Alle bandenboeren ter wereld mogen zich melden bij de FIA als potentiële bandenleverancier voor de F1 in 2025. Wij hebben onze hoop gevestigd op LingLong, al hebben we het vermoeden dat dat hem niet gaat worden. Ook culinair recensent Michelin is niet van de partij. De grote baas van het bandenmerk legt uit waarom je Michelin voorlopig niet terugziet in de F1.

Florent Menegaux is de grote baas waar we het over hebben. Hij vertelt aan The Drive dat er al jaren contact is met de F1 over een mogelijk terugkeer. Wat een comeback in de weg staat, zijn de verschillende visies van de twee partijen. De F1 wil dat banden niet te lang meegaan, zodat er meer nagedacht moet worden over een bandenstrategie. Michelin kijkt daar anders tegenaan.

Een setje banden voor de hele race

Volgens Menegaux zou de F1 zich moeten focussen op banden waar je de hele race op kunt rijden: ‘De teams zouden bandenkwaliteit moeten begrijpen en moeten kapitaliseren op het feit dat een band vanaf de eerste tot de laatste ronde goed blijft.’ Dat lijkt optimistisch, een set banden die anderhalfuur lang uitgewrongen kunnen worden door coureurs, maar bij de tweewielers lukt het Michelin al.

‘In MotoGP leveren we de zachte, medium en harde band voor elk type circuit en bij elke race. Elk type motor kan winnen op de zachte, medium of harde band zonder te wisselen. Het gaat om de manier waarop je je motor afstelt, het type circuit en de manier waarop de rijder opereert.’ Banden spelen bij de motoren dus een hele andere rol.

Alle teams moeten kunnen winnen

Daarnaast is er nog een punt dat de F1 moet aanpakken volgens Michelin: ‘In de MotoGP kunnen zelfs de niet-topteams winnen.’ Daar zit een kern van waarheid in. Afgelopen seizoen stonden alle acht constructeurs minimaal één keer op het podium. Daarbij moet wel gezegd worden dat Ducati twaalf van de twintig races won. Volgens Menegaux zullen alle teams je vertellen dat ze kans maken op de overwinning met dank aan het rubber. ‘Daarom zijn we niet terug in F1’, sluit hij af.

Ook daar heeft de grote baas van Michelin een punt. Oké, Aston Martin laat zien dat je een flinke stap voorwaarts kunt zetten richting het duel om de overwinning, maar in de F1 maken lang niet alle teams kans op een raceoverwinning. Al zou je ook kunnen beargumenteren dat gelijkheid niet het doel van de F1 is.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear