Carcrash: Romain Grosjean 2012

Wie: Romain Grosjean en ieders hoofd
Waar: GP van België
Wanneer: 2 september 2012
 
Deze crash herinner je je misschien nog wel. Het is Lotus Renault-piloot (nooit was deze titel zo toepasselijk) Romain Grosjean die bijna Fernando Alonso onthoofdde. Ook de andere F1-rijders verloren bijna hun hoofd tijdens de eerste bocht van de Grand Prix van Spa.
 
Allemaal ontsnapten ze ongedeerd, hoewel de roekeloze Romain een schorsing voor de ongeplande vlucht aan zijn broek kreeg. Met het ‘veer-incident’ van Felipe Massa in 2010 nog in herinnering, deed dit ongeluk het debat oplaaien over de vraag of F1-auto’s een soort van hoofdbeschermend dak moeten krijgen.
 
De logica is onweerlegbaar. Waar het lichaam van de F1-rijder knus wordt omhuld door een supersterke koolstofvezel slaapzak, is zijn hoofd vrij om heen en weer te hobbelen. Ook staat het blootgesteld aan mussen, rondvliegend puin en een vliegende Fransman. ‘Ik denk dat het iets is wat onvermijdelijk is; dit is het enige deel dat we echt blootstellen’, zegt de technisch directeur van McLaren, Paddy Lowe, na het Spa-incident. Dat ‘iets’ waar hij het over heeft, is vast niet precies wat we hieronder hebben uitgedacht: TopGears schets van een McLaren met dak in de vorm van een gevechtsvliegtuig en goedkope stickers.
 
Punt is dat Formule 1-daken meer problemen kunnen creëren dan ze oplossen. Een groot voordeel van een auto met open cockpit is dat het altijd gemakkelijk is voor het medisch team om de coureur te bereiken; hoe erg de crash ook is. Als een dak of rolkooi zich rond de bestuurder vouwt, wordt het een stuk lastiger om hem te bevrijden in het geval van brand of een blessure. Als je hem tenminste in één stuk wilt houden.
 
Veiligheid is uiteraard een belangrijke overweging, maar TG wil eerst focussen op gewichtiger zaken. Allereerst biedt een F16-dakje een geweldige mogelijkheid voor het adverteren door sponsors. Specsavers, Carglass, haal je portemonnee maar tevoorschijn.
 
Bedenk ook de mogelijkheden die dit biedt voor personalisatie. F1-rijders rijden graag met blingbling op hun helm, dus een dak geeft nog veel meer kans op te vallen.
 
Aan de andere kant zal het flink zweterig zijn. Of erger. Bij de GP van Singapore stijgt de temperatuur in de cockpit tot boven de 50 graden en die zal verdubbelen als je er een dak op plakt. Airconditioning zou noodzakelijk worden en met de neiging van de coureurs om het tijdens de wedstrijd gewoon te laten lopen, zou het behoorlijk onprettig worden in een kleine afgesloten ruimte. Bereid je maar voor op een heftige discussie de komende tijd.
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken