Wanneer je over twee jaar op een zondagmiddag naar de F1 zit te kijken, moeten drie kernwoorden bij je opkomen: competitief, veilig en duurzaam. Dat zijn de drie pijlers waar de F1 op gericht is door de FIA met het nieuwe technische reglement. Vandaag presenteert de FIA de definitieve regels voor 2026 en toont een showmodel van een F1-auto zoals hij er over twee jaar ongeveer eruit moet zien.

De basis voor de nieuwe F1-auto heet het ‘Nimble Car’-concept. De auto’s zijn een stuk smaller en lichter. Zo gaat de wielbasis van 3,6 meter naar 3,4 meter en de breedte gaan van 2,0 meter naar 1,9 meter. De vloer wordt 15 centimeter smaller. Met deze en andere aanpassingen moet het minimumgewicht omlaag van 798 kilo naar 768 kilo.

F1 krijgt actieve aero in 2026

Al die aanpassingen hierboven hebben natuurlijk invloed op de aerodynamica van de auto. Daarom komt er een nieuwe aero-systeem voor de F1-auto’s. De voor- en achtervleugel zijn actief en kunnen dus tijdens het rijden bewegen. Daar zijn twee standen voor: de Z-modus en de X-modus. De eerste stand is voor bochten, de tweede voor de rechte stukken. De X-stand vervangt als het ware de DRS-flap met de voor- en achtervleugel die meer lucht doorlaten.

Verder verdwijnen de wielbeschermers op de voorkant en is de voorvleugel 10 centimeter smaller met grotere end plates op de hoeken. De vloer van de auto is maar gedeeltelijk vlak en het effect van de diffuser neemt af. Hierdoor neemt het zogenoemde ‘grondeffect’ (dat de auto’s naar de weg zuigt) af. Omdat er minder grondeffect is, hoeven de auto’s minder stijf afgesteld te worden. Met het nieuwe aero-systeem moeten de auto’s 30 procent minder neerwaartse druk produceren en 55 procent minder last hebben van luchtweerstand op een rechte stuk.

F1-auto’s zijn in 2026 sterker dan nu

F1 gaat in 2026 over op klimaatneutrale brandstof en de 1,6-liter V6 wordt wat tammer: van maximaal 762 pk naar 545 pk. De elektromotor vult dit verschil op. Nu leveren de elektrische systemen zo’n 165 pk. In 2026 groeit dit vermogen naar 477 pk. Zeg maar meer dan het vermogen van een Audi RS 4. Het totale vermogen neemt dus toe.

Bij 290 km/u wordt het vermogen van de elektromotor afgebouwd en bij de 355 km/u rijdt de auto puur op de benzinemotor. Maar er is een soort boostknop die de Manual Override-modus activeert. Dit moet je zien als een soort extra DRS. In deze modus blijft de elektromotor 477 pk extra geven tot en snelheid van 337 km/u. Dit moet dus het inhalen verbeteren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear