Illustere F1-teams als Tyrrell, Brabham en Cooper behoren helaas tot het verleden. Ook Lotus hoort bij deze groep, ondanks een dappere poging om de faam naar de moderne tijd te halen tussen 2012 en 2015. Nu het bedrijf zich transformeert tot een door Chinezen gerunde EV-machine denken we graag terug aan het oude Lotus. En wat kun je daar beter voor gebruiken dan de eerste F1-auto van het merk? Toevalligerwijs wordt die bewuste auto binnenkort geveild.

De Lotus F1-auto die je hierboven ziet, is de Type 12 met het chassisnummer 353. Lotus-oprichter Colin Chapman bouwde de auto in 1956 met als doel om mee te doen aan de Formule 2. Een jaar later stonden zeven Lotus Type 12’s aan de start van het F2-seizoen. Dat ging wel lekker, waardoor Chapman de volgende stap wilde maken richting de Formule 1.

Het probleem voor Chapman was dat de Formule 2 werd verreden met 1,5-liter motoren. Bij F1-evenementen was de maximale cilinderinhoud 1.000 cc groter. Met het 1,5-liter motortje was Lotus kansloos, dus moest Chapman op zoek naar een oplossing. Die oplossing werd aangeleverd door motorbouwer Coventry Climax. Dit bedrijf wilde de cilinderinhoud van de viercilinder wel vergroten van 1,5 liter naar 1.960 cc.

De eerste F1-race van Lotus

Bij de tweede race van het F1-seizoen van 1958 verscheen Lotus aan de start. Het decor: de straten van Monte Carlo. Achter het stuur van de ene Lotus zat Cliff Allison, terwijl de andere – met chassisnummer 353 – werd bestuurd door Graham Hill. Het debuut van Lotus was niet onaardig. Oké, Hill viel dan wel uit met motorproblemen en Allison finishte als laatste, maar werd wel mooi als zesde geklasseerd.

De rest van het jaar viel de Lotus Type 12 vaker wel uit dan niet, maar ook dat mocht de pret niet drukken. Uiteindelijk scoorde Allison nog een vierde plaats op het stratencircuit van Spa-Francorchamps, wat tevens het beste resultaat van het jaar werd. Later zou Lotus nog 107 pole positions, 81 overwinningen, zeven constructeurskampioenschappen en zes coureurstitels in de wacht slepen. Oh, en Graham Hill? Die werd twee keer wereldkampioen en zijn zoon, Damon, won er ook nog eentje.

Dit is hoeveel de Lotus F1-auto ongeveer moet kosten

Maar het begon dus allemaal met deze Lotus Type 12. Dit exemplaar werd later nog gebruikt door de Italiaanse Maria Theresa de Filippis in de Formule 2. Hierna overleefde de Lotus zes eigenaren. Nog steeds ziet de F1-auto uit 1958 er piekfijn uit. Veilinghuis Bonhams veilt de auto en denkt tussen de 290.000 en 390.000 euro op te halen. De veiling van de eerste F1-auto van Lotus wordt gehouden op 10 mei in Monaco. Een toepasselijke locatie, gezien de geschiedenis van deze auto.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear