Remmen zijn belangrijk. Zeker als je met, pak ‘m beet, 300 km/u op een bocht afstormt in een F1-auto. Brembo weet dit en ze specialiseren zich in het afremmen van zeer snel bewegende objecten. Voor het F1-seizoen van 2018 heeft het bedrijf nieuwe remmen ontwikkeld. En het is werkelijk zonde dat ze verstopt zitten achter de velgen. Bij de Miss Brake-verkiezing zou Brembo zeker kans maken. Oh, en Google denkt dat het een trouwring is.
De remschijven (remhoepels?) ventileren nu door maar liefst 1.500 gaten. Vorig jaar waren dit er nog maar 1.400. De klauwen zijn nu van lichter aluminium-lithium. De meeste teams kiezen voor 32-millimeter dikke schijven voorin en 28 millimeter achterin. Het zijn zespots-remklauwen voorin en optioneel kleinere vierpots-units achter. Elk team werkt samen met Brembo om het remsysteem te fine-tunen naar de wensen van de coureur. De setup die ze kiezen, blijft het hele seizoen ongewijzigd. De moeite waard om even een nachtje over te slapen dus.

Hoeveel remschijven en -blokken?

De temperatuur van de remschijven loopt met gemak op tot 200 graden Celsius. Elk team bestelt tussen de 10 en 15 setjes klauwen, en elke klauw gaat zo’n 10.000 kilometer mee. Ze verslijten bovendien tussen de 140 en 240 schijven en 480 remblokken. En jij maar klagen als je na vijf jaar weer aan de beurt bent.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)