De Formule 1 maakt na de races in Imola en Monaco weer de oversteek naar Noord-Amerika waar dit weekend op het Circuit Gilles Villeneuve wordt geracet. Het is tijd voor de GP van Canada 2024. En wat voor een GP-weekend belooft het te worden. Voor alle dagen wordt regen voorspeld, wat ons natuurlijk doet terugdenken aan de Canadese race in 2011. Maar dan moeten de auto’s wel de baan op mogen…
Want er is een boel regen gevallen voorafgaand aan VT1 waardoor er flink wat plassen op de baan staan. Er zijn rond het startmoment van de 1e vrije training nog wat marshalls aan het werk om een groot deel van het water af te voeren. De starttijd blijft wel staan, maar er mogen geen F1-auto’s de baan op. De enigen die de baan op mogen (naast de marshalls en hun voertuigen), zijn Bernd Maylander en Alan van der Merwe in de Aston Martin Vantage safety car en DBX707 medical car. Intussen tikt de klok net zo hard door.
Eindelijk begint de 1e vrije training in Canada
Het duurt een minuut of twintig voordat de baan vrijgegeven wordt, maar eindelijk komen er F1-auto’s op de baan. Hamilton en Bottas komen direct naar buiten terwijl de rest toekijkt. Langzaam maar zeker komen er meer coureurs naar buiten, waaronder ook Jack Doohan. De reservecoureur bij Alpine mag deze training invallen voor Esteban Ocon die aan het eind van dit seizoen moet wieberen.
Lang kan de invaller niet genieten van zijn tijd op de baan. Zhou Guanyu heeft tussen bocht 4 en 5 last van aquaplaning en belandt in de muur met zijn linkerachterwiel en stoot vlug daarna ook het voorwiel aan die zijde. De Sauber is onbestuurbaar na de botsingen. Gelukkig weet Zhou zijn auto tot stilstand te brengen voordat hij wederom tegen het beton knalt. Zhou’s Sauber moet worden afgevoerd waardoor de rode vlag wordt gezwaaid.
De baan droogt op tijdens de rode vlag
Inmiddels begint de zon te schijnen in Montréal wat als een föhn op het asfalt werkt. Voeg daar wat stofzuigers in de vorm van F1-auto’s aan toe en voor je het weet, vormt er een droge lijn. Voor droogweerbanden is het vlak na de rode vlag nog te vroeg, maar met nog vijf minuten te gaan, durft Charles Leclerc als eerste om banden zonder groeven onder zijn auto te laten steken.
Aan eind van de sessie volgt de rest van de coureurs die nog snel een ronde op de slicks willen neerzetten. De teams doen tijdens deze training belangrijke data op over hoe de droogweerband reageert op een baan die nog niet klaar is voor dit type band. Daarnaast zien we hoe snel het Canadese asfalt kan opdrogen. Allemaal interessante informatie voor die teams die later dit weekend nog van pas kan komen.
Helemaal aan het einde is de baan droog genoeg waardoor de tijden op de zachte banden sneller zijn dan de eerder geklokte ronden op de inters. De knappe koppen bij de teams weten nu dus ook beter wanneer het kantelpunt van nat- naar droogweerbanden is. Voor wat het waard is, rijdt Lando Norris de snelste tijd. Valtteri Bottas schiet nog rechtdoor over een nat stuk gras en wordt later gevolgd door Ricciardo, Verstappen en Stroll. ‘Oh, dat was een offroad excursie’, reageert Verstappen kurkdroog op zijn uitstapje.
Uitslag van de 1e vrije training voor de GP van Canada 2024
- Norris
- Sainz
- Leclerc
- Hamilton
- Verstappen
- Piastri
- Gasly
- Bottas
- Pérez
- Russell
- Ricciardo
- Tsunoda
- Magnussen
- Hülkenberg
- Alonso
- Sargeant
- Stroll
- Zhou
- Doohan
- Albon
Hoe laat begint F1 in Canada?
Vrijdag 7 juni
2e vrije training: 23:00 uur – 00:00 uur
Zaterdag 8 juni
3e vrije training: 18:30 uur – 19:30 uur
Kwalificatie: 22:00 uur – 23:00 uur
Zondag 9 juni
Race: 20:00 uur
Reacties