De Arrows A19 (1998) ging tegen de stroming in

De voorloper van Alpha Tauri

1998 Canadian GP
1998 Canadian GP

Er ligt een aantal belangrijke jaren in het verschiet voor de Formule 1. In 2020 vieren we de 70e verjaardag van het ‘moderne’ kampioenschap, en het laatste jaar van het huidige hybride stelsel (dat was in ieder geval het idee, tot de coronacrisis daar een stokje voor stak). Het seizoen van 2021 2022 zorgt voor nieuwe regels en een nieuwe look, een drastische wijziging die is bedoeld om het inhalen een duwtje in de rug te geven – de ‘vuile’ lucht van de voorliggende auto moet schoner worden, ofwel in een andere richting worden geleid. We zullen het zien.

Maar de nieuwe generatie auto’s ziet er in elk geval wel cool uit: in 1998 werden profielbanden en een aanzienlijk smallere spoorbreedte ingevoerd om de snelheden in de bochten te beperken, en dat kwam het aangezicht van de auto’s niet ten goede. Al hield één team dapper stand. Dat was Arrows, opgericht in 1977, de eeuwige Formule 1-kleuter die eind jaren negentig ineens wat progressie wist te boeken. Autosportlegende Tom Walkinshaw kocht het team in 1996 en verblufte alles en iedereen in de paddock door regerend wereldkampioen Damon Hill in te huren voor het seizoen van 1997.

Hill verkaste in 1998 naar Jordan, en Mika Salo werd bij Arrows de nieuwe partner van de Braziliaan Pedro Diniz. Ze reden in de Arrows A19, een auto die werd aangedreven door een V10 die het team zelf had gemaakt; daarmee was Arrows het eerste Britse F1-team dat zelf een motor bouwde sinds BRM in 1977. De auto had een carrosserie die was uitgevoerd in het zwartste zwart denkbaar, behalve dan de witte letters waarin de drie hoofdsponsors zich elk in hun eigen lettertype kenbaar maakten: Parmalat, Zepter en Danka (een zuivelproducent, een consumentengoederenfabrikant en een kantoorspullenmaker, mocht je het je afvragen).

Donkere kleuren doen het slecht in televisiesport, zo gaat het verhaal, maar die Arrows A19 was, is en blijft een geweldig uitziende raceauto. Arrows bestaat al lang niet meer, al leeft de geest van het team voort bij het tegenwoordige Toro Rosso (dat nu ineens om onnaspeurbare redenen Scuderia Alpha Tauri heet). #bringbackblack

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws