De rook van de Grand Prix van Canada is inmiddels opgetrokken en wat hebben we genoten. Max Verstappen reed netjes de hele race uit, hij pakte een verdiende vierde plaats en liet bijkans Nico Rosberg nog even compleet de controle verliezen. Rosbergs teamgenoot Hamilton was wederom de snelste en komt daarmee heel dicht in de buurt van de koppositie in het klassement. Maar er gebeurde natuurlijk nog veel meer in Canada; tijd om tien discussiepunten op een rijtje te zetten.

01. Hamilton wint voor de vijfde keer de GP van Canada

Hij plaatste zich netjes als eerste tijdens de kwalificatie met een bijzonder snelle 1:12.812 en begon vol zekerheid aan de kop van het startveld. Het was echter Sebastian Vettel in zijn rivale italiana die meteen de leiding wist te pakken. Helaas zorgde de beslissing van Ferrari om Vettel twee keer de pit in te sturen tijdens een Virtual Safety Car ervoor dat hij de leiding af moest staan aan Lewis Hamilton. 

De Britse coureur stond voorafgaande aan Monaco nog 43 punten achter op zijn collega Nico Rosberg, maar heeft dit nu terug weten te brengen tot slechts negen punten. Met nog tweederde van het seizoen te gaan geeft dit Hamilton genoeg ruimte om zijn rivaal teamgenoot eventueel nog te beroven van het kampioenschap. ‘Float like a butterfly, sting like a bee’, zei Hamilton na zijn laatste ronde. Hij droeg de overwinning op aan de onlangs overleden bokslegende Muhammad Ali.

02. Spanning tussen Rosberg en Hamilton loopt op

Mercedes staat bovenaan in het klassement, maar lijkt gek genoeg een strijd met zichzelf te voeren. Wederom kwamen teamgenoten Nico Rosberg en Lewis Hamilton op negatieve wijze met elkaar in contact. In Spanje vond die ene spectaculaire botsing plaats, in Monaco moest een slecht presterende Rosberg zijn teamgenoot noodgedwongen erlangs laten en in Canada was er weer een incident. Direct na de lights out tikte Hamilton zijn teamgenoot van de baan, waarmee hij de tweede plek greep en Rosberg het gras in stuurde. De Duitser moest het uiteindelijk doen met een vijfde plek. Het zal na afloop ongetwijfeld gezellig zijn geweest bij Mercedes.

03. Italiaanse strategie kost Vettel wederom de winst

Hij reed als een cavallo da corsa rosso, een rood renpaard dat zijn zinnen had gezet op de overwinning. Alles leek op rolletjes te gaan, maar een technische beslissing kostte Sebastian Vettel wederom een Grand Prix. Tijdens de Virtual Safety Car-periode wilde Ferrari daar slim op inspelen door Vettel in ronde 11 een pitstop te laten maken. De Italianen dachten hiermee tijd te kunnen winnen. Helaas voor de Duitser pakte de beslissing verkeerd uit: de snelheidslimiet werd opgeheven terwijl hij nog in de pit stond. We wachten met smart op een weekend waarin Ferrari geen fouten maakt.

04. Bottas pakt eerste podiumplek voor Williams

Voor Williams was er nog niet zo veel te juichen dit seizoen, behalve dat het team als enige consistent met twee auto’s punten heeft gepakt. Helaas kwam daar een einde aan in Canada, toen Felipe Massa de race moest staken in ronde 37. Gelukkig deed teamgenoot Valtteri Bottas het een stuk beter, hij pakte de eerste podiumplek van het seizoen. De Fin eindigde als derde.

Gilles Villeneuve is een perfect circuit voor Bottas en zet hiermee Williams meteen op een sterke vierde plek, hoewel de derde plek door het puntenverschil wel heel ver weg lijkt. Gelukkig is de nummer vijf ook weer een flink stuk verwijderd van Williams zelf.

05. Verstappen heeft schijt aan Ricciardo

Niet alleen bij Mercedes is er wat onderlinge concurrentie gaande, ook bij Red Bull wordt eigen succes verkozen boven het bekende wij-gevoel. Nadat Daniel Ricciardo min of meer bestolen werd van twee overwinningen door zijn eigen team, wilde Red Bull hem een goed weekend geven. Max Verstappen zou Ricciardo voor moeten laten als hij terug zou vallen. Max had daar kennelijk totaal geen zin in en negeerde het verzoek compleet, het resulteerde in een schamele zevende plek voor de Australiër. Het zal daar lekker broeien in de garage.

06. Carlos Sainz bewijst nog steeds een belofte te zijn

Het begon allemaal niet zo best voor de pas 21-jarige Sainz, de beruchte ‘Wall of  Heineken Champions‘ zorgde ervoor dat zijn kwalificatie al snel ten einde kwam. Vervolgens kwam daar nog een versnellingsbak-penalty bovenop, waardoor de Spanjaard helemaal achteraan moest beginnen in het startveld. Oké, we’re done, right? Fout. Carlos Sainz reed een geweldige race en schopte het van achteraan naar een verbluffende negende positie. Hij bewees hiermee nog steeds een belofte te zijn voor de autosport.

07. McLaren-Honda-motor doet zich weer voor als vlammenwerper

Heel tevreden met hun Honda zijn ze niet, daar bij McLaren. Dat komt niet alleen door het gebrek aan de nodige pk’s om de topteams bij te houden, maar ook doordat de motor zo nu en dan vlammenwerpertje gaat spelen. Na slechts tien rondjes scheuren zag Jenson Button ineens de vlammen uit zijn MP4-31 slaan. ‘De motor is gone, meldde hij. Einde race. Teamgenoot en tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso wil volgend seizoen graag weer meedingen naar de hoofdprijs. Er is aardig wat werk aan de winkel.

08. Haas is haastig op zoek naar de vorm

Het begon allemaal zo mooi voor de Amerikanen toen Romain Grosjean zesde werd in Australië en zelfs vijfde op het schiereiland Bahrein. Sindsdien is het niet veel soeps meer geweest. Teamgenoot Esteban Gutierrez is nog geen enkele keer in de top tien geëindigd en directe concurrent Force India heeft opeens helemaal de smaak te pakken gekregen. Gutierrez en Grosjean eindigde als dertiende en veertiende in Montreal. Oude hazen kennen de stroppen, maar deze jonge Haasjes hebben nog een lange en moeilijke weg te gaan.

09. Räikkönen en Alonso zorgen voor de komische noot

Het meeluisteren van de communicatie tussen de coureur en het team is vaak intens en vooral heel technisch. Kimi Räikkönen had de lachers op zijn hand toen hij ineens uit verbazing tegen zijn team schreeuwde: ‘what the fuck is Manor doing!?’, toen hij op weg was naar de zesde positie. Ook Fernando Alonso was verantwoordelijk voor wat vermaak, hoewel hij zelf erg gefrustreerd was. Hij bungelde onderaan de top tien en vroeg of hij kon stoppen, de race-ingenieur vertelde hem dat hij toch echt door moest rijden. Zo hadden ze in elk geval nog een puntje als er iets met de andere auto gebeurde. Alonso eindigde als elfde.

10. De top drie komt dichter bij elkaar

Sinds het V6 turbo-tijdperk is Mercedes heer en meester in de Formule 1, maar het begint erop te lijken dat hun overheersing ten einde is. Ferrari en Red Bull zijn langzaam maar zeker het gat aan het dichten. De drie teams kwalificeerden zich zeven-tiende van een seconde achter elkaar. Op een circuit waar de motorprestaties van groot belang zijn. Dit betekent dus dat de twee concurrenten technisch niet meer zo heel ver van Mercedes af zitten. Daarnaast zitten er goede coureurs in de auto’s en met nog veertien Grands Prix te gaan is het niet ondenkbaar dat Hamilton en Rosberg niet alleen ruzie met elkaar gaan hebben. Max wordt kampioen? Ja, too soon? Oké.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)