Toen Stroll Senior drie jaar geleden zei dat ze over vijf jaar zouden meedoen om de titel, lachte iedereen hem een beetje uit. Maar nu zijn ze toch aardig onderweg om een eerste overwinning te pakken.
Aston Martin heeft een lange weg afgelegd.
Vergeet niet dat dit het oude Jordan-team is, dat bij de uitgang van het circuit van Silverstone was gevestigd. Daar stond de fabriek van Jordan Grand Prix, waar ik mijn eerste stoeltje ooit heb gepast. Het team van Jordan heeft een aantal wijzigingen doorgemaakt, van Midland naar Spyker naar Force India en toen nog eens naar Racing Point.
Nu ziet het team er vanbuiten helemaal vers uit, maar de faciliteiten zijn allang niet meer up-to-date. Daarom hebben vader Stroll en een megaconsortium aan investeerders er enorme bedragen tegenaan gegooid om een nieuwe fabriek uit de grond te stampen. Dat was trouwens nog voordat de budgetcap inging, dus die bedragen staan buiten de budgetten.
In de tweede helft gaan we meer zien
Pas op 1 mei van dit jaar is de grote verhuizing, dus alle successen die het team nu al weet te behalen, zijn nog tot stand gekomen met de verouderde middelen die ze ter beschikking hebben. Stel je even voor wat ze na 1 mei kunnen doen wanneer ze de modernste faciliteiten van alle teams hebben. Nu hebben ze bij Red Bull ook geen karige spullen, maar daar moeten ze bijvoorbeeld nog een nieuwe windtunnel bouwen.
Als alles klopt in de Aston-fabriek, in combinatie met alle nieuwe knappe koppen, ga dan eens na wat ze kunnen neerzetten in de tweede helft van het seizoen. Dat is toch wel de charme van F1, dat je ook als privateerteam zo’n impact kunt maken. Ze verslaan nu gewoon het fabrieksteam van Mercedes, als motorklant van Mercedes. Ja, daar kun je alleen maar respect voor hebben.
Wie is dan de grootste concurrent voor Red Bull?
Of Aston Martin dan het grootste gevaar is voor Red Bull? Nou, ik denk dat je Ferrari nooit moet wegcijferen. Dat team kan ook nog gewoon op stoom komen. Mercedes zit er nu nog ver vanaf, maar ook die mag je eigenlijk nooit onderschatten. Deze teams hebben de slagkracht en de ervaring om ondanks een slechte start van het seizoen toch te kunnen ontwikkelen en alsnog te presteren.
Lees ook: Toto Wolff denkt dat de F1-auto van Mercedes de prullenbak in kan
Aston Martin mag voor zichzelf gaan bewijzen dat zij dit ook kunnen en dat ze niet nu al aan hun piek zitten. Het gaat om de lange adem: Aston Martin moet dit een heel seizoen kunnen volhouden. Net als Stroll en Alonso, trouwens. Je moet negen maanden lang het team, het personeel en de coureurs tot het maximale duwen en alles eruit persen wat erin zit. Ik kijk er echt naar uit om race voor race te zien wat de ontwikkelingen zijn, en of Aston niet toch bezwijkt onder de druk.
De volledige column van Robert Doornbos lees je in TopGear Magazine 214, vanaf 23 maart in de winkel!
Axel heeft op 12 maart 2023 geschreven:
Het blijft koffie dik kijken.
Voor het volgende seizoen zullen de andere teams het concept van Red Bull en Aston Martin gekopieerd hebben. En dan is Aston Martin weer op zijn oude plek terug te vinden zijn.
Wat betreft de nieuwe windtunnels van Red Bull en Aston Martin: die zullen allebei pas in 2024 in gebruik genomen worden.
Axel heeft op 12 maart 2023 geschreven:
Het blijft koffiedik kijken.
Voor het volgend seizoen zullen de andere teams (Mercedes?) het concept van Red Bull en Aston Martin kopieëren. En dan zal Aston Martin weer de op zijn oude plaats terug te vinden zijn.
Wat betreft de windtunnel van Aston Martin: die zal pas in 2024 operationeel zijn https://www.motorsport.com/f1/news/aston-martin-2025-f1-car-will-be-first-to-benefit-from-new-wind-tunnel/10409910/
De nieuwe windtunnel van Red Bull waarschijnlijk ook in 2024 https://www.planetf1.com/news/red-bull-wind-tunnel-update/