Wat niemand volgend jaar wil zien, is dat één persoon aan de horizon verdwijnt. Je wilt een situatie als in 2021, dat het wiel aan wiel gaat, of dat iemand van plek dertien naar plek één knalt. Dit jaar had de regie al een paar mooie gevechten in beeld, maar het kan altijd beter. Andere verbeterpunten zijn er ook. Als je moet aanwijzen waar de F1 dit seizoen gefaald heeft, dan denk ik gelijk aan de regenraces.

Waarom moest er zo lang gewacht worden voordat er een beslissing genomen werd? Ze hebben niet voor niets een extreme wet tyre. Natuurlijk, aquaplaning is niet leuk. En als je niet vol gas op het rechte
stuk kunt rijden, dan is het geen racen meer. Maar dat kun je aan de coureurs overlaten. Door zo lang te wachten, benadeel je niet alleen de fans, maar ook de coureurs; dus daar is nog winst te behalen.

Pirelli kan met een betere regenband komen, of de organisatie kan beter naar de coureurs luisteren. Ook overwegen ze bij de F1 om spatborden op de F1-auto’s te zetten. Dat noem ik best wel ‘out of the box’ denken. Ze denken ook aan het verkleinen van de DRS-zones, omdat het inhalen soms wel érg makkelijk is.

F1 moet niet te kunstmatig worden

Je moet er wel voor waken dat het niet te kunstmatig wordt. Zo heb ik ook het een en ander gehoord over omgekeerde DRS. Bij DRS krijg je minder luchtweerstand omdat de achtervleugel opengaat. Nu willen ze misschien de leider van de race juist negatieve DRS geven, zodat hij meer luchtweerstand krijgt en de nummer twee hem makkelijker kan inhalen.

In hoeverre word je dan beloond als team en rijder als jij de beste bent? Het is een heel dun lijntje qua hoever je kunt gaan voordat het racen te kunstmatig wordt. Aan het begin was DRS erg wennen, maar toen werkten de slipstreams niet meer in de nieuwe reglementen.

Nu is DRS een tactisch spel geworden en het helpt met het vinden van de aansluiting. Maar om de leider te straffen voor zijn prestaties, dat gaat misschien te ver. Dan wordt het een beetje Mario Kart en kunnen we net zo goed links en rechts een banaantje gooien.

De volledig column van Robert Doornbos lezen? Die check je in TopGear Magazine 210, op 22 december in de winkels!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear