Over één ding is iedereen het eens: de halo is niet om aan te gluren. Het ding verpest het uitzicht van zowel de coureurs als de toeschouwers. Maar wellicht is het een zegen in vermomming.
Volgens raceauto-ontwerper Enrique Scalabroni, voorheen werkzaam bij Ferrari en Williams, is Red Bull Racing het enige team dat de halo goed uitgewerkt heeft. Dat vertelt hij aan Motorsport.com.
Volgens Scalabroni zorgt de halo voor veel turbulentie richting de luchtinlaat van de motor. De vermindering van schone lucht heeft een negatief effect op het vermogen van de V6’jes. Volgens de groot technisch denker lostte Red Bull dit probleem als enige op.
De achterkant van de nieuwe Red Bull RB14 staat hoger dan de voorkant. Rake noemen ze dat. Hierdoor beïnvloedt de halo de luchtstroom naar de airbox niet. Mercedes heeft dit het slechtst voor elkaar en Ferrari zit er tussenin. ‘Als Red Bull geen problemen met de betrouwbaarheid krijgt, wordt het lastig om Max Verstappen en Daniel Ricciardo te stoppen’, zegt Enrique Scalabroni.
En inderdaad: Ricciardo zette vandaag de snelste rondetijd neer tijdens de testdagen in Barcelona. Dat belooft wat.
Reacties