van de Dacia Spring gaat het om een nieuwe auto die nog weleens belangrijker kon zijn dan je op het eerste gezicht zou denken. Het is namelijk ook Dacia’s eerste vol-elektrische auto én de goedkoopste EV van Nederland.

Wat kost de Dacia Spring dan?

Kijk, meteen boter bij de vis. De Dacia Spring kost in zijn Comfort hetende basisuitvoering 17.890 euro. Voor 1.000 euro meer is er dan nog de Comfort Plus, die er een 7-inch touchscreen bij heeft met bijvoorbeeld navigatie, parkeersensoren, een USB-aansluiting en Apple CarPlay. Voor de zakelijke markt is er nog de Business-uitvoering, waarmee wij vandaag reden. Die komt in hoge mate overeen met die Comfort Plus, maar is al voorzien van software en dergelijke voor autodeeldiensten. Die uitvoering kost 17.990 euro, maar is dus niet beschikbaar voor particulieren. Er komt waarschijnlijk trouwens ook nog een besteluitvoering, handig voor de bloemisten onder jullie, maar dat is nog niet zeker.

Hij ziet er best geinig uit…

Ja toch? Het is een kleintje hoor – hij is een centimeter of 10 langer dan een VW Up, bijvoorbeeld, maar doordat ie wat hoger is, oogt ie groter. Ze vinden het bij Dacia dan ook leuk om hem een SUV te noemen. Met de U van Ukkie dan, als je het ons vraagt.

Hoe ver kom je met de Dacia Spring?

Hij is puur bedoeld voor in en om de stad, en een van de redenen dat ie zo betaalbaar is, is natuurlijk dat ie niet van voor tot achter is volgestouwd met batterijen. Want die zijn duur. En dus zit er in de Spring een 27,4-kWh accu waarmee je volgens WLTP 230 kilometer ver kunt komen. Als je echt alleen in de stad en omstreken rijdt (snelwegen vreten stroom), loopt dat op tot 305 kilometer. En dat lijkt redelijk te kloppen. Wij reden een snelwegloos rondje van 80 kilometer; we begonnen met een volle batterij en een door de auto verwacht bereik van 199 kilometer. Toen we een uur of twee later weer terug waren, hadden we nog 63 procent van de accu over en was de verwachte actieradius 139 kilometer. Dat maken we ook weleens anders mee.

Hoe is het binnen in de Dacia Spring?

Basic, vooral. Je zit wat raar hoog, waardoor het niet-verstelbare stuur juist weer vrij laag zit. Je eerste reactie: even die stoel wat lager zetten, maar dat kan dus niet. Je kijkt uit op een digitaal dashboard uit het Commodore 64-tijdperk, met links een metertje dat aangeeft of je stroom verbruikt of regenereert, en rechts een rijtje gekleurde balkjes dat je hoeveelheid stroom aangeeft. In het midden staat dan nog wat zeer summiere info over je snelheid, het verwachte bereik en de staat van de accu, en that’s it. In het touchscreen kun je meer info vinden, maar verwacht niets bijzonders.

Er is handbediende airco en de ramen kunnen open, dan ben je er zo’n beetje. Voorin zit je trouwens best ruim en er is, fijn, 23 liter aan opbergruimte beschikbaar. De stakkers die achterin terechtkomen, moeten hopen op veel inschikkelijkheid van de voorinzittenden. De hoofdruimte gaat nét, de beenruimte is voor de gemiddelde Nederlander zéér krap aan. In de kofferbak is er een zeer behoorlijke 290 liter ruimte, met weliswaar een forse tildrempel. Gooi de achterbank plat en je kunt 620 liter kwijt. Da’s echt best veel voor zo’n kabouter.

Hoe rijdt die Dacia Spring?

Hij gaat vooruit, achteruit, links- en rechtsaf, en als je op het linkerpedaal drukt, remt ie af. Dat is het, in een notendop. Nee hoor, beetje flauw, maar de elektromotor is precies 45 hele pk’s en 125 volle newtonmeters sterk – je kunt je dus voorstellen dat asfalt en klinkers zich niet bepaald zorgen hoeven te maken. Het duurt niet minder dan een vooroorlogse 19,1 seconden om bij 100 km/u te komen, waarmee we vermoeden dat ie de titel van Nederlands Langzaamst Optrekkende Auto verdient. Bij 125 km/u is de koek op. Van 0-50 km/u, wat je een heel stuk vaker zult doen, duurt de acceleratie trouwens 5,8 seconden; er zit dus heus wel wát pit in.

Hij heeft een fijn korte draaicirkel, maar het kruipdoorsluipdoor-weggedrag dat dat zou kunnen opleveren, wordt helaas tenietgedaan door een wel heel indirecte besturing. Bij ‘sla linksaf en direct daarna rechtsaf’ hoepel je je een ongeluk. Maar goed: hij is wél heel comfortabel – zo comfortabel dat elke poging tot een snelle bocht onmiddellijk wordt gesmoord door epische hoeveelheden onderstuur. Maar goed, voor zulke fratsen is de Spring ook niet bedoeld – daarvoor koop je maar een Honda e. Voor bijna het dubbele. Want zo is het ook weer.

Gaat laden een beetje vlot?

Nou, da’s wel een dingetje. Je kunt snelladen met de Dacia Spring, maar tot 30 kW – dan sta je dus alsnog een uur bij die snellader. Bij een gewoon publiek laadpunt (7,4 kW) ben je bijna 5 uur kwijt en wie het met een normaal stopcontact probeert, moet 14 uur geduld hebben. Er is een app waarmee je wat dingen op afstand kunt regelen, maar je kunt bijvoorbeeld niet je batterij alvast op temperatuur brengen. Dat ga je in de winter echt wel merken aan je bereik. Maar goed, al dat soort spul kost gewoon geld en de Spring moest vooral goedkoop blijven. En hij is, zo blijkt uit alles, heel nadrukkelijk niet bedoeld voor lange(re) reizen. Vanuit Amsterdam eens een keer naar Zandvoort op en neer gaat echt prima, maar ga nou niet proberen je familie in Zuid-Limburg ermee te bezoeken.

Dus, wat vinden jullie ervan?

De Dacia Spring is een leuk ding dat elektrisch rijden wederom bereikbaarder heeft gemaakt. Een qua ruimte vergelijkbare EV als een Skoda Citigo iV is qua prestaties, bereik en afwerking misschien méér auto, maar kost ook meteen minimaal vier mille extra. En je kunt je natuurlijk afvragen of je als boodschappenauto in de stad nu echt zo veel meer nodig hebt. We hebben zomaar het gevoel dat een hoop mensen die vraag met ‘nee’ zullen beantwoorden.

Reacties
  1. Hg de jong zegt op 29 maart 2021 om 10:49:

    Bagage ruimte is echt wel veel groter dan een up/citogi 10 cm langer lijkt niet veel, echter in autoland maakt dat echt veel uit, met de spring kan je met een jong gezin veel beter en goedkoper Uit de voeten

  2. B slijm zegt op 26 maart 2021 om 16:23:

    Zo te ziem is het een mooie aitoju

  3. Remon zegt op 24 maart 2021 om 11:04:

    Dit is dan de mooie toekomst voor de gemiddelde Nederlander… Bijna 20K voor een Kitkar. Leve de voorruitgang.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken