Na lang wikken en wegen werd toch de keuze door Mercedes gemaakt om de motor van Hamilton te vervangen voor een nieuw exemplaar in Brazilië, om daarmee het seizoen uit te kunnen rijden. Het was de vijfde motor van het seizoen en daarom moest hij een gridstraf van vijf plekken incasseren. Door deze wissel heeft hij nog redelijk verse motoren voor het slot van het seizoen.

De motoren bij Mercedes zijn zes jaar lang geen onderwerp van discussie geweest, omdat zij sinds de introductie van het hybridetijdperk in 2014 de dominantste motor hebben. Zowel op de hybrideonderdelen als de interne verbrandingsmotor. Daar is dit jaar toch verandering in gekomen. Er zijn met name veel verbrandingsmotoren gewisseld. Mercedes kiest voor performance boven betrouwbaarheid. Dat betekent dat ze heel veel vermogen uit de motor halen in het eerste en tweede weekend dat deze gebruikt wordt. Daarna zakt het vermogen gewoon af.

Hoeveel het vermogen afneemt, is niet bekend

Wij weten natuurlijk niet exact hoeveel vermogen de motoren elk weekend kwijtraken. Ze beginnen natuurlijk bij één procent verlies en ik denk toch wel dat ze eindigen bij tien procent afname van het vermogen. Uit de motor komt ongeveer 800 pk. Per weekend verliezen ze dan wel ongeveer 20 pk door de slijtage van de interne verbrandingsmotor.

Het vermogen gaat dus snel omlaag, maar daarentegen is het eerste weekend wel waanzinnig goed. In principe zou Mercedes nu dus elk weekend een nieuwe motor achterin de auto van Hamilton kunnen zetten en daarmee een gridstraf van vijf plekken pakken. Dan zouden ze elk weekend zo’n sterke auto hebben.

Elk weekend motor wisselen, is dat wel goed?

Je moet je alleen wel afvragen hoe vaak dat goed zou blijven gaan. Je zit daardoor in het drukke verkeer van de middenmoot en dan moet je je auto wel heel zien te houden. In die middenmoot heb je ook altijd meer risico dan als je eerste of tweede start. Je hebt dan auto’s achter je én voor je. De coureurs die daar rijden hebben vaak ook minder te verliezen, waardoor er gewoon meer brokken gemaakt worden in de middenmoot dan vooraan.

Lees de volledige column van Robert Doornbos in TopGear 198 – vanaf 25 november in de winkel

27 reacties op “Doornbos: ’Mercedes kan elk weekend motor wisselen’”

  1. Jongens toch…snappen jullie dan niet dat in F1 alles om geld draait.ikzelf keek dit jaar naar NASCAR…allemaal hetzelfde materiaal en spannende races.

  2. Ice valt helaas niet onder de budget cap, dus ze kunnen het met 5 plekken straf steeds iedere race weer doen… belachelijk die 5 plekken, en diep triest hoe mb probeert het wk te winnen…. als max niet 1x uitgeschakeld was door mb, en 1x flink beschadigd door mb waardoor die niet best eindigde was geweest, had max het wk al binnen… en nog steeds staat max bovenaan, Hoe dan ook is max voor mij winnaar, en rijd max beter in de mindere rb dan hamilton ooit in zijn veel betere mb heeft gedaan! Mb heeft rb genaaid door over vanalles te janken, ze uit de race te rijden en zelfs bijna het licht uit de ogen te rijden van max, illegale drs opening en wie weet wat voor een trucjes met die raket motor, en dan nog moeten ze zo motoren wisselen om te kunnen winnen…. zegt genoeg over het valse en onsportieve team dat mb is!

    • Ja heb je mooi verwoord zageman je weet precies alles als ik alles lees LEWIS HAMILTON is beroofd door deze kleine etter kop en door die mafiafide organisatie dus stop met zagen en zo de geschiedenis 👊👊👊👊

  3. Maar beste Rob het is al cruciale als je een sport doet waar je afhankelijk bent van je matriaal.maar waarom verwisseld honda niet zo vaak.zou het mogelijk zijn hier op te reageren?

  4. En de boel maar beduvelen en de Mafia trapt er weer gewoon in daarbij controleer maar eens of de motor niet op de Partymode staat wat anders kan je niet opeens de snelheid van Mercedes zien , Belachelijk gewoon de FIA

  5. Er is een max van 3 motoren, alleen de gridstraf bij meerdere motoren is veel te laag, starten vanuit de pits zou een betere straf zijn

  6. Als dit mogelijk is dan moet de FIA(m) zich diep schamen. Volgens mij is een motorwissel alleen toegestaan wanneer er iets kapot is. Mercedes is bezig met een enorme competitievervalsing. Ik zou zeggen tegen de overige teams, stap met elkaar op en laat die corrupte FIA(m) achter je en richt een nieuwe bond op…..

    • Totaal mee eens , wat een tuig , dit doet mij denken aan de Lance Armstrong methode , altijd de zaak bedonderen , hiermee kan Mazepin nog nummer 1 worden .
      Mercedes/ FIA =vals spel .

      • Ik vind Mercedes en de Fia een grote mafia bende, zeker nu blijkt, dat ze om de twee a drie weken een motor moeten verwisselen, terwijl er helemaal niets aan kapot is. verder zou ik mij schamen als ik Hamilton was, om voor zo’n zootje te rijden. Ik vind momenteel Max de beste auto coureur van de wereld, of hij nu wereld kampioen wordt of niet.

    • Daar heb ik al vaak aan gedacht. Een nieuwe onafhankelijke autosportbond. Maar dan wel eentje waar niet allen Britten het voor het zeggen hebben.

  7. Het lijkt me stug dat dit hun budget plafond welke de FIA heeft ingevoerd juist om dit soort situaties te voorkomen. Ik kan me niet indenken dat ze hun plafond inmiddels nog niet berijkt hebben met de in totaal 12 motoren die al door de pool zijn gegaan bij MB.

    • Zit net te lezen dat een MB F1 motor 10.5 Miljoen kost. En de budget cap is 145miljoen .. een beetje reken wonder krabbelt dan al snel aan zijn hoofd in deze situatie.

      • Dat is waarschijnelijk met ontwikkelings kosten dus als je steeds de zelfde motor na maakt kost hij waarschijnelijk een fractie daar van

  8. Wat een afgang voor voor Hamilton. Deze zgn geweldige coureur blijkt dus alleen nog te kunnen winnen als hij elke race een nieuwe motor krijgt. Tja, zo kan mijn zuster het ook.

  9. Dat zou RedBull eigenlijk ook moeten doen, dan is het pas eerlijk. Ze moeten een max van 5 motoren instellen anders zou het niet eerlijk zijn tegenover de mindere teams.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear